فروش قرنيه چشم در مشهد تكذيب شد
کد خبر: ۷۳۰۹
تاریخ انتشار: 2015 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فروش قرنیه چشم در این شهر که در یکی از روزنامه های مشهد منتشر شده کذب محض است چرا که پیوند این عضو از دهنده زنده امکان پذیر نیست.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: در مورد پیوند کلیه به دلیل اینکه یک فرد با یک کلیه می تواند زندگی کند، امکان پیوند آن از دهنده زنده وجود دارد، اما قرنیه پیوندی باید از بیمار مرگ مغزی و یا فرد فوت شده برداشته شود.

وی اظهار کرد: برداشتن قرنیه چشم یک فرد زنده، مستلزم محروم کردن وی از قدرت بینایی است و این امر امکان پذیر نمی باشد.

به گفته وی قرنیه هایی که برای پیوند برداشته می شوند در بانک قرنیه تحت شرایط و با محلول های خاصی نگهداری می گردند.

خالقی ادامه داد: قرنیه های اهدایی از بیماران مرگ مغزی در خراسان رضوی به بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیا (ص) مشهد ارسال می شود تا به بیماران نیازمند پیوند زده شوند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 پیوند قرنیه از بیماران مرگ مغزی با هماهنگی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: فروش اعضا و نسوج بدن از بیماران مرگ مغزی و افراد فوت شده غیر قانونی است و هیچ پولی بابت آن بین خانواده دهنده و گیرنده عضو نباید مبادله گردد.

وی با بیان اینکه قرنیه جزء نسوج بدن است گفت:برداشتن قرنیه در بیماران مرگ مغزی و فوت شدگان با رضایت خانواده صورت می گیرد و مبادله پول در این زمینه تخلف است.

به گفته وی، هزینه اندک اخذ شده از بیماران برای پیوند قرنیه بابت نگهداری قرنیه تحت شرایط خاص در بانک قرنیه می باشد.

پزشک فوق تخصص قرنیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: فروش قرنیه چشم امکان پذیر نیست و این موضوع کذب بوده و صحت ندارد.

دکتر علیرضا اسلام پور افزود: قرنیه چشم مانند کلیه نیست که از دهنده زنده قابل اهدا و پبوند باشد.

وی خاطر نشان کرد: قرنیه های چشم از افرادی که فوت می کنند و یا دچار مرگ مغزی می شوند، پس از رضایت خانواده آنها برداشته شده و تحت شرایط خاصی در بانک قرنیه تهران نگهداری می گردد.

این چشم پزشک بزرگترین حسن قرنیه را قابلیت برداشت آن از تمام افرادی که فوت می کنند، عنوان کرد و افزود: قرنیه چشم بعد از 12 ساعت از فوت فرد قابلیت پیوند را دارد در حالی که بقیه بافت های بدن بعد از مرگ از بین می روند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هم اکنون هیچ کمبودی از نظر قرنیه در خراسان رضوی و کشور وجود ندارد.

اسلام پور با بیان اینکه هزینه های تامین قرنیه چشم زیر پوشش بیمه است افزود: هزینه پیوند قرنیه حدود پنج میلیون ریال است که با پوشش بیمه ای 500 هزار ریال می باشد.

به گفته وی، از سوی دیگر پیوند قرنیه بدنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت هم اکنون جزء ارزان ترین پیوندها به شمار می رود به طوریکه اکنون در بیمارستان های دولتی هزینه جراحی پیوند حدود دو میلیون ریال برآورد می گردد.

شماره روز یکشنبه روزنامه محلی 'شهرآرا' در مشهد مبادرت به انتشار گزارشی جنجالی با عنوان 'فروش قرنیه چشم' در این کلانشهر نموده است.

در این گزارش نگارنده توصیفی از بازار داغ آگهی ها و تبلیغات فروش قرنیه چشم در اینترنت و برخی از خیابان های مشهد داشته و سپس با افرادی که به گفته وی ناچار به فروش قرنیه خود برای تامین مایحتاج زندگی شده اند، گفت و گو کرده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار