جایگاه ایران در درمان ناباروری در جهان
کد خبر: ۷۵۱
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
احمد حسینی در نشست خبری کنگره بین‌المللی تولیدمثل اظهار داشت: سال ۱۹۷۸ میلادی اولین نوزاد با روش IVF به دنیا آمد و اکنون کشور ما نیز جزو کشورهای پیشرو و توانا در زمینه فناوری‌های کمک باروری است. در کنار این فقه پویای شیعه با احکام شرعی توانسته است به زوج‌هایی که مشکلاتی در زمینه باروری دارند کمک کند.

وی افزود: امروز از نظر نتایج درمانی و فناوری‌های کمک باروری در تراز کشورهای پیشرفته جهان هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: تولیدمثل در همه موجودات زنده وجود دارد. اولین کسی که در این رابطه فعالیت کرد پروفسور ادوارد از دانشکده علوم بود بنابراین همراهی بین رشته‌های مختلف برای پیشبرد تولید مثل نیاز است.

حسینی گفت: حدود ۵۰ مرکز فناوری کمک‌ باروری در کشور داریم و با توجه به سیاست‌های ابلاغ جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج رشد این مراکز مورد نیاز است. همچنین تعداد مراکز خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است و به دلیل اینکه برخی این رشته‌ را لوکس می‌دانند تاکنون تحت پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته است.

معرفت غفاری نوین، دبیر بورد بیولوژی تولیدمثل وزارت بهداشت، نیز در این نشست اظهار داشت: علم تولیدمثل بسیار جدید است و علاوه بر اینکه در زمینه کمک به زوج‌های نابارور کار می‌کند می‌تواند بسیاری از اقدامات پیشگیرانه را در برخی بیماری‌ها مانند تالاسمی و هموفیلی با روش‌هایی که در آزمایشگاه‌ جنین‌شناسی یا سایر رشته‌ها صورت می‌گیرد انجام دهد.

وی افزود: با توجه به نو بودن این رشته نیاز بود تا رشته‌ای در این زمینه ایجاد شود بنابراین وزارت بهداشت از سال ۸۷ رشته تولیدمثل را تصویب کرد و به دنبال آن بورد تولیدمثل ایجاد شد و اکنون حدود ۵ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، یزد و شیراز در حال آموزش این رشته هستند و ۱۳۰ دانشجو از آن فارغ‌التحصیل شده است همچنین وزارت بهداشت در نظر دارد تا این رشته در مراکز غیردانشگاهی دولتی مانند رویان و ابن‌سینا نیز آموزش داده شود.

دبیر بورد بیولوژی تولیدمثل وزارت بهداشت ادامه داد: باید این رشته از حالت دولتی بودن خارج شود انجمن بیولوژی تولیدمثل و جنین‌شناسی تشکیل شد تا وزارت بهداشت از سایر نیرو‌ها مانند بخش خصوصی نیز استفاده کند.

غفاری نوین خاطرنشان کرد: کنگره بین‌المللی تولیدمثل این امکان را فراهم می‌کند تا سایر رشته‌های پزشکی با هم به تبادل‌نظر بپردازند.

محمدرضا صادقی، دبیر اجرایی این کنگره نیز گفت: از بین ۷۰۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنگره ۵۰۰ مقاله پذیرفته شده است که از این تعداد ۳۵۰ مقاله به دلیل محدودیت فضا و زمان در قالب پوس‌تر ارائه می‌شود همچنین بسته برگزیده کنگره به گونه‌ای است که در ۳ سالن برگزار می‌شود که دو سالن برای بحث و گفت‌وگو میان دانشجویان و محققان جوان، تجربیات استادان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای صد نفر طی ۳ روز در دو سالن پنل‌های تخصصی اجرا خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی روزانه ۸ پنل تخصصی در هر سالن در نظر گرفته شده است.

صادقی گفت: برای تشویق محققان جوان در ارائه مقالات به صورت پوس‌تر و سخنرانی کوتاه در هر پنل از اعضای هیأت رئیسه توسط مخاطبان ارزیابی به عمل می‌آید و از برترین‌ها تقدیر خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی تولیدمثل گفت: در کنار بحث کنگره کارگاه‌های تخصصی را نیز برگزار می‌کنیم و بر این اساس ۳۰ کارگاه تخصصی همزمان با این کنگره برگزار خواهد شد که ۱۵ کارگاه به دلیل ماهیت و نیاز به آزمایشگاه و کار عملی ۲ روز قبل از کنگره یعنی روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری در پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا و دو پژوهشگاه خصوصی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنگره بین‌المللی میهمانانی از کشورهای آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه، اسپانیا و انگلیس خواهیم داشت.

ابوالفضل شیرازی، رئیس پژوهشکده فناوری جنین نیز در این نشست اظهار داشت: پس از انجماد اسپرم و انتقال جنین که منبع درون‌ بدنی داشت به این فکر افتادیم آنچه در انسان دنبال می‌شود نیز در حیوان به وجود آید بنابراین در پژوهشکده فناوری جنین در حوزه دام اولین بره با روش IVF به دنیا آمد.

وی افزود: یکی از نتایج حاصل از این فناوری تولید جنین‌های فریز شده دامی است که در گاوداری‌های شیری می‌‌تواند مؤثر باشد.

رئیس پژوهشکده فناوری جنین گفت: در کنار کنگره بین‌المللی تولیدمثل جشنواره‌ای مبنی بر انتخاب برترین‌های تولیدمثل برگزار خواهد شد که از پیشکسوتان و پژوهشگران بر‌تر در پنج زیرشاخه تولیدمثل تقدیر به عمل خواهد آمد و بر این اساس به مقاله، پژوهشگر و پایان‌نامه بر‌تر دانشجویی در حوزه تولیدمثل جوایزی اهدا خواهد شد. ملاک برای پایان‌نامه بر‌تر نیز ۵ سال اخیر در نظر گرفته شده است همچنین در مورد پژوهشگر جوان شرط سنی زیر ۳۰ سال را در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: تقدیر از پیشکسوتان برترین‌ حوزه تولیدمثل جمعه هفته جاری از ساعت ۱۷ تا ۲۲ و سایر دوستان در روز ‌آخر کنگره خواهد بود که بر این اساس ۴ پیشکسوت، ۵ پژوهشگر، ۸ سخنران و ۵ نفر که پوس‌تر بر‌تر ارائه داده‌اند تقدیر خواهد شد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار