ایران ظرفیت پذیرش ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را دارد
کد خبر: ۷۵۵۲
تاریخ انتشار: 2015 August 13    -    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
معاون گردشگری گفت: با ظرفیت های موجود جذب ۲۰ میلیون نفر گردشگر در برنامه چشم انداز پیش بینی شده است.
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال گذشته پنج میلیون گردشگر وارد ایران شدند که با ظرفیت های موجود جذب ۲۰ میلیون نفر گردشگر در برنامه چشم انداز پیش بینی شده است.

مرتضی رحمانی موحد در حاشیه برگزاری دومین نشست هم اندیشی منطقه ای توسعه گردشگری در قزوین اظهار داشت: ظرفیت گردشگری در استانهای کشور مختلف است که باید برای بهره مندی از آنها برنامه ریزی کنیم.

رحمانی موحد تصریح کرد: گردشگری ارتباط نزدیکی با حوزه روابط بین المللی دارد و در دولت جدید نگاه جدیدی به این موضوع شده تا بتوان از این ظرفیت بخوبی استفاده کرد که آرام، آرام رویکردها به موضوع گردشگری تغییر کرده و شرایط بهتر شده که می توان به آینده امیدوار بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآورشد: در شرایط پسا تحریم رویکرد به توسعه کشور با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در گردشگری بیشتر شده که امیدواریم با همکاری تشکلها و علاقمندان این بخش بتوانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

رحمانی موحد بیان کرد: باید بتوانیم در بخش گردشگری سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کنیم که در این زمینه برنامه داریم تا با توجیه و هدایت مناسب سرمایه گذار از ظرفیت ها بخوبی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا در حوزه گردشگری میتواند از هر گردشگر بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار درآمد کسب کند که در سال گذشته آمارها نشان داد که بیش از پنج میلیون نفر گردشگر در قالب سفرهای سیاحتی، زیارتی، هیئت های تجاری، رقابت های ورزشی و بازدید هیئت های سیاسی وارد ایران شدند و از مناطق دیدنی آن بازدید کردند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهارداشت: از نگاه سازمان جهانگردی هر فردی که به کشوری سفر کرده و ۲۴ ساعت در آن اقامت کند گردشگر محسوب می شود و با این حساب ایران می تواند ظرفیت کنونی گردشگری خود را تا چهار برابر افزایش دهد.

چشم انداز حضور ۲۰ میلیون گردشگر در ایران

رحمانی موحد بیان کرد: سرزمین ایران اسلامی با داشتن چهار فصل زیبا، اقلیم شش گانه، ظرفیت و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی می تواند از انفعال خارج شده و به پویایی برسد که در این راستا در چشم انداز توسعه کشور حضور بیش از۲۰ میلیون گردشگر پیش بینی شده که امری دست یافتنی است.

وی اضافه کرد: باید از همه ظرفیت های موجود کشور استفاده کنیم تا بتوانیم گردشگری را به جایگاه اصلی خود برسانیم اما در این میان به همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی بویژه شهرداری و مدیران شهری و روستایی نیازمندیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآورشد: ساختار گردشگری کشور نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است و اگر حلقه های متصل در این صنعت بتوانند با هم کار کنند و نیازها برطرف شود میتوان امیدوار بود برنامه ها محقق شود.

وی گفت: حفاظت از داشته ها، نگهداری و بهره برداری درست از بناها و ظرفیت های گردشگری، آموزش رانندگان تاکسی و اتوبوس، هتلینگ، تامین تاسیسات گردشگری، آموزش نیروهای راهنمای گردشگری و تقویت بخش های مرتبط با این بخش میتواند چشم انداز تعریف شده را در توسعه گردشگری محقق کند.

رحمانی موحد بیان کرد: در تعریف مقصد و مسیرهای گردشگری بسته های جدیدی تعریف شده که در اولین گام در حوزه منطقه یک استانهای اصفهان، فارس، یزد، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد تعریف شده که در ۱۲ مسیر ۷۰ بسته گردشگری تعریف کرده ایم تا هر گردشگر برای سفر به یکی از این مناطق بتواند از سایر جاذبه های مسیر هم دیدن کند.

وی اظهارداشت: در این طرح در کوتاهترین زمان می توان مناطق متعددی را بازدید و به رونق صنعت گردشگری داخلی کمک کرد.

رحمانی موحد یادآورشد: در منطقه دو هم استانهای گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قزوین تعریف شده که با تعیین بسته گردشگری این منطقه نیز فعال خواهد شد.

۹۴۰ هتل واقامت گاه در دست ساخت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهارداشت: در حال حاضر ۹۷۰ باب تاسیسات جدید گردشگری وارد سیستم شده و ۹۴۰ باب تاسیسات دیگر شامل هتل، رستوران، سفره خانه، دفاتر خدماتی و گردشگری در دست ساخت است که به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای توسعه تاسیسات گردشگری از محل ۱۰ درصد اعتبارات صندوق توسعه تسهیلات مورد نیاز را تامین خواهیم کرد تا به این حوزه کمک شود.

بیش از دو هزار هتل نیاز داریم

رحمانی موحد یادآورشد: در حال حاضر بیش از یک هزار هتل و تاسیسات اقامتی در کشور داریم که برای تحقق پذیرش ۲۰ میلیون گردشگری به ساخت دو هزار هتل دیگر نیازمندیم که باید بخش خصوصی برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کند.

وی گردشگری سلامت را از دیگر ظرفیت های کشور دانست و بیان کرد: در این بخش نیز ظرفیت های خوبی داریم که باید مورد استفاده قرار گیرد که قزوین هم در این بخش ظرفیت های خوبی دارد و میتواند در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی موحد اظهارداشت: امسال ۳۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشور شدند و با هماهنگی و رفع مشکلات این بخش میتوان افراد بیشتری را از کشورهای همسایه در این زمینه جذب ایران کرد.

قزوین شرایط ایده آلی برای گردشگری دارد

وی در خصوص ظرفیت های استان قزوین در بخش گردشگری گفت: قزوین با داشتن مناطق تاریخی و طبیعی متعدد، بازار، کاروانسرا، آب انبار، مسجد و امامزاده، قلعه و چشم اندازهای طبیعی و قرار گرفتن در مسیر بزرگراهی شمال و غرب کشور موقعیتی استثنایی دارد.

رحمانی موحود گفت: در بخش فرهنگ و هنر نیز ظرفیت ها زیاد است و با وجود میدان چوگان، خیابان سپه، عالی قاپو و سرای سعدالسطنه میتوان گردشگران زیادی را در این استان پذیرا بود.

مکانهای تاریخی و دیدنی به روی مردم باز است

وی اضافه کرد: درب اماکن تاریخی و دیدنی در سرارس کشور به روی مردم گشوده شده و مصمم هستیم هیچ بنایی از دسترس مردم دور نباشد و بسته نشود تا بتوانیم از همه ظرفیت ها بخوبی استفاده کنیم که در این میان در کنار ساماندهی ظرفیت ها از اجرای برنامه های شبانه شاد و خانوادگی در چارچوب های اخلاقی و فرهنگی غفلت نکنیم.

ساماندهی دفاتر تورهای گردشگری در اولویت است

رحمانی موحد اظهارداشت: در سال جاری ساماندهی دفاتر وتورهای گردشگری و تشکل های فعال این بخش از برنامه های معاونت گردشگری است تا به رونق این بخش کمک شود.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار