امروز پیک خوش‌خبر هی حلقه بر در می‌زند / بر در مکرر حلقه را از عشق دلبر می‌زند
کد خبر: ۷۶۳
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«‌شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است. حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حقّ آن را می‌شناسند. آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌گردد و در آن بهشت آذین بسته می‌شود‌».
شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به حضرت سید انبیاء صلی الله علیه و آله می باشد، آن حضرت این ماه را روزه می گرفتند و به ماه رمضان وصل می کردند.

پیامبر خدا در آغاز این ماه با قرائت خطبه‌ای به بیان شرافت این ماه پرداخته و می‌فرمایند: «‌شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است. حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حقّ آن را می‌شناسند. آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌گردد و در آن بهشت آذین بسته می‌شود‌».

ذکر صلوات از جمله قرائت صلوات شعبانبه، روزه، خواندن نماز با حضور قلب، انس با قرآن کریم، قرائت ادعیه، دستگیری از مستمندان و انجام آداب مربوط به هر یک از مناسبت‌های شعبان که در کتاب مفاتیح الجنان آمده از مهم‌ترین اعمال این ماه است.

سه ماه رجب، شعبان و رمضان، فرصت مناسبی برای تمرین تقوا و زدودن دل از همه آن چیزهایی است که جای خدا را در قلب انسان گرفته‌ و او را در زمره غافلان قرار داده‌، اگر کسی بتواند از ورود غیر خدا به آن جلوگیری کند، تابش انوار ربوبی را در وجود خویش خواهد دید و همه این مقامات عالی‌ در صورت ارتباط با معنویات به دست می‌آید.

اعمال اين ماه شريف بر دو قِسم است: اعمال مشتركه و اعمال مختصه.
آن چند امر است‌:
اوّل: هر روز هفتاد مرتبه بگويد: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ

دوّم: هر روز هفتاد مرتبه بگويد: اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ الْحَىُّ الْقَيّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ

و در بعضى روايات الْحَىُّ الْقَيُّومُ پيش از الرَّحْمنُ الرَّحيمُ است و عمل به هر دو خوبست و از روايات مستفاد مى شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هركه هر روز از اين ماه استغفار كند هفتاد مرتبه مثل آنست كه هفتاد هزار در ماههاى ديگر استغفار كند .

سوّم: تصدّق كند در اين ماه اگرچه به نصف دانه خرمايى باشد تا حق تعالى بدن او را برآتش جهنّم حرام گرداند.

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه از آن جناب سؤ ال كردند از فضيلت روزه رجب فرمود چرا غافليد از روزه شعبان راوى عرض كرد يابن رَسول الله چه ثواب دارد كسى كه يك روز از شعبان را روزه بدارد فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست فرمود تصدّق و استغفار هر كه تصدّق كند در ماه شعبان حق تعالى آن را تربيت كند همچنانكه يكى از شما شتر بچّه اش را تربيت مى كند تا آنكه در روز قيامت برسد به صاحبش در حالتى كه بقدر كوه اُحُد شده باشد.

چهارم: در تمام اين ماه هزار بار بگويد: لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِيّاهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ كه ثواب بسيار دارد از جمله آنكه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنويسند .

پنجم: در هر پنجشنبه اين ماه دو ركعت نماز كند: در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحيد و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد.

پس بیایید همگی در این ماه عظیم با خود تعهد کنیم که مراقب زبان خود باشیم، از دروغ، غیبت، تهمت، سخنان لغو و بیهوده، تنبلی، بداخلاقی، سخن چینی و... که موجب دوری از خدا و از بین بردن ارزش و ثواب عبادت می‌شود، اجتناب کنیم تا ترک معاصی، ملکه وجودی ما شود.
عمال اين ماه شريف بر دو قِسم است: اعمال مشتركه و اعمال مختصه.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار