برشی صادقانه از زندگی روزمره مردم
کد خبر: ۷۷۵۵
تاریخ انتشار: 2015 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
چهره‌ای که بیشتر نزد اهالی ادبیات و دنیای داستان شناخته می‌شد، با دومین تجربه فیلمسازی خود به نامی مشهور و معتبر در دنیای فیلم و سینما تبدیل شد.

«شيار143» از موفق‌ترين فيلم‌هاي چند سال اخير است كه مردم و منتقدان به يك اندازه از آن استقبال كرده‌اند. نكته جالب اما اينجاست كه نخستين فيلم نرگس آبيار يك سال پس از موفقيت خيره‌كننده فيلم دوم او و 3سال پس از زمان توليد به نمايش عمومي درآمده است. به بهانه آغاز اكران «اشيا از آنچه در آيينه مي‌بينيد به شما نزديك‌ترند» در گروه هنر و تجربه پاي حرف‌هاي آبيار نشسته‌ايم كه اين روزها درگير مراحل توليد فيلم سوم خود است.

    اين روزها مشغول توليد «نفس» هستيد...

فيلمبرداري تمام‌شده اما پروسه پس از توليد به‌دليل نياز به طراحي و ساختن انيميشن‌ها طولاني‌تر از حالت عادي است.

    فكر مي‌كنيد نفس به جشنواره فيلم فجر امسال برسد؟

تمام تلاشمان اين است كه فيلم را به جشنواره سي و چهارم برسانيم اما برخي كارهاي فني زمان‌بر است.

    چرا بين نمايش جشنواره‌اي و اكران عمومي «اشيا از آنچه در آيينه مي‌بينيد به شما نزديك‌ترند» 3 سال فاصله افتاد؟

وقتي فيلم را ساختم، بلافاصله درگير توليد شيار143 شديم و ديگر فرصتي براي اكران اشيا پيش نيامد و فيلم در اكران مظلوم ماند.

    اشيا را به‌عنوان فيلم اول خودتان بيشتر دوست داريد يا شيار را؟

هر دو فيلم را خيلي دوست دارم، جالب اينكه برخي منتقدان فيلم اول من را بيش از شيار143 دوست داشتند. معتقدم اين فيلم فضايي باورپذيرتر دارد. اشيا دقت و توجه بيشتر مخاطب را مي‌طلبد و در لايه‌هاي دروني خود حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد؛ حرف‌هايي كه از دل مردم جامعه بيرون آمده است. اشيا يك فيلم پراتمسفر است كه جزئيات زيادي از واقعيت‌هاي زندگي روزمره آدم‌ها در خود دارد.

    نظرتان درباره اكران فيلم در گروه هنر و تجربه چيست؟

شايد تماشاي اين فيلم براي مخاطبان خاص لذت بيشتري داشته باشد اما فكر مي‌كنم مخاطب معمولي هم آن را دوست دارد و اين تجربه در اكران فيلم در جشنواره سي و يكم به‌دست آمد. گروه هنر و تجربه يك موقعيت خوب براي فيلمسازان است كه در اين سال‌ها در اكران سينماي ايران مغفول مانده بود. بسياري از فيلم‌هاي خوب به‌دليل ازدحام نوبت اكران از گردونه نمايش عمومي خارج مي‌شدند اما با آمدن گروه هنر و تجربه يك موقعيت خوب براي اكران اين فيلم‌ها فراهم شد. اين گروه نه‌تنها فرصتي خوب براي فيلمسازان جوان ايجاد كرد بلكه فيلمسازان باتجربه‌تر هم مي‌توانند آثار خود را در آن به نمايش بگذارند.

    براي نمايش عمومي چه تغييرهايي در فيلم نسبت به 3سال پيش به‌وجود آورده‌ايد؟

تنها 3دقيقه از فيلم كوتاه شده است. اعتقادي به تغيير اساسي ندارم و اينكه با توجه به گذر سال‌ها بخواهم به شاكله فيلم دست بزنم. نگاه اولي كه فيلمساز در ساختن فيلم خود دارد، صادقانه‌تر است.

    مهمانان ناخوانده ليلا

«اشيا از آنچه در آيينه مي‌بينيد به شما نزديك‌ترند» نخستين بار در بخش نگاه نو در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. فيلم زندگي زني باردار به نام ليلا را روايت مي‌كند كه همراه همسر و فرزندش مستأجر 2پيرزن مهربان است. روزي براي ليلا مهمان مي‌آيد و... گلاره عباسي، سام بيگدلو، رامسين كبريتي، امير غفارمنش، گيتي معيني، مهران رجبي و... بازيگران اين فيلم هستند كه مراسم اكران افتتاحيه آن شامگاه 22مرداد در موزه سينما برگزار مي‌شود.
همشهری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار