بازگشت عروس مگس ها به پايتخت+جزییات
کد خبر: ۷۲۷۰
تاریخ انتشار: 2015 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
تعداد سفيدبالک‌ها امسال کمتر است اما احتمال طغيان آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي آريا،شهريورماه سال گذشته بود که ورود سفيد بالک ها به تهران موش ها را به فراموشي سپرد و باب تازه اي براي مباحثه زيست محيطي باز کرد ( گزارش آريا در اين خصوص را اينجا بخوانيد) و امسال نيز زمزمه هاي حضورشان به گوش مي رسد. رئيس ستاد محيط زيست شهر تهران از احتمال طغيان سفيد بالک‌ها همزمان با گرم شدن هوا خبر داده و در خصوص هجوم دوباره سفيدبالک‌ها به شهر اعلام کرده است: زماني که درجه هوا از 10 درجه به بالا رود، سفيد بالک‌ها پديدار مي‌شوند و از 10 درجه به پايين اين حشره به خواب مي‌رود.به گفته شاعري، اين سفيدبالک‌ها 10 تا 15 نسل دارند و مردادماه پيک حضور آنهاست.

محمد شاعري رئيس ستاد محيط زيست شهر تهران با بيان اينکه اين حشره تازه‌وارد است، مي گويد: دشمن طبيعي به اندازه کافي ندارد.رئيس ستاد محيط زيست شهر تهران گفت: تعداد سفيدبالک‌ها امسال کمتر است اما احتمال طغيان آنها وجود دارد.وي به تدابير شهرداري تهران در خصوص مقابله با اين حشره گفت: در تمام مناطق شهر تهران اتيکت‌هاي زرد رنگي بر تنه درختان زده‌ايم تا اين حشره به آن بچسبد.وي ادامه داد: همچنين آبپاشي درختان انجام مي‌شود، البته بايد گفت اين به معني کنترل صددرصد اين حشره نيست.

جمعيت زياد عسلک ها در راهند؟

وي چندي قبل هم در رابطه با طغيان و تکثير احتمالي سفيد بالک‌ها با توجه به سال گذشته گفته بود : سفيد بالک‌ها حشراتي هستند که به طور طبيعي وجود دارند، آن‌ها از شيره گياهان تغذيه کرده و باعث زرد شدن و مچاله شدن برگ درختان و حمله‌ آفات و بيماري‌هاي ثانوي مي‌شوند که اين عواقب خطر آفرين هستند.وي با اشاره به اينکه سال گذشته شاهد طغيان اين حشرات در طبيعت بوديم، افزود:اگر امسال نيز شرايط آب و هوايي همچون سال گذشته براي طغيان آن‌ها مساعد باشد، شاهد جمعيت زيادي از آن‌ها خواهيم بود.

به گفته رئيس محيط زيست شهرداري تهران ، اين حشرات ضرري براي انسان ندارد ولي ممکن است مزاحمت‌هاي فيزيکي براي آن‌ها ايجاد کنند، از اين رو شهروندان در زمان طغيان، بايستي مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند.

بازگشت سفيد بالک ها به پايتخت

از طرفي حافظي رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شوراي شهر تهران نيز گفته بود بر اساس پيش بيني کارشناسان احتمال بازگشت مگس سفيد در تهران وجود دارد. در سال گذشته اقدامات مختلفي براي کاهش جمعيت و تراکم مگس سفيد انجام شد که از آن جمله مي توان به آب شويي برگ درختان و استفاه از چسب محيط زيستي بر تنه درختان اشاره کرد که منجر به کاهش تعداد اين آفات شدند.

اما وي معتقد است که تخم گذاري هايي که در سال هاي گذشته توسط مگس سفيد در مناطق غربي استان تهران انجام شده است هم اکنون به بار نشسته و حضور گسترده اين آفت در پايتخت ديده خواهد شد که در صورت تغييرات آب و هوايي و بارندگي تعدادشان به حداقل مي رسد.
همچنين در سال گذشته واکنش ها و اظهارات مختلفي در اين زمينه صورت گرفت که در ذيل مي آوريم، اما انتظار مي رود در سال جديد تکرار همان وقايع را شاهد نباشيم.

مقابله با مگس‌هاي سفيد

معاون خدمات شهري شهردار تهران با اشاره به بازگشت دوباره مگس‌هاي سفيد به شهر گفته شهرداري تهران در بسياري از نقاط شهر درختان را با نوار چسب هاي زرد رنگ پوشانده تا از اين طريق با سفيد بالک ها مقابله کند.به گفته عبداللهي ، علاوه بر اين آبشويي درختان با درصد کمي سمپاشي در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون نيز مشکلي نداشتيم اما با پايان يافتن مرداد و کاهش دماي هوا سفيدبالک هاي موجود از بين مي روند.معاون خدمات شهري شهردار تهران تصريح کرد: پارسال نيز همين اتفاق افتاد البته شدت هجوم سفيدبالک ها در سال گذشته به مراتب نسبت به امسال بيشتر بود و با توجه به پيش بيني هايي که کرديم ميزان آنها کم بود و با پايان مرداد از بين خواهند رفت.

به هشدارها توجهي نشده است

اما دکتر مهدي ضرابي، در خصوص حمله مگس هاي سفيد در سال گذشته اعلام کرده بود که ما 25 سال است که روي اين حشرات مطالعه و تحقيق مي‌کنيم چرا که اگر راه‌هاي مقابله با آن را ندانيم واقعا به موجودات خطرناکي تبديل مي‌شوند و مي‌توانند تهديدي جدي براي کشاورزي و حتي انسان - به شکل غيرمستقيم - تلقي شوند.

اين کارشناس اکولوژي حشرات دليل افزايش اين حشرات را در شيوه غلط مبارزه با اين موجودات عنوان مي‌کند و مي‌گويد: استفاده از سموم شيميايي و آفتکش‌هاي چيني يا نامرغوب توسط کشاورزان باعث مقاوم شدن اين حشرات نسبت به سموم شيميايي و درنهايت افزايش تصاعدي آنها به ويژه درمزارع کشاورزي شده است.

دکتر ضرابي در رابطه با احتمال هجوم اين حشرات به تهران و تهديد کردن زندگي شهروندان  معتقد است:اين مساله دور از ذهن نيست چرا که اين حشرات موجودات عجيبي هستند.وي ادامه داد: در اين مورد به مسوولان هشدارداده‌ايم ولي متاسفانه تاکنون هيچ‌کدام توجهي به اين هشدارهاي علمي و کارشناسي شده نکرده‌اند.

دستکاري در محيط زيست عامل پديده‌هاي نوظهور

دکتر شاعري رئيس محيط زيست شهرداري تهران در خصوص مبارزه با اين حشرات که در محيط‌هاي شهري و محيط زيست انساني حضور دارند، مبارزه شيميايي را به هيچ عنوان مناسب ندانسته و افزود: دشمنان طبيعي چون کفشدوزک هفت نطقه‌اي، بالتوري سبز، مگس، سن‌هاي شکارگر، آبشويي درختان با ماده پاليزين و ساير مواد کم خطر و سازگار با محيط زيست، معدوم کردن سرشاخه‌هاي آلوده با تخم و حشرات کامل و استفاده از نوارهاي زرد رنگ  از جمله راهکارهاي مبارزه و کنترل اين حشرات در کميته تخصصي ارائه شده است.

شاعري تاکيد مي کند:اميدواريم با اصلاح رفتارهايمان در جهت عدم دستکاري محيط زيست و برهم زدن تعادل طبيعت، قدمي در جهت بهبود تغييرات زيست محيطي انجام داده و شاهد بروز پديده‌هاي نوظهور نباشيم.

عسلک چيست ؟

نوعي آفت محسوب مي شود که از نظر ميزبان دامنه وسيعي از گياهان زراعي، باغي، علفهاي هرز و گياهان زينتي را مورد حمله قرار مي دهد. بيشترين تعداد ميزبانها در بين گياهان زراعي، پنبه ، جاليز ، گوجه فرنگي، كنجد، كنف و آفتابگردان مشاهده شده است .

دلايل افزايش

مهم ترين علت افزايش حشرات مذکور در طبيعت و شهرها را مي توان تغيير اکوسيستم موجود دانست. حشرات شکارچي که خوراکشان سفيد بالک است و در ادامه به آنها اشاره مي کنيم، در اثر استفاده بيش از حد و نامناسب از سم هاي شيميايي و همچنين آلودگي هاي بوجود آمده در محيط زيست از بين مي روند و نتيجه آن افزايش تعداد مگس هاي سفيد مي شود.

خطرات و مضرات

به اعتقاد کارشناسان و مسئولان اين حشرات براي انسان ها خطري ندارند و حساسيت زا نيستند، مگر اينکه وارد چشم يا دهان انسان شوند.

 همچنين معاوت خدمات شهري شهرداري تهران درباره سفيد بالک ها اظهار کرد: اين حشره آلرژي زا نيست و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب نمي گردد.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد)

همانطور که بيان شد مگس هاي سفيد مضرراتي را براي گياهان در بر داردند و عموما پشت برگ ها ديده مي شوند که خسارت غير مستقيم اين آفت به دو صورت زير است:
-به دليل داشتن قطعات دهاني مکنده ، ناقل انتقال بيماري ويروسي مثل موزائيک خيار هستند.
-در اثر تغذيه، عسلک فراواني توليد نموده که روي اين عسلک ها قارچ هاي دوده اي يا فوماژين ها به راحتي رشد کرده و سطح فتوسنتز را کاهش داده و به طور کلي سبب ايجاد مشکل در توليد و عملکرد آنها مي شود.

روش هاي كنترل
1-    كنترل بيولوژيك

الف- زنبور پارازتيوئيد:

براي تشخيص فعاليت زنبور با بررسي شفيره هاي برگ ميزان فعاليت زنبور پارازتوئيد مشخص مي شود . اگر پوره ها شفاف نباشد زنبور در آن تخم ريزي و آنرا پارازيت كرده است .

          ب: شكارچي ها:

-     كارت زرد ( استفاده از كارت هاي زرد چسبنده و فرمون جهت شكار حشره كامل مگس سفيد)

2-     كنترل زراعي

·     از بين بردن بقاياي مزارع پنبه و سوزانيدن آنها بلافاصله بعد از برداشت محصول.
·     از بين بردن بقاياي جاليز پس از اتمام برداشت اقتصادي در اواخر مرداد در بشرويه
·     دور كاشتن زراعت پنبه از جاليز يا آفتابگردان و رعايت فاصله كافي.
·     در صورت امكان در اواخر فصل كاشت كود اوره به زمين ندهيم.
·     كشت خطي و رعايت تراكم
·     قطع آبياري در شهريورماه
·     تراكم مناسب
·     كشت ارقام مقاوم
·     از بين بردن علفهاي هرز.

3-    كنترل شيميايي ( نرم سمپاشي وجود 6 تا 8 حشره كامل و 20 پوره پشت هر برگ )

-     (آدميرال)  پيري پروکسي فنEC10% و 1 ليتر  جهت جلوگيري از رشد و تكامل پوره ها
-     آميتراز (مايتاوک)EC 20% و 3 ليتر
-     پيريميفوس متيل(اکتليک) EC50% و 1.5 ليتر

با توجه به  مشكلات مبارزه شيميايي با اين آفت و مقاومت حشره نسبت به سموم شيميايي تحقيق در جهت دستيابي به روش هاي موثرتر و كم خطر ضروري مي باشد .
-    بررسي توليد ارقام پنبه با برگ كمتر
-    بررسي اثر برگ ريز ها در كنترل آفت
-    معرفي حشره كش با منشا گياهي

شکارگرها:

برخي از حشرات از مگس هاي سفيد به عنوان غذاي خود استفاده مي کنند و دشمن اصلي سفيدبالک ها به حساب مي آيند. اين حشرات عبارتند از:
بالتوري سبز: داراي توان شکارگري بالايي بوده و به عنوان يکي از عوامل موثر در برنامه هاي مديريتي و کنترل آفات محصولات کشاورزي به کار مي رود.

727324_332

کفشدوزک هاي 7نقطه اي: اين حشرات علاوه بر قابليت شکار آفات از مشخصاتي چون سرعت رشد و نمو بالا، توانايي ايجاد چندين نسل پي در پي و سازگاري سريع با شرايط مختلف اقليمي برخوردارند.

727330_470

مگس: 5 نوع مگس در طبيعت موجودند که دشمن سفيد بالک ها به شمار مي روند و بيشترين راندمان را در کنترل اين موجودات دارند که نقش A.formosus و D.manihoti به خاطر تغذيه تخم هاي سفيد عسلک گلخانه اي بيش از بقيه شکارگرهاست.
727327_163

سن هاي شکارگر: 21 گونه از اين دسته شکارگرها جزو دشمنان طبيعي مگس هاي سفيد محسوب مي شوند.
727326_290
آریا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار