کتابی که آب را تصفیه می کند!+عکس
کد خبر: ۸۰۹۸
تاریخ انتشار: 2015 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
گروهی از کارشناسان توانستند این کتاب پیشرفته به لحاظ فنی را ابداع کنند که قادر است 99.9 درصد از باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در آب آلوده را تصفیه کند.



کارشناسان دانشگاه «کارنگی ملون» و دانشگاه ویرجینیا «کتاب آشامیدنی» را طراحی کردند که دارای صفحاتی با ویژگی از بین برنده 99.9 درصد از باکتری‌ها و پاتوژن‌ها حتی از آلوده‌ترین فاضلاب‌ها است. عدم دسترسی به آب شرب سالم به مرگ هزاران نفر در جهان منجر می‌شود و ابداع این کتاب می‌تواند این معضل را تا حدودی برطرف سازد.

در نگاه نخست کتاب آشامیدنی همچون کتابچه راهنمای ایمنی و سلامت آب به نظر می‌آید اما در حقیقت صفحات نارنجی رنگ آن حاوی نانو ذرات مس و نقره است که همچون فیلتری برای از بین بردن باکتری‌ها و پاتوژن‌ها از آب عمل می‌کند.

دکتر «ترسا دانکوویژ»، یکی از کارشناسان حاضر در این پروژه گفت: پس از عبور دادن آب از این فیلتر مشاهده کردیم حجم باکتری‌های آن 99.9 درصد کاهش یافته است.

کاربران این کتاب می‌توانند یکی از صفحات آن را جدا کرده روی جعبه فیلتر قرار داده و سپس آب آلوده را روی آن ریخته که آب عبور داده شده از صفحه کتاب، قابل شرب و سالم است. هر کدام از این صفحات این امکان را دارد تا مدت 30 روز آب سالم در اختیار فرد قرار دهد. تولید این فناوری بسیار کم‌هزینه است و می‌تواند به یکی از به صرفه‌ترین فناوری‌های تصفیه آب در بازار تبدیل شود.

طبق اعلام سازمان ملل متحد مصرف آب آلوده علت 80 درصد تمامی مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه است. حدود 80 درصد تمامی بیماری‌ها در سطح جهان به مصرف آب آلوده مرتبط می‌شود و هر سال حدود یک میلیون و 500 هزار نفر که اغلب کودک هستند به دلیل بیماری اسهال جان خود را از دست می‌دهند.

کتاب آشامیدنی علاوه بر آنکه به عنوان فیلتر عمل می‌کند. حاوی دستورالعمل‌هایی به زبان انگلیسی و زبان‌های بومی در مورد ایمنی و سلامت آب است. این دستورالعمل‌ها اطلاعات مهمی را در مورد سلامت آب در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

در حالی که کتاب آشامیدنی برای زدودن آلاینده‌های باکتریایی مفید است بررسی‌های پیشین نشان می‌دهد که گیاه گشنیز نیز برای از بین بردن آلاینده‌ها فلزی همچون سرب و آرسنیک از آب آشامیدنی بسیار مفید است. ساختار دیواره این گیاه آن را برای جذب این فلزات مناسب ساخته است.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین کتاب آشامیدنی روی 25 منبع آبی از پنج کشور آزمایش شده که جدیدترین آن در بنگلادش بوده است. علاوه بر این با وجود کامل بودن طراحی این کتاب لازم است پیش از استفاده تجاری از آن، بررسی‌های بیشتر انجام شود.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار