دستگاه‌های برنزه کردن پوست بدون مجوز و سرطانزا
کد خبر: ۷۲۰۰
تاریخ انتشار: 2015 August 09    -    ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از غیرمجاز بودن دستگاه‌های سولاریوم (برنزه کردن پوست) و سرطانزا بودن این نوع دستگاه‌ها هشدار داد.

علیرضا سلیمانی با بیان اینکه چند سالی است که با ورود تکنولوژی‌های نوین، برنزه کردن پوست با دستگاه‌های سولاریوم وارد زندگی مردم به خصوص برخی زنان شده است، اظهار کرد: بیشتر تجهیزات لاغری و زیبایی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

وی در مورد دستگاه‌های سولاریوم (برنزه کردن پوست) که پرتوهای (UV) از خود منتشر می‌کنند، عنوان کرد: این دستگاه‌ها که بیشتر در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود مطلقاً مورد تایید ما نیست و هیچ مجوز ورود قانونی تا به امروز صادر نشده است و در نتیجه استفاده از این وسایل قابلیت پیگرد دارد.

سلیمانی ادامه داد: مراجع ذی صلاح نیز باید نظارت های جدی در این زمینه داشته باشند و اگر در آرایشگاه‌ها استفاده می شود و گزارش‌هایی نیز در این زمینه رسیده است باید برخورد شود و با توجه به اینکه استفاده از این دستگاه ها باعث سرطان می‌شود و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند، لزوم برخورد را چند برابر می‌کند.

رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: مراکزی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند مجوزی را از صنف مربوطه خود دارند که بازرسان اصناف مربوطه باید در نظارت‌های خود برخوردهای جدی داشته باشند.

سلیمانی با درخواست از اصناف عنوان کرد: اصنافی که مجوز این مراکز را می‌دهند در بازرسی‌های خود اگر مشاهده می‌کنند که وسیله ای کاربرد پزشکی دارد دقت کنند که آیا وسایلی که استفاده می‌شود و کاربرد پزشکی دارد مجوز واردات یا تولید دارند یا خیر؟

وی گفت: چندی پیش مصاحبه ای را از یکی از مسئولان مربوطه آرایشگران مطالعه کردم و تعجب کردم که در این مصاحبه گفته شده بود که « در مراکزی که از دستگاه‌های سولاریوم استفاده می‌شود زیر نظر پزشک است» که باید گفت: «استفاده از دستگاه سولاریوم ممنوع است و در نتیجه استفاده از آن یعنی استفاده از کالای قاچاق». سولاریوم دستگاهی برای برنزه‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده است و در همین مدت‌کم، طرفداران پر و پاقرصی را پیدا کرده است. این دستگاه شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود و بدن درون جعبه‌ای که حاوی نور فرابنفش‌ است جای می‌گیرد. در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود.

متخصصان پوست معتقدند؛ حتی مقدار ناچیزی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب که فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده و همچنین سبب بروز سرطان نیز می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع کرده است.

سازمان غذا و دارو اعلام کرد:‌ اصناف مربوطه ای که مجوز مراکزی را صادر می‌کنند دستگاه‌های سولاریوم در آن مراکز به کار گرفته می‌شود به سلامت مردم اهمیت دهند و سلامت را در اولویت قرار دهند زیرا هیچ مجوزی برای این دستگاه‌ها صادر نشده است و استفاده از این دستگاه‌ها نیز باعث سرطان و بیماری‌های دیگر می‌شود.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار