با کوتاهی ارثی قد چه کنیم؟ درمان آن چیست؟
کد خبر: ۷۵۸۳
تاریخ انتشار: 2015 August 13    -    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
امیر رضا حقانی فوق تخصص ارتوپدی اظهار داشت: اگر کوتاهی قد ناشی از عوامل تغذیه‌ای، کمبود هورمون‌ رشد یا بیماری‌های زمینه‌ای باشد، می‌توان قبل از بسته شدن صفحات رشد استخوانی اقدامات درمانی را انجام داد.
 
وی با بیان اینکه مراجعه به پزشک و متخصص برای تشخیص علت کوتاهی قد ضروری است، تصریح کرد: در این خصوص گوش دادن به حرف افراد غیر متخصص و تبلیغات ماهواره‌ای که تنها به دنبال منافع مادی هستند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
حقانی افزود: در برخی از تبلیغات مشاهده می‌شود که هر گونه کوتاهی قد حتی اگر زمینه آن ژنتیکی باشد، قابل درمان و اصلاح است منوط به اینکه پول آن را بپردازید.
 
وی با اشاره به اینکه برای اصلاح کوتاهی قد باید ابتدا عامل آن مشخص شود، تاکید کرد: در حالیکه پیشگیری و کنترل عوامل اثری کوتاهی قد تقریبا امکان پذیر نیست، اما بسیاری از خانواده‌ها اصرار دارند که برای پیشگیری از این نوع عوامل هزینه‌های مالی و زمانی زیادی را صرف کنند.
 
حقانی گفت: علاوه بر هزینه‌های مالی و صرف زمان زیاد، افرادی که دل به اینگونه وعده و وعیدهای افزایش قد می‌دهند، پس از مدت زمانی که می‌بینند فرزندشان هیچگونه افزایش قدی نداشته است دچار سرخوردگی و مشکلات روانی می‌شوند که البته این مشکلات برای خود کودک و نوجوان بسیار بیشتر است.
 
وی افزود: زمینه ژنتیکی کوتاهی قد عاملی است که قابل تغییر است و بنابراین پیشگیری از کوتاهی قد در مواردی که به علت عوامل ارثی باشد، مقدور نیست.
 
حقانی یادآور شد: پس از 17 یا 18 سالگی صفحات رشد بسته می‌شوند و پس از این زمان به هیچ عنوان امکان افزایش قد برای فرد وجود نخواهد داشت و هر گونه تبلیغات و وعده‌ای در این خصوص بی‌فایده خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار