وقتی غار یخی، سرویس بهداشتی می شود!
کد خبر: ۷۹۴۵
تاریخ انتشار: 2015 August 17    -    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
 «غار یخ‌مراد سرویس بهداشتی کارگرانی شده است که در حال اجرای طرح توسعه گردشگری و ساخت جاده در محدوده‌ی این غار یخی هستند.» 
 
عملیات جاده‌سازی با هدف توسعه گردشگری غار «یخ مراد» از حدود 15 روز پیش آغاز شده، اما اکنون دهیار روستای «کهنه دِه» که غار یخ مراد در نزدیکی آن است، از وقوع اتفاق جدیدی در این غار یخی خبر می‌دهد که سبب اعتراض و فرار گردشگران شده است. 

حسین خداکرمی گفت: در نزدیکی غار یخ مراد سرویس بهداشتی وجود ندارد، برای همین کارگرانی که مشغول ساخت جاده‌ی یخ مراد هستند از آن به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند که این مسأله باعث شده تفریح‌گران و گردشگران نتوانند به داخل غار وارد شوند. برخی از آن‌ها حتا به دهیاری مراجعه کردند و به بوی نامطبوعی که مانع ورود گردشگران به غار شده است، معترض شده‌اند. 
 
او ادامه داد: مسؤول این اتفاق اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز است که بدون هماهنگی با دهیاری دست به اجرای طرح توسعه گردشگری غار یخ مراد زده است. ما این موضوع را به مسؤولان این اداره اطلاع دادیم که سریع‌تر مسأله را پی‌گیری و رفع کنند. 
 
اتفاق جدیدی که در «یخ مراد» رخ داده از این منظر قابل هشدار است که به گفته دهیار «کهنه دِه»، این غار به طور غیرمستقیم در تأمین آب روستا نقش دارد. 

وقتی غار یخی، سرویس بهداشتی می شود!
 
خداکرمی گفت: در پایین دست غار، رودخانه‌ی «آزاد بَر» وجود دارد که به باور محلی غار یخ مراد در کمی و زیادی آب این رودخانه که یکی از سرشاخه‌های رودخانه کرج است، تأثیر دارد. پایین‌تر از غار هم چند چشمه وجود دارد که آب آن به رودخانه می‌ریزد، این در حالی است که فضولات رها شده در غار به خاطر دمای داخل آن، قابل تجزیه نیست و در آینده ناقل بیماری‌های قارچی و عفونی خواهد شد. این اتفاق حتما گردشگران بیشتری را از یخ مراد دور می‌کند. 
 
او سپس از بی‌اطلاعی دهیاری برای اجرای طرح توسعه گردشگری یخ مراد سخن گفت‌ و افزود: اردیبهشت‌ماه امسال هیأتی از استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری و حفاظت محیط زیست البرز به همراه فرماندار و بخشدار برای بازدید از غار یخ مراد آمده بودند. به آن‌ها پیشنهاد دادیم پیش از انجام هر اقدامی حتما کارشناسی و برگشت هزینه‌ها را بررسی کنند و دهیاری را در جریان قرار دهند، ولی حدود دو هفته پیش متوجه شدیم گروهی از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز آمده‌اند تا طرحی را در این غار اجرا کنند. مانع آن‌ها شدیم، اما آن‌ها کار خود را انجام دادند، قرار بود نامه‌ای از سوی این اداره به دهیاری ارائه شود، ولی تا امروز متأسفانه نه تماسی گرفتند و نه اطلاعی دادند و با وجود اخطارهای انجمن غارشناسان ایران، عملیات راه‌سازی یخ مراد نیز متوقف نشده و کارگران همچنان مشغول کارند. 
 
به گفته‌ی او، در حال حاضر عملیات توسعه گردشگری به بیرون غار محدود است و فعلا دیوارکشی و پله‌های ورودی ساخته شده است. 
 
خداکرمی ادامه داد: لودری که در ساخت جاده‌ی یخ مراد استفاده می‌شد پنج‌شنبه‌ی گذشته به دلیل نقص ترمز از جاده منحرف شد و به دره و کنار رودخانه سقوط کرد که دیگر قابل استفاده نیست، راننده هم مصدوم شد. با این حال عملیات جاده‌سازی متوقف نشده است و کارگران به کار خود ادامه می‌دهند. 
 
او در ادامه با بیان این‌که گردشگران زیادی برای دیدن این غار یخی می‌آیند، اما مردم روستا عایدی از آن‌ها ندارند، در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون دهیاری اقدامی برای انتفاع مردم از منابع گردشگری انجام نداده است؟ گفت: این غار در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری است، چون ثبت ملی شده و دهیاری نمی‌تواند در امور آن دخالت کند، مگر آن که مجوزی در این باره صادر شود. ما پیشنهادهایی در این‌باره دادیم، ولی تاکنون خبری نشده است. حالا هم که ما را در جریان طرح خودشان قرار نداده‌اند. 
 
دهیار کهنه ده، سپس به آسیب‌هایی که به این غار در اثر رفت و آمد زیاد وارد شده است، اشاره کرد و افزود: گردشگران مدام برای دیدن یخ مراد می‌آیند که باید این آمد و شد کنترل شوند. انفجارهای زیادی در این غار به خاطر جست‌وجوی گنج رخ داده که هنوز هم ادامه دارد. این انفجارها سبب ایجاد حفره‌ها و مسیرهای جدیدی شده که دمای داخلی غار را افزایش داده و باعث تحلیل رفتن یخ‌ها شده است. 
 
خداکرمی تأکید کرد: اگر قرار باشد هر کسی وارد این غار شود و مشکل ایجاد کند مطمئن باشید تا 10 سال دیگر اثری از این غار نمی‌ماند. این غار به متصدی نیاز دارد همان‌طور که قبلا داشت. چهل، پنجاه سال پیش غار متصدی داشت که از هر بازدیدکننده امضا می‌گرفت و ژاندارمری نیز هفته‌ای یک بار فهرست بازدیدکنندگان و وضعیت داخلی آن را کنترل می‌کرد، شاید حالا هم به چنین کنترل‌هایی نیاز داشته باشیم. 

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار