چرا گل مژه می زنیم؟
کد خبر: ۷۴۹
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
یک متخصص چشم، اختلال در عملکرد غدد چربی‌ساز لبه پلک چشم را از جمله عوامل مهم ایجاد گل مژه چشم عنوان کرد. 

وی با اشاره به وجود غدد چربی بر روی لبه پلک، اظهار کرد: چربی تولید شده از این غدد موجب تسهیل در پلک زدن و انجام حرکات چشم می‌شود. 

وی اظهار کرد: در برخی افراد فعالیت این غدد دچار اختلال شده و چربی به خوبی از آن‌ها ترشح نمی‌شود و همین امر موجب تجمع چربی بر لبه پلک چشم شده که این امر احتمال عفونت در لبه چشم را افزایش می‌دهد. 

امیدیان افزود: این عفونت حاد غدد چربی لبه پلک «گل مژه» گفته می‌شود که موجب التهاب و قرمزی چشم شده و با درد همراه است. 

این متخصص چشم افزود: گل مژه معمولا بصورت موضعی پلک را درگیر کرده، اما مواردی هم هست که این عارضه در سطح پلک گسترش می‌یابد و پلک زدن را دشوار می‌کند. 

امیدیان بهترین راهکار درمانی خانگی گل مژه را قراردادن کمپرس گرم بر روی پلک عنوان کرد و افزود: باید روزانه چند مرتبه و در هر مرتبه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس گرم را بر روی لبه پلک قرار داد که این کار موجب می‌شود تا گرفتگی غدد چربی باز شده و التهاب چشم کاهش یابد. 

وی افزود: همچنین با مراجعه به چشم پزشک قطره‌های آنتی بیوتیک مانند قطره «تتراسایکلین» برای کنترل عفونت و بهبود عملکرد غدد چربی‌ساز پلک تجویز می‌شود. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با استفاده از این روش‌ها گل مژه به طور معمول طی مدت چند روز بهبود می‌یابد، اما در مواردی امکان مزمن شدن و ماندگاری آن بر روی پلک چشم نیز وجود دارد. 

این متخصص چشم اظهار کرد: در این حالت التهاب چشم و قرمزی آن برطرف شده، اما گل مژه بصورت موضعی به حالت برجستگی مشخص روی پلک چشم باقی می‌ماند که در این حالت به آن «شالازیون» گفته می‌شود. در این حال در ابتدا مجددا قطره‌های آنتی بیوتیکی و استفاده از کمپرس گرم تجویز می‌شود و در صورت عدم رفع برجستگی به ناچار تخلیه گل مژه با استفاده از یک سرنگ انجام می‌شود. در برخی موارد نیز یک کورتون داخل ضایعه تزریق شده و بهبودی حاصل می‌شود. 

این چشم پزشک با بیان اینکه افرادی که جوش و آکنه بسیار داشته و نیز افرادی که شوره چشم دارند بیش از سایر افراد مستعد گل مژه هستند، گفت: این افراد جهت پیشگیری از گل مژه باید بطور مرتب بهداشت پلک خود را رعایت کرده و هر روز پلک خود را با شامپو بچه بشویند. 

وی افزود: همچنین استفاده روزانه از کمپرس گرم و نیز ماساژ پلک که موجب آب شدن چربی غدد لبه پلک شده و خروج چربی را از این غدد آسان‌تر می‌کند راهکارهای دیگری است که می‌توان برای پیشگیری از گل مژه زدن استفاده کرد.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار