خورش کرفس رژیمی مناسب برای دیابت و قلب
کد خبر: ۷۳۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 August 11    -    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
در تهیه غذاهای کم کالری یا رژیمی اغلب طعم و کیفیت غذا قربانی رژیمی بودن آن میشود. ولی خورش رژیمی کرفس طعم و عطر خود را حفظ میکند و بسیار خوشمزه و لذیذ است. با ما همراه شوید تا طرز تهیه این خورش رژیمی خوشمزه را فراگیرید.
در تهیه غذاهای کم کالری یا رژیمی اغلب طعم و کیفیت غذا قربانی رژیمی بودن آن میشود. ولی خورش رژیمی کرفس طعم و عطر خود را حفظ میکند و بسیار خوشمزه و لذیذ است. با ما همراه شوید تا طرز تهیه این خورش رژیمی خوشمزه را فراگیرید.

خورش رژیمی,خورش قارچ رژیمی,خورش های رژیمی,طرز تهیه خورش رژیمی,خورش بادمجان رژیمی,خورش کدو رژیمی,خورش قیمه رژیمی,انواع خورش رژیمی,خورش کرفس رژیمی,خورش بامیه رژیمی

مواد لازم برای 4 نفر :

 * ساقه کرفس500 گرم

* برگ کرفس، نعناع و جعفری  400 گرم

* مرغ  300 گرم

* آبلیمو  نصف استکان

* پیاز  1 عدد متوسط

* سیر  2 حبه ( اختیاری )

* روغن زیتون  به مقدار لازم

* نمک  کمی کمتر از مقدار لازم



طرز پخت :

مرغ را بعد از شستن نمک بزنید و همراه یک عدد پیاز و 3-4 لیوان آب به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا تقریبا نیم پز شود .کرفس ها را بعد از پاک کردن و شستن به صورت نگینی ریز خرد کنید و در محلول آب و نمک رقیق قرار دهید تا علاوه بر طعم دار و ترد شدن کاملا ضدعفونی شوند .برگ های کرفس را همراه نعناع و جعفری ساطوری کنید و کنار بگذارید .کرفس های خرد شده را آبکش کنید .

در تابه ای مقداری روغن زیتون بریزید . صبر کنید تا کمی روغن زیتون گرم شود . کرفسهای خرد شده را همراه با سبزی خرد شده داخل تابه بریزید، در صورت تمایل به استفاده از سیر، دو حبه سیر را داخل تابه رنده کنید و مواد را با حرارت متوسط به مدت 3 – 5 دقیقه تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند و کمی نرم شوند ؛ و همچنین طعم ساقه کرفس و سبزیجات با هم مخلوط شود. بعد مقداری زرد چوبه به مواد اضافه کنید، مواد را هم بزنید و حرارت زیر تابه را خاموش کنید .

پیاز را از داخل آب مرغ خارج کنید و محتویات تابه را به مرغ اضافه کنید . مقداری فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و در صورت نیاز ، یک تا دو لیوان آب به خورش اضافه کنید . حرارت زیر قابلمه خورش را زیاد کنید تا خورش به جوش بیفتد و بعد حرارت را ملایم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم و درب بسته به مدت 30-45 دقیقه کاملا جا بیفتد .

طی این مدت چند بار به خورش سر بزنید و از اندازه بودن آب آن مطمئن شوید . 10 دقیقه آخر طبخ آبلیمو یا چاشنی ترش مورد نظر را به خورش اضافه کنید خورش را هم بزنید و اجازه دهید 10 دقیقه آخر خورش با درب باز بپزد .و در آخر نمک و فلفل و چاشنی خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید .

 نکته :

تناسب مقدار سبزی این خورش بهتر است به این صورت باشد : 50٪ برگ کرفس ، 40٪ جعفری و 10٪ نعناع . سبزی ها را کاملا ریز خرد کنید تا خورش نهایتا رقیق نشود .خرد کردن کرفس به این شکل به این دلیل است که کرفس ها بدون نیاز به سرخ کردن زیاد کاملا بپزند.میتوانید برای زیبا تر شدن ظاهر خورش، مقدار کمی از کرفس ها را مطابق معمول در اندازه 3-4 سانتیمتری خرد کنید .این خورش با این روش طبخ برای افراد دارای بیماری های خاص و به خصوص بیماران قلبی و دیابتی بسیار مفید است. به همین دلیل توصیه میکنم حدالامکان از نمک کمتری در این خورش استفاده کنید .نمک باعث بالا رفتن فشار خون میشود که این امر خود هم باعث اختلال در کار قلب میشود و هم باعث بالا یا پائین رفتن قند خون بیماران دیابتی میگردد .به طور کلی توصیه میشود بیماران قلبی و دیابتی و کلیه کسانی که به سلامت خود اهمیت میدهند از نمک کمتری هنگام طبخ یا میل غذا استفاده کنند .

 توصیه میکنم در صورت استفاده از نمک متعادل در این خوراک حتما از سیر نیز در ترکیب آن استفاده کنید. سیر علاوه بر خواص بیشماری که دارد باعث پائین آمدن فشار خون نیز میشود و در صورتیکه نمک استفاده شده در این غذا کمی بیشتر از حد نرمال برای بدن باشد، باعث حفظ تعادل فشار خون میشود .

300 گرم مرغ معادل ½ سینه کامل مرغ متوسط یا یک ران کامل مرغ متوسط است . میتوانید از ¼ سینه مرغ همراه ½ ران مرغ استفاده کنید تا خورش خیلی هم خشک نباشد .

میتوانید به جای استفاده از آبلیمو، از مقداری آب نارنج استفاده کنید که ترشی کمتری دارد و کمتر باعث افت فشار خون میشود . در این صورت مقدار آب نارنج برای این مقدار مواد، حدود یک استکان است .

به دلیل اینکه مواد مصرفی در این خورش زیاد سرخ نمیشوند ممکن است خورش در آخر طبخ کمی رقیق و در اصطلاح آبکی باشد. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید اولا کاملا دقت کنید که آب مرغ غلیظ شده باشد و بعد مواد را به آن اضافه کنید و دوما در اواخر طبخ ( 20 دقیقه آخر ) اگر احساس کردید خورش رقیق است، یک قاشق غذا خوری آرد سفید را الک کنید و در نصف استکان آب سرد حل کنید و به خورش اضافه کنید . در این صورت خورش غلظت دلخواه را به دست خواهد آورد .

امیدواریم با تهیه این خورش رژیمی خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

آکا ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
1
0
خورشت ( نه خورش! )کرفس را با گوشت بره و (نه با مرغ) بپزید تا بفهمید خورشت کرفس چیست. برای غلظت آن هم هرکاری میکنید ،
هرگز به توصیه بالا آرد اضافه نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
اين بنده خدا گفته رژيمي
و درست همون خورش است البته
مادر
|
United States
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
از پودر سبوس برنج یا سبوس گندم برای غلظت انواع خورشت میتوانید استفاده کنید که هم فوق العاده پرخاصیت است و هم غلظت خوبی به خورشت میدهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار