سنگ‌هایی که خارجی‌ها را به ایران می‌کشاند
کد خبر: ۷۳۶۷
تاریخ انتشار: 2015 August 11    -    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

عضو شورای انتخاب هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران معتقد است، بزرگ بودن سمپوزیوم تهران و علاقه‌ی هنرمندان خارجی برای دیدن کشور، به این رویداد جایگاه ویژه‌ای بخشیده است.


مجید حقیقی اظهار کرد: با توجه به این‌که هنرمندان ما در زمینه‌ی سنگ، تجربه‌ی بیشتری دارند، آثار خوب و پخته‌ای در این بخش به سمپوزیوم ارسال شد. در بخش فلز، امیدوارم در سال‌های آینده تجربه‌ی بیشتری در این زمینه کسب کنیم و شاهد آثار خوب و باکیفیت باشیم.


او ادامه داد: سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به‌خاطر مزایایی که دارد، جزو شناخته‌شده‌ترین سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی دنیاست و برخی ویژگی‌های آن زبانزد مردم شده است. به‌طوری که وقتی من برای کار به کشورهای دیگر سفر می‌کنم، هنرمندان این کشورها از من درباره‌ی انتشار فراخوان و شرایط حضور در این سمپوزیوم سوال می‌کنند و دوست دارند در این رویداد شرکت کنند.


این مجسمه‌ساز همچنین بیان کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی به‌دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین محدودیت‌هایی که در زمینه‌ی تهیه‌ی سنگ برای سمپوزیوم‌های‌شان دارند نمی‌توانند آن‌طور که دوست دارند کار کنند. سمپوزیوم تهران به‌خاطر امکانات و مرغوب بودن و ابعاد سنگ‌هایش و از همه مهم‌تر بزرگی‌اش، بسیار مورد توجه هنرمندان خارجی است. البته چند سمپوزیوم در کشورهای دیگر برگزار می‌شود که بهتر از سمپوزیوم تهران هستند، اما این رویداد جایگاه خوبی بین کشورهای دیگر دارد.


حقیقی به علاقه‌ی هنرمندان خارجی برای دیدن کشور ایران در طی برگزاری سمپوزیوم اشاره کرد و گفت: کشور ما از نظر موقعیت سیاسی و تبلیغاتی که در کشورهای دیگر درباره‌ی آن انجام می‌شود، کشور عجیبی برای هنرمندان خارجی است. آن‌ها دوست دارند به ایران بیایند و ببینند که آیا تبلیغاتی که درباره‌ی ایران می‌شود درست است یا خیر.


این عضو شورای انتخاب هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به وجود معادن سنگ‌های مختلف در ایران اشاره کرد و افزود: ایران بهترین معادن سنگ را دارد. سنگ‌هایی که به‌خاطر ابعاد بزرگ‌شان و کیفیتی که دارند دست هنرمند را برای خلق آثار تازه و ناب باز می‌گذارند. من وقتی معادن سنگ ایران را می‌بینم احساس غرور می‌کنم. امکانات فوق‌العاده‌ای از جمله ابزارآلاتی که در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد چه در بخش سنگ چه فلز آن‌ها را برای شرکت در این سمپوزیوم بیش از گذشته ترغیب می‌کند.


این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش به جانمایی آثار برگزیده سمپوزیوم در تهران اشاره و اظهار کرد: مسأله‌ی جانمایی آثار، مسأله‌ای است که امیدوارم خیلی زود حل شود. بهتر بود یک باغ مجسمه برای این آثار در نظر گرفته می‌شد تا آثار برگزیده هر دوره به آنجا منتقل شود و هنرمندانی که هر سال در سمپوزیوم شرکت می‌کنند بتوانند در قالب تور از این آثار بازدید کنند.


حقیقی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های اصلی سمپوزیوم تهران با رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر این است که ما علاوه بر مبلغ ورودی که حق کپی‌رایت هنرمند است، جایزه‌ای هم برای برگزیدگان در نظر می‌گیریم. من 70 درصد موافق جایزه نیستم و فکر می‌کنم که بهتر است این رویداد از بحث رقابتی خارج شود. همچنین قرار است اثری از این سمپوزیوم به داوری مردم، به‌عنوان اثر منتخب مردمی برگزیده شود، چون آن‌ها مخاطبان اصلی آثار هستند.
این مجسمه‌ساز اضافه کرد: موفقیت سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران مستلزم تکرار آن در دوره‌ها و سال‌های آینده است و با تکرار است که می‌توان جایگاه این رویداد را بین سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی‌ دنیا ارتقا بخشید.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر