احتمال وقوع قویترین پدیده آب و هوایی طی 65 سال گذشته
کد خبر: ۷۷۱۵
تاریخ انتشار: 2015 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
 دانشمندان آمریکایی می گویند: پدیده آب و هوایی ال نینو که امسال آغاز شده است، احتمالا قویترین ال نینو در 65 سال گذشته خواهد بود.

پدیده ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یکبار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و شیوع برخی بیماری‌ها اشاره کرد.

ال نینو از گرم شدن دمای سطح دریا در مناطق استوایی اقیانوس آرام ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب بارش‌های غیر منتظره سنگین باران در برخی از نقاط جهان و خشکسالی در مکان‌های دیگر شود.

ال نینو امسال در ماه مارس آغاز شده است و پیش بینی می‌شود که تا حدود یکسال ادامه یابد.

مقامات استرالیایی پیش بینی کرده‌اند که این ال نینو قوی و قابل توجه خواهد بود.

مایک هالپرت معاون سازمان هواشناسی آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: از ماه مارس، دمای سطح آب‌های مناطق استوایی اقیانوس آرام همچنان از حد طبیعی بالاتر بوده و پیش بینی می‌شود ال نینو تا اواخر پاییز، طول زمستان و شاید هم تا بهار آینده همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: ما همچنین پیش بینی کرده‌ایم از زمان کشف جریان دریایی ال نینو در سال 1950، امسال شاهد قویترین میزان فعالیت این چرخه آب و هوایی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دلیل این پیش بینی این است که متوجه شدیم متوسط دمای سطح آب در بخش مهمی از مناطق استوایی اقیانوس آرام به طور بالقوه به 2 درجه سلسیوس بالاتر از حد عادی می‌رسید و یا از آن هم می‌گذشت؛ یعنی 3.6 درجه فارنهایت بیش از حد طبیعی بود که این درجه حرارت تنها سه بار در 65 سال گذشته ثبت شده است.

این محقق ادامه داد: این درجه حرارت‌ها پیش از این در فاصله زمانی سال های 1972 و 73، 1982 و 83 و 1997 و 98 مشاهده شده بود.

ال نینو قبلی که پنج سال پیش به وقوع پیوست تاثیر عمده‌ای داشت؛ این پدیده آب و هوایی موجب وزش بادهای موسمی در جنوب شرقی آسیا، خشکسالی در جنوب استرالیا، فیلیپین و اکوادور، کولاک در آمریکا، موج گرما در برزیل و سیل‌های مرگبار در مکزیک شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار