کتاب خواندن برای نوزادن، عجیب به نظر می‌رسد!؟
کد خبر: ۷۳۲۷۷
تاریخ انتشار: 2017 May 15    -    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
اشتباه نکنید و دوباره فکر کنید؛
پژوهش جدیدی که در «همایش 2017 جوامع علمی اطفال» در روز دوشنبه ارائه شد؛ نشان می‌دهد، وقتی که برای کودکان کم سن و سال حتی در حد کودکان 6 ماهه، کتاب خوانده می‌شود، مخصوصاً کتاب‌خوانی به روش تعاملی؛ سطح زبان و مهارت‌های سوادآموزی آنها در 4 سال بعد در هنگام ورود به دبستان و مقطع ابتدایی بالاتر است.

کتاب خواندن برای نوزادن، عجیب به نظر می‌رسد!؟ اختصاصی «تابناک باتو» ؛ قبول! قرار نیست که نوزاد شما نکات ظریف کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» را با تمام وجود درک کند اما فواید بسیاری را از قرارگیری در معرض کتاب‌ها حتی در دوران طفولیت به دست خواهد آورد.

پژوهش جدیدی که در «همایش 2017 جوامع علمی اطفال» (Pediatric Academic Societies Meeting) در روز دوشنبه ارائه شد؛ نشان می‌دهد، وقتی که برای کودکان کم سن و سال حتی در حد کودکان 6 ماهه، کتاب خوانده می‌شود، مخصوصاً کتاب‌خوانی به روش تعاملی (شامل چیزهایی مانند اشاره کردن و جلوه‌های صوتی)؛ سطح زبان و مهارت‌های سوادآموزی آنها در 4 سال بعد در هنگام ورود به دبستان و مقطع ابتدایی بالاتر است.

کتاب خواندن برای نوزادن، عجیب به نظر می‌رسد!؟

کارولین کیتس (Carolyn Cates) سرپرست این تیم تحقیقاتی در مصاحبه با ساینس دیلی گفت: «این یافته‌ها، هیجان‌انگیز هستند، به این دلیل که حرکت ساده‌ی کتابخوانی، باعث ایجاد یک تأثیر ماندگار و بلند مدت می‌شود».

این محققان 250 جفت نوزاد و والد (والده) 6 ماهه تا 4.5 ساله (سن نوزادان) را مورد بررسی قرار دادند و هم کمیت (تعداد کتاب‌های خوانده شده و تعداد روزهای کتاب‌خوانی در هفته) و هم کیفیت (که به عنوان مثال آیا پدر یا مادر در مورد کتاب با کودک گفتگو کرده‌اند) را در نظر گرفتند.

کتاب خواندن برای نوزادن، عجیب به نظر می‌رسد!؟

هر دوی کیفیت و کمیت، دایره لغات کودک را تا 4 سال بعد پیش بینی می‌کردند. کتابخوانی در دوران طفولیت و کودکی به شدت با مهارت‌های سوادآموزی همچون نوشتن اسامی در سن 4 سالگی در ارتباط بود.

این پژوهش علمی روی تحقیق قبلی در مورد کتابخوانی و کودکان بنا شده است: به گفته‌ی پایپولار ساینس (Popular Science)، یک تحقیق علمی در سال 2014 ارتباطی را بین تعداد کتاب‌های موجود در خانه و سطح مطالعه و کتابخوانی ارائه داد؛ 500 کتاب در کتابخانه با یک پیشرفت 2.2 سالی در مهارت‌های مطالعه و کتابخوانی در طول یک سال تحصیلی فرد در ارتباط بود.

بنابراین اگر به جشن به دنیا آمدن یک نوزاد نو‌رسیده دعوت شده‌اید، شاید بهتر باشد که یک کتاب برای آن نوزاد، هدیه ببرید.

Newser

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار