ایتالیا شریک تجاری ایران می شود
کد خبر: ۷۰۲۶
تاریخ انتشار: 2015 August 07    -    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
وزیر امور خارجه ایتالیا می‌گوید ایتالیا در همه سال‌های رابطه دشوار ایران و غرب درهای رابطه را بازگذاشته است و اکنون قصد دارد خود را به عنوان مهمترین شریک تجاری ایران در اروپا مطرح کند.

پائولو جنتیلونی درباره دستاوردهای سفر دوروزه هیات ایتالیایی به تهران و زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور که این سفر مورد مذاکره قرار گرفت، گفت: برداشته شدن قطعی تحریم های ایران چهار تا پنج ماه دیگر زمان می‌خواهد؛ پس کاملا ضروری است که در این زمان چهار تا پنج ماهه که تا زمان برداشته شدن رسمی تحریم ها زمان داریم، شرکت‌های ما در همکاری با شرکت‌ها و و دولت ایران کار خود را آغاز کنند. چون ما باید برای زمانی که تحریم ها به طور رسمی لغو می‌شوند آماده باشیم تا کار جدید خود را اغاز کنیم.

وی ادامه داد: ایتالیا همچنین امیدوار است که چشم‌انداز روشن‌تری برای همکاری با ایران داشته باشد؛ چراکه در تمام سال‌های اخیر و در تمام لحظه‌های سخت رابطه میان ایران و غرب، ایتالیا همواره درها را همراه با امید باز نگهداشته بود و فکر می‌کنیم که این مساله می‌تواند در آینده برای تقویت رابطه دو کشور بسیار موثر باشد.

وی گفت: ایتالیا تا حدود ده سال پیش از مهمترین شرکای اقتصادی ایران بود و این هدفی است که قصد داریم در آینده نزدیک به مهمترین شریک تجاری ایران تبدیل شویم. این چشم‌اندازی است که برای خود تعریف کرده‌ایم، نمی‌توانم برای رسیدن به آن تضمینی بدهم، اما این چشم‌اندازی است که برای رسیدن به آن ایران و ایتالیا به طور مشترک تلاش می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایتالیا پیش‌تر از از تمایل کشورش به ادامه همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی خبر داده و گفته بود که روابط اقتصادی ایران و ایتالیا توسعه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که «ایتالیا همواره قائل به مشارکت بوده است»، افزود: ایتالیا حتی در سال‌های سخت نیز مذاکره و همکاری‌های خود با ایران را حفظ کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما قائل به گشودن فصل جدیدی در روابط ایران و ایتالیا هستیم که در راستای تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه‌های راهبردی و همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم و تندروی در منطقه خاورماینه و در راستای ثبات در منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایتالیا در کنار فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا چهارمین هیئت بلندپایه اروپایی بودند که ظرف دو هفته گذشته وارد تهران شده است. پیش از او، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده بودند.

شرکت «انی» ایتالیا با وجود فشار آمریکا مسئولیت اجرای چند طرح بزرگ را در صنعت نفت ایران به عهده داشته است؛ این شرکت همچنین پیش از توافق ایران و ١+۵ به صورت رسمی با انجام مکاتباتی با شرکت ملی نفت ایران خواستار مشارکت و سرمایه‌گذاری در فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در منطقه نفت‌خیز رودخانه کارون شده بود.

این شرکت تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی، در فاز اول و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در قالب قراردادهای بیع متقابل مشارکت داشت. با تحریم نفت ایران در طول چند سال گذشته اما این شرکت ایتالیایی یکی از خریداران نفت خام کشور باقی ماند.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار