نکاتی خواندنی برای خرید عینک آفتابی
کد خبر: ۷۴۹۲
تاریخ انتشار: 2015 August 13    -    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
عینک آفتابی یا دودی درگذشته یک وسیله تزئینی تلقی می‌شد. ولی امروزه این وسیله توسط پیر و جوان و کودک مورداستفاده قرار می‌گیرد. عینک آفتابی از چشم در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند و به‌نوبه خود مانع از بروز سرطان پوست اطراف چشم و چروک شدن آن می‌شود.
 عینک آفتابی یا دودی درگذشته یک وسیله تزئینی تلقی می‌شد. ولی امروزه این وسیله توسط پیر و جوان و کودک مورداستفاده قرار می‌گیرد. عینک آفتابی از چشم در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند و به‌نوبه خود مانع از بروز سرطان پوست اطراف چشم و چروک شدن آن می‌شود.

نکاتی خواندنی برای خرید عینک آفتابی

 البته هرگونه نور خیره‌کننده‌ای می‌تواند به چشم آسیب بزند، این‌گونه انوار حتی در اثر انعکاس نور به برف سفید می‌تواند موجب اذیت شدن چشم شوند.

 از دیگر فواید استفاده از عینک آفتابی می‌توان به جلوگیری از آب آوردن چشم، کاهش دوبینی ناشی از تابش خیره‌کننده آفتاب، کاهش سردرد، دید بهتر، جلوگیری از خستگی ماهیچه چشم و ... اشاره کرد.

 بنابراین حین خرید عینک باید علاوه بر زیبایی آن به نکات مؤثری برای خرید یک عینک آفتابی باکیفیت توجه کرد.

 محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش یا UV

 عینک آفتابی چشم شما را در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند. برای همین هنگام خرید عینک باید به این قابلیت عینک توجه کنید. اما چرا و چگونه؟ درصورتی‌که عینک قابلیت UV داشته باشد، با کنترل این اشعه مضر شفافیت بیشتر دید به شما می‌دهد. ولی اگر عینک این قابلیت را نداشته باشد شما ناخودآگاه چشم خود را علی‌رغم پوشیدن عینک جمع می‌کنید.

دو نوع اشعه UV وجود دارد: UVA و UVB

 UVA اشعه‌ای است که تا به سطح زمین برسد 95 درصد شدت خود را از به خاطر وجود لایه‌های جوی از دست می‌دهد. این نور بسیار خیره است و امکان ایجاد آب‌مروارید در چشم را زیاد می‌کند.

 UVB اشعه‌ای فوق‌العاده قوی است که عامل اصلی سرطان پوست به شمار می‌رود. این اشعه در ساعات 10 تا 16 تابستان بالاترین میزان تخریب پوست مخصوصاً اطراف چشم را دارد. بنابراین کاربرد عینک برای این زمان توصیه می‌شود.

 خریداران عینک باید نسبت به وجود محافظ UV مطمئن باشند. برچسب UV 400 می‌تواند تا حد زیادی خریداران را مطمئن کند. UV400 چشم را در برابر تمامی اشعه‌ی نور با طول‌موج 400 نانومتر محافظت می‌کند و علاوه بر کاهش چروک پوست اطراف چشم از بیماری‌های چشمی و سرطان پوست ممانعت می‌کند.

 لنز (شیشه) محافظتی پولاروید

عدسی محافظتی پولاروید نوعی لنزهای قطبی هستند که در برابر سطوحی مانند آب، شیشه، فلز، آلومینیوم و برف واکنش نشان داده و تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهند. درصورتی‌که عینک این قابلیت را داشته باشد، دید شفاف و بهتری در آب یا برف خواهید داشت. همچنین پیشنهاد می‌شود هنگام رانندگی ازاین‌گونه لنزهای استفاده کنید چراکه دید بهتری از عبور و مرور خودروها به شما می‌دهد. توجه داشته باشید قابلیت پولاروید در عینک‌فروشی و به‌وسیله تماشای پوسترهای مخصوصی قابل‌درک است.

نکاتی خواندنی برای خرید عینک آفتابی

لنزهای (شیشه) رنگی


اگرچه لنزهای پولاروید بهترین حفاظت را در برابر اشعه انجام می‌دهد ولی برخی از لنزهای رنگی نیز می‌توانند تا حد زیادی نور را جذب کنند. انتخاب رنگ سلیقه‌ای و شخصی است.

لنزهای خاکستری: این رنگ از روشنایی می‌کاهد ولی قابلیت تحریف و کنترل رنگ را ندارد.

لنزهای قهوه‌ای و کهربایی: این رنگ نور خیره را که ناشی از فرکانس آبی نور خورشید است را کاهش می‌دهد ولی تا حد زیادی محیط اطراف را مبهم و مه‌آلود نشان می‌دهد.

لنزهای زرد: این رنگ بیشتر از رنگ قهوه‌ای نور خیره را کاهش می‌دهد و دید واضح‌تری می‌دهد. بااین‌حال قابلیت تحریف رنگ آن کم است.

لنز سبز: این رنگ هم از تابش نور خیره می‌کاهد و به کنترل نور آبی خورشید کمک می‌کند. این رنگ کنتراست بهتری ارائه می‌دهد.

لنز قرمز: این رنگ می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای افرادی که ورزش‌های آبی یا فعالیت‌هایی در فضای باز انجام می‌دهند، باشد چراکه بهترین کنتراست رنگ از محیط اطراف را می‌دهد.

لنز جیوه ای: تا حد زیادی از نور خیره می‌کاهد و همین باعث می‌شود دید تارتری داشته باشید.

لنزهای (شیشه) پلی کربنات

لنزهای پلی کربنات همواره بهترین انتخاب نسبت به پولاروید و رنگی است. این لنزها از لوله‌های ریز پلاستیکی ساخته‌شده که در برابر خرد شدن بسیار مقاوم هستند و در صورت شکستن نیز کاملاً خرد می‌شوند. این عینک‌ها را حتی بدون هرگونه ضعف دید، در تاریکی شب نیز می‌توان استفاده کرد. عینک‌های آفتابی طبی نیز معمولاً از این جنس ساخته می‌شوند که بسیار سبک هستند.

قاب عینک

قاب عینک انتخابی رابطه مستقیم بافرم چهره و چشم‌های شما دارد و می‌تواند به زیبایی شما نیز بی افزاید. فریم‌های کوچک‌تر متناسب یا صورت‌های ریز و فریم‌های بزرگ برای صورت‌های استخوان‌دار و بزرگ مناسب است. هنگام خرید عینک به پل عینک و دسته‌های آن توجه کنید. پل عینک باید متناسب بااستخوان بینی باشد و دسته‌های عینک نباید کوتاه یا بلند باشند. اندازه کلی عینک نیز باید با اندازه سر تناسب داشته باشد. چراکه کوچ بودن عینک می‌تواند در قسمت دسته‌ها به استخوان پشت گوش فشار وارد کند. دسته‌های عینک باید بین 40 تا 69 میلی‌متر، پل عینک بین 14 تا 24 میلی‌متر و اندازه کلی عینک بین 120 تا 150 میلی‌متر باشد.

انتخاب جنس قاب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه می‌تواند به آسایش و ایمنی شما کمک کند.

فلز: انعطاف فلز بسیار بالا است، در برابر خوردگی مقاوم و معمولاً گران است. این جنس برای فعالیت‌های ورزشی پیشنهاد نمی‌شود.

نایلون: نایلون بسیار سبک، انعطاف‌پذیر و مقاوم است و قیمت آن نسبت به فلز کمتر است. این جنس برای فعالیت‌های ورزشی مناسب است.

تیتانیوم: این قاب بسیار بادوام در برابر شکستگی و خراش است ولی بسیار گران.

استات پلاستیکی: در مقایسه با آکریلیک یا پلی اورتان، قاب استات محکم‌تر، بادوام‌تر، انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر است و می‌تواند در رنگ‌های مختلف ارائه شود. قیمت آن معقول است.

روزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار