میزان رضایت شما از سرعت اینترنت چقد است؟
کد خبر: ۷۷۷
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
سرعت و کیفیت نامناسب علی رغم هزینه بالای استفاده از اینترنت در کشور، به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است. تا حدی که سال گذشته نیز رئیس جمهور به عناوین مختلف لب به شکوه و شکایت از اینترنت کشور گشود و تصریح کرد: «اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم، باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد!»

اگرچه صحبت در مورد ضرورت‌های تقویت زیرساخت‌ها و فرصت تلقی کردن فضای مجازی از ناحیه دولتی‌ها بسیار شنیده شد ولی بی‌گمان در این خصوص مثال «دوصد گفته چون نیم کردار نیست» مصداق می‌یابد. علی رغم وعده و وعیدهای بسیار و تبلیغات پرسروصدا هنوز هم اختلالات گاه‌بی‌گاه، کیفیت و سرعت پایین اینترنت جان کاربران را به لبشان می‌رساند و به گفته صاحب نظران، همچنان اینترنت بی‌کیفیت و در عین حال گران، درآمدهای میلیاردی را به وسیله دست بردن به جیب کاربران برای مخابرات به ارمغان آورده است.

آخرین آمارهای جهانی ارائه شده از رتبه ۱۴۷ ایران در میان ۲۰۰ کشور از حیث سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند و جایگاه ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان از نظر سرعت دانلود اینترنت موبایل حکایت دارد؛ در این بررسی‌ها سرعت دانلود در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی و حتی پایین‌تر از عراق و بوتان اعلام شده و رتبه ۱۲۸ ایران در سرعت آپلود حتی پایین‌تر از هندوراس و اکوادور است!

اگرچه متخصصین چاره رهایی از اینترنتِ گرانِ نفتی را راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌دانند ولی رویهٔ بی‌برنامهٔ وزارت ارتباطات در این خصوص تا جایی پیش رفت که نمایندگان مردم در مجلس اعتراضشان نسبت به عملکرد واعظی را با کارت زرد نشان دادند.

نصراله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در صحن علنی در خصوص دلایل درخواست سوال از وزیر ارتباطات تصریح کرد: هزینه استفاده کاربران از اینترنت بسیار بالا و حتی بالغ بر ۱۰ برابر هزینه واقعی است و علت این تحمیل هزینه بالا و اینترنت بی‌کیفیت را عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دانست.

وی همچنین ضمن اشاره به سرعت پایین دانلود، افزایش سرعت دسترسی کاربران به اینترنت در صورت اجرای شبکه ملی اطلاعات را ۱۰ برابر خواند و با طرح این سؤال که چرا نمایندگان مجلس را متهم به مخالفت با استفاده از اینترنت می‌کنند، تصریح کرد: ما با بی‌برنامگی وزارت ارتباطات و با ضعف شما که موجب متهم شدن دیگران می‌شود مخالفیم؛ چرا هزینه کاربران باید این مقدار بالا باشد؛ شما بین ۸ تا ۱۰ برابر، بیشتر از مردم پول می‌گیرید.

کار‌شناسان علاوه بر خلاصی کاربران از دست گرانی و همچنین سروکله زدن با سرعت پایین اینترنت، تولید ۱۵۰ هزار شغل را یکی دیگر از نتایج ایجاد شبکه ملی اطلاعات می‌دانند. با این حال اما همچنان شبکه ملی اطلاعات، ضرورتی به فراموشی سپرده شده در وزارت ارتباطات است که گویی کسب درآمدهای میلیاردی از عدم ایجادش، چنان به مذاق وزارتخانه خوش آمده که ترجیح می‌دهند برای شنیدن نیاز مردم، پنبه‌ها را از گوش‌هایشان بیرون نیاورند و همچنان با تبلیغات پرسروصدای «افزایش پهنای باند»، به مغالطه بپردازند. حال آنکه متخصصین، پهنای باند را نیز مانند قطر لوله می‌دانند؛ اگر شما می‌بینید فشار آب خانه‌تان کم است، الزاماً لوله آب خانه‌تان که تنگ نشده است!
منبع: نماینده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار