استفاده مشترک از وسایل آرایشگاه عامل انتقال شپش
کد خبر: ۷۹۸۱
تاریخ انتشار: 2015 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
شپش (Pediculus) حشره کوچکی است که در لابلای موی سر زندگی می کند و از خون انسان تغذیه می کند. این حشره کوچک گاهی لابلای ابرو و مژه نیز دیده می شود.
استفاده مشترک از وسایل آرایشگاه عامل انتقال شپش  استفاده مشترک از وسایل آرایشگاه عامل انتقال شپش


تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد استفاده مشترک قیچی و شانه و سایر وسایل آرایشگاه همچنین استفاده از خانه های مبله و حتی هتل ها نیز از مهمترین عوامل انتقال دهنده شپش است



اکثر افراد معتقدند که شپش فقط در افرادی دیده می شود که بهداشت را رعایت نمی کنند، یا این معضل در دنیای متمدن امروز ریشه کن شده است اما باید گفت که این افراد کاملا در اشتباهند؛ درست است که شپش بر اثر عدم رعایت بهداشت منتقل می شود؛ ولی افرادی که به نکات بهداشتی اهمیت می دهند نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند زیرا ما با اجتماع بزرگی از انسان ها در تعامل و ارتباط هستیم.

شپش (Pediculus) حشره کوچکی است که در لابلای موی سر زندگی می کند و از خون انسان تغذیه می کند. این حشره کوچک گاهی لابلای ابرو و مژه نیز دیده می شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه حدود 6 تا 12 میلیون نفر در آمریکا به شپش مبتلا می شوند. در حالیکه تصور می شود بچه ها در مدرسه یا سربازان بیشتر به شپش مبتلا می شوند، باید گفت که همه به یک اندازه در معرض این حشره قرار دارند.



نشانه های وجود شپش

اکثر افراد از وجود شپش در سر خود بی اطلاعند. با این حال برخی از مهمترین علایم آن عبارتند از :

خارش و قلقلک پوست سر و گردن (خارش در اثر واکنش آلرژیک به بزاق حشره است)

ایجاد برجستگی های قرمز کوچک روی پوست سر و گردن

حضور شپش یا تخم آن در لابلای موها

اختلال در خواب

معمولا در پوست سر افرادی که شپش دارند، زخم هایی ایجاد می شود که ناشی از وجود باکتری و خارش مداوم است.

یک گزارش منتشر شده در نشریه Emerging Infectious Disease در ماه می سال 2013 میلادی نشان می دهد که شپش در جمهوری کنگو باعث گسترش بیماری طاعون شد.

مطالعه دیگری که در همان مجله و یک سال بعد چاپ شد نشان می دهد که شپش پاتوژنی را در بدن انسان حمل می کند که منجر به بیماری تب خندق (trench fever) می شود که بیماری غیر شایعی است و باعث ضعف و ناتوانی فرد می شود.

راه های تشخیص شپش

به گزارش آکادمی اطفال آمریکا، بهترین راه برای تایید آلودگی شپش، یافتن یک شپش زنده روی سر است. از آنجا که حرکت شپش بسیار سریع است، بهتر است موها خیس شوند تا حرکت این حشره کند شود تا بتوان از وجود آن اطمینان حاصل کرد.

در سایر نقاط دنیا وسیله ای به نام شانه شپش وجود دارد که برای تشخیص از آن استفاده می شود.

پیشگیری از شپش


مهمترین راه برای اجتناب از این حشره موذی، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل شخصی است. شانه، کلاه، رختخواب و روسری مشترک مهمترین دلایل انتقال شپش هستند.

استفاده از خانه های مبله و هتل در تعطیلات نیز ممکن است باعث انتقال شپش شوند. تماس مستقیم سر با فرش نیز یکی دیگر از روش های انتقال بیماری است. در صورتی که مجبور به استفاده مشترک از این وسایل هستید، بهتر است ابتدا با مواد شوینده و آب داغ آنها را کاملا بشویید و بعد از چند روز از آنان استفاده کنید زیرا در این صورت می توان مطمئن بود که حشره از بین رفته است.

یکی از مهمترین روش های کنترل شپش، " گفتن نه” به دوستانی است که بدون درنظر گرفتن این شرایط خواهان استفاده از لوازم شخصی شما هستند.

درمان شپش

کرم و شامپوی ضد شپش در داروخانه ها وجود دارد. همچنین یک روش موثر برای درمان، استفاده از نرم کننده زیاد روی مو و شانه کردن مو از ریشه است. این فرآیند باعث می شود که موها لیز شوند و شپش ها به راحتی از پوست سر جدا شوند.

تحقیقات خاصی که در این زمینه و مخصوصا در آفریقا انجام شده نشان می دهد که متاسفانه شپش قادر به انتقال بیماری های عفونی است و به دلیل اینکه اطلاع رسانی در این زمینه محدود است، اکثر افراد پس از ابتلا، به راحتی آن را در سراسر جامعه منتقل می کنند. بنابراین شپش را جدی بگیرید و به اطرافیانتان آموزش دهید. شپش ها همه جا در کمین هستند.
ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار