چگونه لوپوس روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟
کد خبر: ۷۲۹۸۲
تاریخ انتشار: 2017 May 12    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
سیستم ایمنی یا همان سیستم دفاعی بدن به طور طبیعی با متجاوزان خارجی از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. با این حال، سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به لوپوس، عملکردی غیر طبیعی دارد و به بافت سالم بدن حمله می‌کند. این افراد اغلب دارای زمان‌های اوج‌گیری و تشدید علائم و زمان‌های خاموشی علائم هستند.

چگونه لوپوس روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟ اختصاصی «تابناک باتو» ؛ لوپوس یک بیماری خود‌ایمنی مزمن است که پوست، عروق خونی، مفاصل، قلب، کلیه‌ها، سیستم عصبی و چشم‌ها را تحت تأثیر می‌گذارد. سیستم ایمنی یا همان سیستم دفاعی بدن به طور طبیعی با متجاوزان خارجی از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. با این حال، سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به لوپوس، عملکردی غیر طبیعی دارد و به بافت سالم بدن حمله می‌کند. این افراد اغلب دارای زمان‌های اوج‌گیری و تشدید علائم و زمان‌های خاموشی علائم هستند.

التهاب و تورم در زمان تشدید علائم بیماری در بدن رخ می‌دهد و باعث بروز خستگی مفرط، درد و آسیب‌های بافتی می‌شود. ما در ادامه به بررسی 5 مشکل رایج چشمی مرتبط با بیماری لوپوس خواهیم پرداخت.

بیماری خشکی چشم

چگونه لوپوس روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟

خشکی چشم اغلب با بیماری‌های خودایمنی بروز می‌کند. با وجود این، افراد مبتلا به بیماری لوپوس می‌توانند از مشکلی به نام «سندروم چشم خشک» هم رنج ببرند. «سندروم چشم خشک»، حالتی است که علائم خشکی چشم نسبتاً شدید می‌شوند و اغلب باعث ایجاد یک حس شنی و ریگ‌دار و همچنین سوزش و خارش در چشم می‌شوند. حجم طبیعی اشک در چشم به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و روی سلامت عمومی بخش‌های خارجی چشم همچون قرنیه و ملتحمه اثر می‌گذارد.

اگر «سندروم چشم خشک» همراه با آرتروز و خشکی دهان رخ دهد؛ این حالت، «سندروم شوگرن» نامیده می‌شود. «سندروم شوگرن» در میان افراد مبتلا به مشکلات آتروز خودایمنی و لوپوس، شیوع بیشتری دارد.

بیماری پلکی

چگونه لوپوس روی چشمان شما اثر می‌گذارد؟

افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند دچار مشکلی به نام «لوپوس اریتماتوی دیسکوئید» هم شوند که مانند یک اگزمای پوستی ضخیم روی پلک ظاهر می‌شود. این التهاب و اگزمای پوستی از ضایعات دیسکی شکل و پوسته پوسته تشکیل شده است و اغلب در نقاط در معرض آفتاب، ظاهر می‌شود. البته قرارگیری در معرض دود سیگار نیز می‌تواند در این مشکل نقش داشته باشد. این مشکل گاهی اوقات جدای از بیماری لوپوس رخ می‌دهد، در عین حال، حدود 10 درصد از افراد مبتلا به «لوپوس اریتماتوی دیسکوئید»؛ دچار «لوپوس اریتماتوی سیستمیک» نیز می‌شوند. این ضایعات پوستی معمولاً به داروهای استروئیدی خوراکی، به خوبی جواب می‌دهند.

بیماری شبکیه چشم

«واسکولیت شبکیه» یکی دیگر از مشکلات لوپوس می‌باشد که خون‌رسانی در شبکیه کاهش می‌یابد و یا محدود می‌شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که شبکیه در تلاش است تا با ایجاد رگ‌های خونی تازه (که به این روند نو رگ‌زایی اطلاق می‌شود)، خود را بازسازی کند. این رگ‌های خونی تازه متأسفانه، بسیار ضعیف و نازک هستند. خون و مایعات از این رگ‌ها به بیرون ترشح می‌کنند و باعث ایجاد التهاب و تورم در شبکیه می‌شوند. وقتی که واسکولیت، ماکولا یا همان لکه زرد شبکیه چشم را درگیر می‌کند، ممکن است که دید مرکزی چشم، کاهش بیابد و یا حتی از دست برود. واسکولیت همچنین می‌تواند عصب‌های بینایی و عضلات چشم را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین ممکن است که چشم پزشکان، «لکه‌های پنبه‌ای» را در شبکیه مشاهده کنند. «لکه‌های پنبه‌ای»، نقاط کوچک و سفیدی رو شبکیه هستند که به علت کمبود اکسیژن و جریان خون مناسب در این محل، متورم شده‌اند. مشاهده مستقیم «لکه‌های پنبه‌ای» به پزشک این امکان را می‌دهد که به اندازه و شدت مشکلی که احتمالاً در سایر نقاط بدن در حال وقوع است، پی ببرد.

بیماری صلبیه چشم یا همان اسکلرا

لوپوس همچنین می‌تواند باعث «اسکلریت» شود. اسکلرا یا همان صلبیه، پوشش سفت و سفید بیرونی تخم چشم است. «اسکلریت» باعث التهاب و درد در اسکلرا یا همان صلبیه چشم می‌شود. صلبیه یا اسکلرا به دلیل همین التهاب، نازک‌تر می‌شود و در صورت وقوع ضربه به چشم، همین لایه ضعیف چشم می‌تواند در واقع باعث سوراخ شدن و یا افزایش خطر آسیب‌های جدی به چشم شود. «اسکلریت» در اغلب افراد، عمدتاً باعث درد، حساسیت به نور، تاری دید و نقاط قرمز یا تیره رنگ روی صلبیه چشم می‌شود. «اسکلریت» می‌تواند با داروهای استروئیدی خوراکی و موضعی و همچنین داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، تحت درمان قرار بگیرد.

بیماری عصبی

هر چند که این مورد چندان شایع نیست، اما برخی از افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند دچار التهاب عصب بینایی یا همان «نوریت اُپتیک» شوند. «نوریت اپتیک» به التهاب پوشش دور عصب بینایی اطلاق می‌شود. معمولاً تنها یک چشم تحت تأثیر «نوریت اپتیک» قرار می‌گیرد اما در عین حال آسیب به دید عمق نیز می‌تواند رخ دهد. «نوریت اپتیک» مرتبط با لوپوس اغلب باعث ایجاد آتروفی در عصب بینایی می‌شود.

«نوروپاتی بینایی» نیز می‌تواند با لوپوس همراه شود. «نوروپاتی بینایی» زمانی رخ می‌دهد که عروق خون‌رسان به عصب بینایی، مسدود می‌شوند و اصطلاحاً باعث سکته چشمی می‌شوند.

Very well

نویسنده: دکتر چشم پزشک، تروی بدینگهوس (Troy Bedinghaus)

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار