مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟!
کد خبر: ۸۱۰۳۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
یک پژوهشگر پس از بررسی تابلوی مونالیزا با اشعه ی فرابنفش مدعی شده که لئوناردو داوینچی برای کشیدن تابلوی معروفش مونالیزا از دو مدل زن و مرد استفاده کرده است. این پژوهشگر با اشعه ی فرابنفش توانسته تابلو را لایه برداری کنه و دو نظریه در این باب ارایه داده است:
مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟! 
مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟!اختصاصی «تابناک با تو»؛ همه ی مردم دنیا این اثر را می شناسند. تابلوی مونالیزا که توسط نقاش بزرگ ایتالیایی لئوناردو داوینچی خلق شد در همه ی محافل و همه ی زمانها مورد بحث بوده است و هر یک از صاحب نظران پیرامون این اثر نظرات گوناگونی ارایه داده اند. لبخند مرموز مونالیزا که به سده ی ۱۵۰۰ مربوط است، اکثر هنردوستان را در یک معمای دشوار فرو برده است. هربار پژوهشگری راز جدیدی درباره ی آن کشف می کند.

یکی از معروفترین آنها که بارها شنیده ایم این است که وقتی یک فرد به طور مستقیم به چهره ی مونالیزا نگاه کند، لبخند از روی لبان مونالیزا محو می شود و این لبخند زمانی آشکار می شود که بیننده به بخشهای دیگر صورت نگاه کند.

البته دلیل محو و آشکار شدن لبخند مونالیزا به این علت است که انسان برای دیدن اشیا از دو بخش مختلف چشم خود استفاده می کند که یکی به بینایی مستقیم و دیگری به بینایی جانبی موسوم است. انسان برای نگاه مستقیم به یک شی ء از بخش مرکزی شبکیه استفاده می کند و چشم انسان می تواند جزئیات محوتر را به کمک نگاه جانبی تشخیص دهد، به این ترتیب وقتی بیننده به لبهای مونالیزا خیره می شود، لبخند محو و هنگامی که به دیگر قسمت های صورت نگاه می کند لبخند آشکار می شود، اما این همه ی دانستنی ها درباره ی مونالیزا نیست.
 
 مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟!
 
 لئوناردو داوینچی

در تازه ترین آنها، یک پژوهشگر پس از بررسی تابلوی مونالیزا با اشعه ی فرابنفش مدعی شده که لئوناردو داوینچی برای کشیدن تابلوی معروفش مونالیزا از دو مدل زن و مرد استفاده کرده است. این پژوهشگر با اشعه ی فرابنفش توانسته تابلو را لایه برداری کنه و دو نظریه در این باب ارایه داده است:
نظریه نخست این است که مدلی که در این عکس استفاده شده  همان مدلی می باشد که در نقاشی "سنت جان باپتیست" به نام "سالای" شهرت یافته و نام واقعی آن "جیاکومو کاپروتی" می باشد.
 
 مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟!
 سالای
 
نظریه ی دوم این است که "داوینچی" در بیشتر نقاشی ها، همچنین نقاشی "مونالیزا"،  از دو مدل  استفاده کرده و در نهایت چهره ی سومی را کشیده که در تصورات خود خلق کرده است.

با این که هویت "مونالیزا" در نقاشی نامعلوم است، اما مورخان معتقدند که آن شخصیت نشسته در اثر هنری، "لیزا گراردینی"، یک زن ایتالیایی، که برای این نقاشی، مدل شده است. گفته می شود که لیزا چهره ای بسیار شبیه به معشوقه داوینچی داشته و به همین خاطر داوینچی او را به عنوان مدل اصلی نقاشی خود انتخاب کرده است. داوینچی پس از اتمام تابلو او را به فرانسه و برای عشق قدیمیش فرستاد.
 
 مدل لئوناردو داوینچی در نقاشی مونالیزا مرد بود یا زن؟!
 
 
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
19
62
چقد این مونالیزا را گنده کردند معجزه خلقت که نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
7
20
ببینین برای یک نقاشی هرروز یک داستان جدید درست میکنن که مطرح باشند اونوقت ما در تاریخنام چه اشخاصی بودند و ....
وقتی سهروردی و ملاصدرا و ابن سینا و غزالیو نجم کبری داریم نشستیم ببینیم مدل یک نقاشی کی بوده...خنده داره
اسماعیل
|
United States
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2
5
برای کسانی که در موزه لوور پاریس این نقاشی را برای اولین بار میبینند خیلی نا امید کننده است چونکه یک تابلوی کوچک تیره رنگ است که مردم زیادی دورش جمع شده اند و یک حصار هم گذاشته اند که کسی نزدیک تابلو نشود و معمولا عکاسی از این تابلو هم ممنوع است. در آن موزه هزاران تابلوی بزرگ و زیبا وجود دارند. با همه اینها منتقدین هنری میگویند که تابلوی مونالیزا با ارزشترین تابلوی نقاشی است که در دنیا وجود دارد و هیچ قیمتی روی آن نمیتوان گذاشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
1
9
من که هر جورنگاهش می کنم تفاوتی در لبخندش نمی بینم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
3
6
داره به ریش ما میخنده....
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
2
من عاشق مونالیزا هستم
Arshida
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
1
من تا حالا نقاشی مونالیزا رو دیدم از نزدیک من تاحالا رفتم موزه لوور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
1
0
من دوست دارم در باره ی این مو نا لیزا بیشتر با خبر شم خیلی دوست دارم واقعا راز های این نقاشی رو ببینم کلی چیز در باره اش خوندم
ولی بزرگ ترین سوالم اینه ایا مونالیزا خودش شخص خاصی بوده یا نه
ولی به هر حال دلم می خواد این نقاشی رو از نزدیک ببینم البته یک بار وقتی بچه بودم داخل موزه لوور دیدمش ولی چیزی یادم نیست
واقعا برای ۵۰۰ سال پیش یه شاهکار بی رقیب بوده نقاشش واقعا خیلی هنر مند بوده که این نقاشی رو کشیده و کلا دلم می خواد راجی این نقاشی چیز های زیادی بدونم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار