ناخنک چشم درمان دارد؟!
کد خبر: ۸۱۹۱
تاریخ انتشار: 2015 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
یک جراح و متخصص بیماری‌های چشم درباره بیماری ناخنک چشم گفت: «ناخنک چشم به پدیده‌ای گفته می‌شود که طی آن،‌ مجموعه‌ای از عروق نابه‌جا در چشم رشد می‌کنند و از محل سفیدی به وسط چشم، یعنی روی سیاهی چشم پیشرفت می‌کنند و معمولاً نیز در قسمت داخلی هر دو چشم، جایی که چشم‌ها به بینی نزدیک‌تر هستند، دیده می‌شوند».

دکتر محمود بابایی با بیان این مطلب افزود: معمولاً، به‌ندرت می‌توان این پدیده را در سمت مقابل چشم هم دید.

وی یادآور شد: «به‌طور کلی، محل ناخنک در بین شکاف پلک، یعنی در مرکز چشم، قرار دارد. هیچ‌گاه ناخنک در بالا و پایین چشم‌ها بروز نمی‌کند. اگر کره چشم را شبیه به یک ساعت در نظر بگیریم، ناخنک چشم بیشتر در حدود ساعت 9 روی کره چشم تشکیل می‌شود».

عضو هیات علمی گروه چشم‌پزشکی بیمارستان بقیه‌الله خاطرنشان کرد: بافت این پدیده، ترکیبی از عروق است؛ اما زیرساخت آن بیشتر از رسوبات چربی تشکیل می‌شود. «این زیرساخت‌ها رفته‌رفته عروق را به خودشان جذب می‌کنند و از سفیدی به سمت سیاهی حرکت می‌کنند».

از دکتر بابایی درباره عوارض ناخنک چشم پرسیدیم که وی پاسخ داد: «اولین عارضه این بیماری، آسیب رساندن به زیبایی افراد، به‌خصوص در میان خانم‌ها است. با پیشرفت بیشتر این عارضه، مشکل بینایی هم برای فرد پیش می‌آید و برخی از مشکلات چشمی مانند تاری دید هم از دیگر عوارض آن است. بد نیست این را هم بدانید که خود ناخنک، می‌تواند باعث آستیگمات شدن چشم‌ها هم بشود؛ مثلاً کسی که به عینک احتیاجی نداشته است، به‌خاطر عدم توجه به مسائل بهداشتی، مبتلا به ناخنک می‌شود و با آستیگمات شدن چشم‌هایش باید عینک هم بزند تا دید بهتری پیدا کند. این در حالی است که در بیشتر موارد، این بیماران به‌خاطر حفظ زیبایی و تاری آستیگمات، عمل جراحی را به استفاده از عینک ترجیح می‌دهند».

بابایی اشاره‌ای هم به این نکته داشت که وقتی این بیماری پیشرفته می‌شود و بینایی را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد، وارد مرحله‌ای می‌شود که به عمل جراحی نیاز دارد و افراد هم مخالفتی با انجام جراحی ندارند. اما تا زمانی که منجر به اختلال بینایی نشود، معمولاً چشم‌پزشکان توصیه‌ای برای عمل جراحی نمی‌کنند. «عمل جراحی ناخنک هم اغلب در دوره سنی 20 تا 40 سالگی انجام می‌شود که فرد به‌خصوص از نظر زیبایی نسبت به آن حساسیت خاصی پیدا می‌کند، که البته این عمل در میان خانم‌ها شایع‌تر است و اهمیت بیشتری دارد».

سلامانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار