بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
کد خبر: ۸۲۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
سینما و تلویزیون ایران تا امروز بعضی از بازیگران نقش مجری را بازی کرده اند و بعضی از مجری ها هم به اجرای یک نقش سینمایی یا تلویزیونی پرداخته اند. برخی دیگر هم البته در هر دو حیطه توانمند و متخصص بوده اند. بیایید با برخی از این چهره ها آشنا شویم.
بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کردهبه گزارش «تابناک با تو»؛ میان بازیگر بودن و مجری بودن تفاوت و فاصله زیاد است اما خیلی ها این فاصله را نادیده می گیرند و هر دو حیطه را تجربه می کنند. شاید جالب ترین اظهارنظر در این زمینه متعلق به همان بازیگری است که مجری شده بود و در حین اجرای برنامه اش می گفت: «من مجری نیستم. درواقع الان دارم نقش مجری را بازی می کنم.» در سینما و تلویزیون ایران تا امروز بعضی از بازیگران نقش مجری را بازی کرده اند و بعضی از مجری ها هم به اجرای یک نقش سینمایی یا تلویزیونی پرداخته اند. برخی دیگر هم البته در هر دو حیطه توانمند و متخصص بوده اند. بیایید با برخی از این چهره ها آشنا شویم.

حسنی نگو یه دسته گل!

فرزاد حسنی


کسی درست یادش نیست که او اول مجری بود و بعدا بازیگر شد، یا برعکس. اولین خاطره ای که از فرزاد حسنی بازیگر داریم به سریال پرطرفدار «مسافری از هند» بر می گردد و اولین تصویری که از فرزاد حسنی مجری در ذهن مان مانده به اجراهای او در دو برنامه نوجوانانه «نیم رخ» و «کوله پشتی» بر می گردد که دومی بعدها از حالت نوجوانانه اش خارج شد و سر و صدای زیادی هم به پا کرد.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

حسنی با توسل به صراحت لهجه اش و سوالات تند و تیزی که از مسئولان می پرسید خیلی زود حسابش را از سایر مجری های تلویزیون جدا کرد و به شهرت رسید. برخورد حسنی با سردار رادان، رییس پلیس وقت تهران از فرازهای دوران کاری او بود که به یکی از دلایل بالارفتن شهرت و محبوبیتش هم تبدیل شد.

چند سال بعد ازدواج این مجری- بازیگر با آزاده نامداری این دو را به یکی از پرسر و صداترین زوج های هنری تبدیل کرد والبته جدایی زودهنگام این زوج محبوبیت هر دو آنها را تحت تاثیر قرار داد.

رابطه حسنی و تلویزیون ایران در سال های اخیر شبیه طرح زوج و فرد شده است! او معمولا نصف سال را ممنوع الکار و ممنوع التصویر است اما نصف دیگر سال پول خوبی از تلویزیون می گیرد تا تدارک یک برنامه پرزرق و برق را برای لحظه تحویل سال ببیند. به هر حال این هم یک شکل جدیدی از حسنی بودن است.
 

طلوع ماه و مالک اشتر

داریوش ارجمند


یکی از قدیمی ترین بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر که بعد از سال ها بازیگری روی صحنه و مقابل دوربین بالاخره هوس مجری شدن هم به سرش زد و برنامه «طلوع ماه» را در تلویزیون اجرا کرد. داریوش ارجمند وقتی به فکر اجرای یک برنامه تلویزیونی افتاد که پیش از آن مراحل ترقی را هم در سینما و هم در تلویزیون سپری کرده و به اوج رسیده بود. البته در آن زمان هنوز از حشمت فردوس خبری نبود اما ارجمند برای عامه مخاطبان با نقش مهم و به یادماندنی مالک اشتر شناخته می شد.

 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

او در برنامه «طلوع ماه» کار بسیار سختی داشت چون این برنامه با حضور بزرگترین استادان و دانشمندان ایران مباحث تخصصی، علمی و فرهنگی را دنبال می کرد. ارجمند که در سینما و تلویزیون تقریبا همه گونه نقشی را ایفا کرده و در تمامی آنها هم موفق بوده، از این آزمون هم تا حدود زیادی موفق بیرون آمد. اگرچه دیدگاه ها و نظرات در مورد نتیجه کار او بسیار متفاوت بود اما او در قامت یک مجری از خیلی از بینندگان و کارشناسان تلویزیون نمره قبولی گرفت.
 

آقای تاک شو

رضا رشیدپور


رضا رشیدپور اولین بار با اجرای برنامه صبحگاهی شبکه 3 در تلویزیون دیده شد و الان هم بعد از چندین سال همچنان در برنامه صبحگاهی همان شبکه حاضر است. اما در فاصله این دو برنامه و این سال ها او فعالیت های مختلفی داشته و حاشیه های بسیاری را هم پشت سر گذاشته است.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
 
رشیدپور بعد از اینکه با اجرای برنامه های صبحگاهی چهره اش را نزد بینندگان تلویزیون تثبیت کرد، وارد حیطه پرمخاطب تری شد و  چند برنامه ستاره محور را اجرا کرد که به مصاحبه هایی بی پرده و مردم پسند با ستاره های سینما و تلویزیون ایران اختصاص داشتند.

«شب شیشه ای»، «مثلث شیشه ای» و چند جنس شیشه ای دیگر، «تاک شو»هایی بودند که او در تلویزیون و اغلب در شبکه 5 اجرا کرد و به پشتوانه همین برنامه های پرطرفدار، برند خود را تثبیت کرد.

ورود رشیدپور به دنیای بازیگری و سینما توسط حمید نعمت الله و با فیلم «بی پولی» کلید خورد. او بعدا در «سوپراستار»، «شیش و بش»، «در امتداد شهر» و چند فیلم مشابه دیگر هم بازی کرد اما در مجموع بازیگری را به اندازه اجرا جدی نگرفت. رشیدپور هم مثل خیلی از مجری های تلویزیون مدتی در صدا و سیما ممنوع الکار شد و به شبکه های اینترنتی روی آورد. اما مدتی است دوباره به تلویزیون برگشته تا باز هم بینندگان سحرخیز شبکه 3، روزشان را با تصویر و صدای او آغاز کنند.
 

مثل یه نور کوچولو اومدی ستاره شدی و...

شهاب الدین حسینی


این یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین چهره هایی است که از اجرای یک برنامه تلویزیونی شروع کرد و تا ستاره شدن در سینما و جوایز بین المللی در بازیگری پیش رفت. تصویر شهاب حسینی سال 1377 برای اولین بار در تلویزیون دیده شد. یعنی زمانی که او 25 سال داشت و به عنوان مجری در برنامه جوانانه «اکسیژن» مقابل دوربین قرار گرفت.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

18 سال بعد وقتی شهاب حسینی جایزه ارزشمند بازیگری را از جشنواره کن فرانسه گرفت، تصاویر کوتاهی از همان برنامه اکسیژن در کانال های مجازی و تلفن های همراه دست به دست می شد تا نقطه شروع کارهای هنری توسط این برنده نخل طلا را به همه یادآوری کند.
در میان تمام چهره هایی که به عنوان مجری کارشان را آغاز کرده و بعدا به حیطه های دیگر و درجات بالاتری رسیده اند، قطعا شهاب حسینی امروز بالاترین جایگاه را دارد. او علاوه بر یک کارنامه موفق بازیگری در سینما، تجربه فیلمسازی و کارگردانی را هم با «ساکن طبقه وسط» به دست آورده و حالا هم در حال اجرای نمایش «اعتراف» روی صحنه تئاتر است. نمایشی که نام او را به عنوان کارگردان و بازیگر بر پیشانی خود دارد.
 

استندآپ بازیگر

رامبد جوان


رامبد دیگر نیاز چندانی به معرفی ندارد، چون هم در قامت بازیگر شناخته شده است و هم در قامت مجری و برنامه ساز، یکی از پرطرفدارهای تلویزیون محسوب می شود. رامبد جوان با «همسران» و «خانه سبز» شروع کرد و تقریبا دو دهه بعد از آن ورود پرسر و صدا و مملو از جست و خیز، حالا به جایی رسیده که نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را در هر دو مدیوم سینما و تلویزیون تجربه کرده است.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

او به عنوان کارگردان، هم سریال پربیننده تلویزیونی را در کارنامه اش دارد و هم فیلم سینمایی پرفروش و موفق. به عنوان بازیگر هم کارنامه ای پر از نقش های مختلف از او به جا مانده و حالا هم چند سالی است که به عنوان تهیه کننده، مجری و همه کاره برنامه «خندوانه» یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی این سال ها را می سازد و حالا برنامه دنبال دارش را به فصل چهارم هم رسانده است.

رامبد جوان البته تجربه اجرای تلویزیونی را سال ها قبل از اجرای خندوانه با برنامه «خانه ای با طرح نو» در سال 86 به دست آورده بود که این برنامه را به همراه اشکان خطیبی اجرا می کرد. این دو بعدها با برنامه «گپ» این تجربه را به شکل دیگری ادامه دادند و البته در «گپ» سحر دولتشاهی هم در کنار رامبد و اشکان خطیبی حضور داشت.
 

جشنواره‌ی احسان

احسان کرمی


احسان کرمی از آن دسته مجریانی است که با تیم منصور ضابطیان و رادیو هفتی ها در تلویزیون مطرح شد. بنابراین او هم مثل همه اعضای آن تیم و آن برنامه از تشخص خاصی در کارش برخوردار است. کرمی به موازات اجراهایش در برنامه «رادیو هفت» در شبکه بازار هم فعالیت داشت و معمولا برنامه هایی اجرا می کرد که سطح کیفی آنها همیشه بالاتر از متوسط بود. کرمی که کارش را در رادیو آغاز کرده بود، کم کم جای پایش را در تلویزیون محکم کرد و طی دو، سه سال اخیر بالاخره پایش به صحنه تئاتر هم رسید. او البته در زمینه بازیگری بدون پشتوانه هم نبود و آموزش های لازم در زمینه بدن و بیان را نزد میکاییل شهرستانی گذرانده بود.

 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
 
کرمی نخستین بار با نمایش «P2» در تالار حافظ روی صحنه رفت و در این نمایش با آزاده صمدی همبازی بود. بعد از آن دو، سه تئاتر دیگر با بازی او روی صحنه رفت و مهم ترین کارگردانی که کرمی فرصت کار با او را پیدا کرد، محمد رحمانیان بود.

کرمی همین 4 ماه قبل با نمایش «مانوس» در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه بود که آخرین اجرای صحنه ای این بازیگر- مجری محسوب می شود. او در کنار فعالیت های بازیگری اش کار اجرا را نیز همچنان با جدیت ادامه می دهد و اجرای برنامه های مهمی از قبیل اختتامیه جشنواره فجر و... در سال های اخیر به او سپرده شده است.
 

یه جوک بگم؟

بهنوش بختیاری


بهنوش بختیاری هم یک ناخنک کوچکی به دنیای اجرا زده و به عنوان مجری در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شده است. بختیاری که اولین تجربه های بازیگری اش هم در تلویزیون اتفاق افتاد و بعدها به سینما رسید، در اولین روزهای افتتاح شبکه نسیم برنامه ای را در این شبکه اجرا می کرد. بختیاری زمانی به کار اجرا روی آورد که پیش از آن در 28 تله فیلم سینمایی و نزدیک به 20 سریال تلویزیونی بازی کرده بود. درواقع او به عنوان یکی از شناخته شده ترین چهره های کمدی برای اجرای این برنامه انتخاب شد.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

این برنامه موضوعی طنزآمیز داشت و مجری برنامه باید برای بینندگان تلویزیون لطیفه و جوک تعریف می کرد. لطیفه هایی که اغلب آنها از شبکه های اجتماعی و کانال های مجازی به دست می آمدند و لحن بهنوش بختیاری برای اجرا و تعریف کردن آنها مناسب به نظر می رسید. این برنامه که «آبرنگ» نام داشت ها بعد از مدتی با روی غلطک افتادن برنامه های شبکه نسیم تعطیل شد و جای خود را به برنامه های جدیدتری داد.
 

بلیت رفت و برگشتِ تلویزیون- سینما

پژمان بازغی


او یکی از افراد این لیست بود که مسیر را تقریبا برعکس سایرین پیمود و از بازیگری به اجرا رسید. البته فعالیت بازغی به عنوان مجری تلویزیونی چندان هم گسترده نیست و به چند برنامه مناسبتی و گهگاهی محدود می شود. اما او با چهره خوب و فن بیان مناسبش در این زمینه هم مانند بازیگری موفق عمل کرد و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

بازغی اخیرا با اظهارنظری در مورد محمدرضا گلزار که در یک برنامه تلویزیونی عنوان شد، بسیار خبرساز شده است. او این جملات را وقتی میهمان یک برنامه تلویزیونی بود به زبان آورد و زمانی که مجری بود کمتر از این اظهارنظرها می کرد.
 

دانشگاه تربیت مدرس!

امیرحسین مدرس


او هم یکی از قدیمی ترین چهره های این حوزه است که کار اجرا را از سال های خیلی دور و کار بازیگری را هم چند سال بعد از آن آغاز کرد. امیرحسین مدرس، متولد شهریورماه سال 1349 در تهران در عرصه های دیگری هم فعال بوده و حالا دیگر به عنوان مجری، خواننده، شاعر، نویسنده و بازیگر شناخته می شود.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

شروع فعالیت او با برنامه «نیم رخ» بود که از برنامه های مجری محور صدا و سیما محسوب می شد و تقریبا تمام کسانی که در این برنامه به عنوان مجری کار کردند بعدها توانستند در این کار سری بین سرها در بیاورند.

مدرس علاوه بر «نیمرخ» در مسابقه «هوش برتر» نیز به عنوان مجری حضور داشته و در سریال های «راستش را بگو»، «یوسف پیامبر»، «یادآوری»، و... بازی کرده است. او در سینما هم سابقه بازیگری در چند فیلم از جمله «نرگس مست»، «در امتداد شهر»، «ما همه گناهکاریم» و «گرگ و میش» را در کارنامه دارد. آلبوم های موسیقی «ماه نی»، «خورشید» و «روز رستاخیز» هم از آثار او در حوزه موسیقی هستند.

مدرس برخلاف دیگر مجریان جوان تلویزیون از جمله فرزاد حسنی، علی ضیاء، احسان علیخانی و.. در تمام این سال بدون سر و صدا فعالیت کرده و حاشیه خاصی نداشته است. احتمالا او تنها مجری صدا و سیما محسوب می شود که حتی یک روز هم در این سازمان ممنوع الفعالیت نبوده است!
 

مجری با زیرپوش رکابی

نوید محمدزاده


نوید محمدزاده با درخشش دو، سه سال اخیر در سینما و جوایز متوالی اش چشم ها را خیره کرده و طرفداران سینه چاک زیادی هم دارد. او حالا آن قدر مشهور و پرطرفدار است که وقتی حمید گودرزی می گوید سینما افتاده دست کاراکترهای کثیفی با زیرپوش رکابی، همه یاد نوید می افتند. اما شاید خیلی ها نمی دانند او قبل از بازیگری مقابل دوربین، در یک برنامه تلویزیونی مجری بوده است.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
 
نوید محمدزاده، متولد فروردین ماه 1365 در ایلام، آموزش های بازیگری را ابتدا در یک موسسه بازیگری در کرج آغاز کرد. او بعد از طی کردن این دوره بازیگری، کم کم وارد دنیای تئاتر شد اما از طرف دیگر در برنامه «دوستان» در شبکه جام جم هم مدتی به کار اجرا مشغول بود. این برنامه تلویزیونی که مخاطبانی در رده سنی نوجوان داشت، چند مجری جوان هم تربیت کرد که اتفاق بعضی از آنها بعدها به بازیگران خوبی تبدیل شدند.
 
از جمع مجریان آن برنامه در حال حاضر نوید محمدزاده، سارا رسول زاده، کیوان ساکت اف، میثم نوروزی و... در تئاتر و سینما و تلویزیون به بازیگری مشغول اند. نوید اما خیلی زودتر از بقیه مطرح شد. او در تئاتر بسیار درخشید، در سینما با همان دو، سه کار اول، میخ خودش را محکم کوبید و در جشنواره های داخلی هم که دائما برای دریافت جایزه روی سن می رفت. او حالا جوان اول این سینما است. انتخاب اول همه کارگردان ها برای بازی در نقش جوان های عاصی و عصبی. جوان هایی که حتی اگر در فیلمنامه و روی کاغذ هم عصبی نباشند، در هنگام خلق شدن توسط این بازیگر کمی عصبی می شوند!
 

پدرخوانده 5
 
مهران مدیری


تقریبا از زمانی که نشستن پای تلویزیون را یاد گرفتیم مهران مدیری هم همیشه در یکی از شبکه ها مشغول خنداندن مان بوده است! او نه تنها خودش می تواند یکی از مهمترین چهره های پرونده مجری- بازیگرها باشد بلکه شاگردان زیادی هم تربیت کرده و بازیگران بزرگی زیر دستش به شهرت رسیده اند که حالا خودشان می توانند جایی در این مطلب داشته باشند.
 
 بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
 
به طور مثال مهران غفوریان و جواد رضویان که اخیرا در برنامه «سه شو» در شبکه 3 به عنوان مجری روی صندلی نشستند؛ می توانند در این جای داشته باشند. اما بزرگ تر همه آنها یعنی مهران مدیری تقریبا ربع قرن پیش در تلویزیون این کار را آغاز کرده و بعدها در شبکه نمایش خانگی به این کار ادامه داده است. او در اجرای برنامه سبک جدیدی را ابداع کرد و توانست در صمیمیت با مخاطبان برنامه اش از همه مجری های قبل از خودش سبقت بگیرد.
 
همان طور که در بازیگری، نگاه کردن به دوربین را اولین بار مدیری ابداع کرد و جا انداخت، در اجرا هم امضاهای خاص این کمدین آن قدر برای مخاطبان دلچسب بوده که بعدها دیگران هم از آنها استفاده کرده اند. او اخیرا با برنامه دورهمی کاملا در قالب یک مجری فرورفته و حتی مصاحبه هایش از تاک شوهای خیلی از مجریان قدیمی این حوزه بهتر و دیدنی تر از کار درآمده اند.
 
 
منبع:ماهنامه دیده بان 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مدعی العموم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
2
اولین کار رامبد جوان مجری برنامه کودک با یک کاراکتر عروسکی به نام قطره بود که درمورد صرفه جویی مصرف آب بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار