پشه های سفید بالک به زودی به تهران حمله می کنند
کد خبر: ۸۰۶۴
تاریخ انتشار: 2015 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
شهرداری تهران می گوید در شهریورماه آینده، جمعیت مگس سفید که تنفس را برای پایتخت نشینان مشکل کرده، طغیان می کند ولی امکان سمپاشی درختان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، راه رفتن در معابری که دار و درخت دارد، در تهران مشکل شده. چون حشراتی به سر و گوش و چشم و بینی کسی که می خواهد پیاده روی کند، فرو می روند و بعضا باعث عطسه و سرفه های شدید می شوند.
پشه سفید بالک یا عسلک پنبه، مهمان ناخوانده شهر تهران شده. یکی دوسالی است درختان پایتخت، لانه کلونی های میلیاردی این حشرات شده اند و اقداماتی که برای نابودکردن یا کاهش جمعیت این حشرات انجام شده به نظر ناکافی است.
در رابطه با طغیان سفید بالک در تهران با دو مسئول محیط زیستی از دو سازمان مختلف گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:


سازمان محیط زیست: مسئولیت اصلی کنترل این حشرات با شهرداری تهران است
محمدحسین بازگیر، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شهر تهران

حشراتی مانند سفید بالک در برخی از محلات به شدت زیاد شده اند. چرا این حشرات کنترل نمی شوند؟
اینها آفات طبیعی مزارع کشاورزی و حشراتی از این دست هستند که فعلا در موقعیت شهر قرار گرفته اند. اینها نه باعث به وجود آوردن بیماری می شوند و نه بحث و گزارشی درباره انتقال بیماری توسط این حشرات داشته ایم. ولی حضورشان در تهران باعث آلودگی بصری می شود. ما هر چیزی که سرجای خودش نباشد آلودگی می دانیم. گاهی اوقات نیز این حشرات باعث ناخوشایندی و مشکلات عصبی در شهروندان می شوند. اینها مواردی است که باید دقت کرد.


برای کنترل این حشرات چه باید کرد و چه کسانی مسئولند؟
تقریبا چند ماهی است کمیته ای از چند دستگاه مانند بخشهای مختلف شهرداری از جمله سازمان بوستانها و فضای سبز و معاونت خدمات شهری تشکیل شده و در کنار اینها از سازمان جهاد کشاورزی و موسسه دفع آفات نباتی و موسسه مقابله با آفات نباتی سازمان محیط زیست هم اشخاصی حضور دارند تا مسئله را بررسی کنند. چندین جلسه هم گذاشته اند. یک سری اقدامات مطالعاتی و پژوهشی دارد صورت می گیرد و شناخت بیشتر و راهکارهای مبارزه با اینها دارد صورت می گیرد. زیستگاه این حشرات چون در کنار سکونتگاه های مردم است امکان مبارزه شیمیایی و سمپاشی درختان را نمی دهد. لذا با شستشویی درختان با آب و برخی از دترجنتهای خاص این مبارزه صورت می گیرد. نوارهای زردرنگ روی درختان نیز نصف شده.


این نوارها به چه درد می خورد؟
اینها معرف مکانهای تجمع حشرات هستند و قرار نیست همه آفات را بگیرند. وقتی دیدند جمعیت حشرات در این بخش از شهر که درختان دارای این برچسب هستند زیاد شود مبارزات فیزیکی شدت می گیرد. امکان این که به طور کلی ریشه کن شود خیلی سخت است. اولویت بندی نیز باید صورت گیرد.

 

ریشه کنی این حشرات، راهکاری ندارد؟
اتفاقی که افتاده این است که اینها به محیطهای شهری ورود پیدا کرده اند و محیط مناسب است و تکثیر پیدا کرده اند. زمانی پرندگان تهران عموما حشره خوار بودند و گنجشک ساران و سارها بودند. الان این پرندگان عوض شده اند و پرندگان دانه خوار مانند بلبل خرما شده اند. اینها کمک می کند حشرات دشمن خارجی هم نداشته باشند. مسئولیت و متولی و مجری همه این اقدامات معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران است که سازمانهایی مانند بوستانها و فضای سبز و ستاد توسعه پایدار شهرداری به طور جدی درگیر هستند. جهادکشاورزی نیز به آنها کمک می کند.

 

شما می گویید این حشرات بیماری زا نیستند، ولی چرا ورود آنها به مجاری تنفسی باعث آلرژی و آزار مردم می شود؟
شما اگر تمیزترین ماده را وارد مجاری تنفسی خود کنید حساسیت به وجود می آورد. آلرژن ها موجودات خاصی نیستند. مثلا گرد و غبار هم باعث آلرژی می شوند. ممکن است این حشرات نیز آلرژیهایی را به وجود بیاورند. یک مقداری باید مردم همکاری کنند با کنترل مبادی ورودی به منازل و اجازه ورود اینها را به زندگی شان ندهند. ما به نمایندگی از مردم موضوع را پیگیری می کنیم. ولی اقدامات دست مدیریت شهری است.

 

شهرداری تهران: منطقه ۶ بیشترین آلودگی به این حشره را دارد
علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

علت طغیان این حشرات در هفته های اخیر چیست؟
افزایش جمعیت سفید بالکها سال گذشته هم بود و امسال نیز تکرار می شود. علت هم افزایش دما و کاهش بارندگی است. هر چه دما افزایش می یابد و بارندگی ها کمتر می شود موجب افزایش جمعیت سفید بالکها می شود. اینها در گذشته در منطقه بوده اند ولی به خاطر مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای این حشرات، متاسفانه طغیان پیدا می کنند و بیشتر جلب توجه می کنند. شهرداری تهران از سال گذشته پس از طغیان حشره اقدامات گسترده برای کاهش جمعیت این حشره انجام داده که عبارتند از آب شویی درختان با محلول های گیاهی پالیزین، نصب گسترده اتیکتهای زرد و همینطور نوارهای چسب زرد که در تنه درختان هستند. همچنین معدوم کردن سرشاخه های آلوده و هرس درختان را داریم.

 

سازمان محیط زیست می گوید نصب این نوارها نشانه تجمع حشرات است و فایده ای ندارد؟
اینها جاذب این حشرات هستند و یک نوع تله است. این چسبها، باعث می شود تعداد زیادی از حشرات روی این نوارهای چسب جذب شوند و از بین بروند. ضمن اینکه ما حشراتی را که روی این نوارهای زرد می چسبند، مطالعه می کنیم کانونهای آلوده ما کجاست و ضمن این نقش، نقش کنترل آفت هم دارد.


چرا با وجود این اقدامات شهرداری، مردم همچنان از این حشرات شکایت می کنند؟
این روشها نمی تواند این حشره را ریشه کن کند. ولی یک روش نسبتا مناسبی است برای اینکه جمعیت حشره را تا حد قابل قبول مهار کنیم. ما چون محیط زیست شهری است نمی توانیم از سموم استفاده کنیم. و در کشورهای دیگر سعی می کنند با روشهای غیر شیمیایی و با استفاده از روشهای بیولوژیک مانند دشمنان طبیعی این کار را انجام دهند که به عهده وزارت جهاد کشاورزی که با شناسایی، پرورش و رهاسازی دشمنان طبیعی، این راه حل را انجام دهد. راه حل اساسی استفاده از دشمنان طبیعی است. ولی تا زمانی که این مطالعات برای دشمنان طبیعی در دستور کار قرار نگیرد از راهکارهای فیزیکی استفاده می کنیم.


چه زمانی این کار انجام می شود؟
ما طی نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم مطالعات لازم را برای پرورش و رهاسازی به عمل آورند. ممکن است حشرات مختلفی در این گونه باشند که باید مطالعه شوند.


معنی سخن شما این است که اقدامات شهرداری در مهار سفید بالک موفق نبوده؟
این کارها در کنار سایر روشها می تواند موفق باشد. امسال در مقایسه با پارسال جمعیت این حشره کمتر است. البته باید منتظر بود در شهریور تعداد این حشرات زیادتر می شود. مخصوصا در بخش مرکزی شهر که گرمتر است، این طغیان مشاهده خواهد شد. در شمال شهر تهران این مشکل کمتر است و چون هوا خنک است شرایط تکثیر برای آن فراهم نیست.علت اصلی طغیان این حشره شرایط آب و هوایی است. آنچه موسسات تحقیقات گیاهپزشکی کشور و سازمان حفظ نباتات جهاد کشورزی اقدامات خود را سازماندهی می کنیم. اگر این اقدامات انجام نمی شد طغیان حشرات بیشتر می شد. منطقه ۶ بیشترین مشکلات را دارد و به لحاظ آب و هوایی شرایط تکثیر بهتری دارد.


چرا با سموم استاندارد و سازگار با محیط زیست، سمپاشی نمی کنید تا این حشرات ریشه کن شود؟
یکی اینکه نمی خواهیم دشمنان طبیعی این حشرات از بین بروند. دوم اینکه سم پاشی برای شهروندان ضرر دارد. لذا با احتیاط کامل داریم نسبت به کنترل و مدیریت این حشره اقدام کنیم. وگرنه می شود با یک سمپاشی گسترده و عمومی این حشره را ریشه کن کرد ولی برای بهداشت و سلامت شهروندان ضرر دارد و از سوی محیط زیست هم توصیه نمی شود. باید در بلندمدت این حشره کنترل و مهار شود. وقتی دستکاری در محیط زیست انجام شود، یک روز ریزگرد داریم، یک روز کم آبی داریم و یک روز سفید بالک داریم.
خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار