نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
کد خبر: ۶۸۸۵۱
تاریخ انتشار: 2017 March 31    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
سفرنامه نوروزی ایران؛
«تابناک با تو»؛ در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، هر روز شما را با آیین و رسوم دو استان از استان های کشورمان آشنا می سازد. بد نیست پس از سفر به این شهرها با آداب و رسوم آنان آشنا شوید تا بر جذابیت سفرتان بیفزاید. بهار زیباترین فصل سال است که در آن جشنواره ای از رنگ ها قابل تماشاست؛ این فصل تولد و رویش دوباره زمین.
نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز  اختصاصی «تابناک با تو»؛ با رسیدن بهار طبیعت، ردای سبز بر تن می کند. چکاوک ها، هزار دستان و قمریان، نغمه ها و سرودهای فرح بخش و تازه سر می دهند و انسان ها را به مهرورزی، گره گشایی و همگرایی فرا می خوانند.
 
بهار پیام آور عشق و رویش است و موسم سرور و آشتی و به همین خاطر است که خواستنی است و با آمدنش دل ها سرشار از سرور و جان ها معرفت می یابد.
 
کرمانشاه
 
 نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
 
آداب و رسوم مردم کرمانشاه برای تحویل سال نو
 
از روزهای قبل از فرارسیدن نوروز، مردم استان کرمانشاه با خانه تکانی و گردگیری خود را برای برگزاری این جشن باستانی مهیا می کنند.
چند ساعت قبل از تحویل سال نو، سفره هفت سین را با شکوه و جلوه خاصی در خانه های خود می چینند و در کنار قرآن و آینه و شمعدان و تنگ و ماهی و میوه و شیرینی، هفت سین را که اغلب شامل سبزه، سیر، سرکه، سمنو، سماق، سنجد و سیب است را می گذارند.
 
آداب و رسوم مردم کرمانشاه در روز عید برای نوعروسان 
 
در عید نوروز خانواده هایی که به تازگی با هم وصلت کرده اند، برای نوعروس هایی که در دوران نامزدی هستند عیدی ویژه ای تدارک می بینند و در این روز داماد به همراه پدر و مادرش به خانه عروس رفته و با برگزاری مراسمی به نو عروس عیدی می دهند. همچنین، در روز نوروز مراسمی را با عنوان «نو عید» در کرمانشاه وجود دارد که در این روز اقوام و دوستان برای ادای احترام به خانه صاحبان عزا می روند و برای تازه درگذشته فاتحه می خوانند.
 
 نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
 
 شیرینی نان برنجی یکی از شیرینی های محلی و سنتی کرمانشاه است که از سوغات این شهر نیز به شمار می رود
 
آداب و رسوم مردم کرمانشاه در مناطق روستایی
 
 
در مناطق روستایی هم سفره نوروزی با شکوه بسیار در کنار نان برنجی، ماست، گندم و تخم مرغ مهیا می کنند. اهالی خانه با لباسهای نو در خانه هستند و باور دارند روان نیاکانشان در نوروز شاهد رفتار و نوع پوشش آنهاست. مردان با شلیک گلوله در ساعت تحویل سال شادمانی خود را از آغاز سال جدید ابراز می کنند.
 
 نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
 
 یکی از راه های دسترسی به استان کرمانشاه بزرگراه همدان به کرمانشاه است و بیشتر گردشگران از این مسیر وارد استان می شوند. در گذر از این مسیر می توان در شهر کنگاور توقف و از محوطه معبد آناهیتا بازدید کرد. بنای این معبد در مرکز شهر کنگاور است. برخی این بنا را معبد آناهیتا الهه یا ایزد بانوی آب دانسته اند، برخی هم آن را کاخی نیمه تمام از دوران ساسانی می دانند.
 
نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز 
 
کتیبه بیستون (کتیبه داریوش) بزرگترین کتیبه جهان، نخستین متن شناخته شده ایرانی و از آثار هخامنشیان واقع در شهر هرسین در سی کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است
 
آداب و رسوم مردم  کرمانشاه برای مراسم سیزده به در
 
مراسم سیزده به در نیز از دیگر آدابی است که در روز سیزدهم نوروز برگزار می شود. مردم کرمانشاه در این روز از خانه بیرون می زنند چون معتقدند سیزده نحس است و برای فرار از نحسی سیزده باید از خانه خارج شد و به دامان طبیعت رفت.
کوفته غذایی است که اغلب کرمانشاهیان در روز سیزده به در می پزند و در طبیعت با صفای استان به همراه خانواده های خود میل می کنند.  سبزه های نوروزی را روز سیزده به در مردم با خود می برند، جوانان دم بخت به امید باز شدن بخت خود در سال نو سبزه گره می زنند و سپس سبزه ها را در آب روان می اندازند تا بلا و ناپاکی را با خود ببرد.
 
 
گیلان 
 
نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز 
 
 دیدن سکون آب در لحظه تحویل سال
 
هنگام تحویل سال باید چراغ های خانه و شمع و چراغ سفره هفت سین نیز روشن باشد، در برخی از مناطق گیلان از جمله روستاهای
اطراف رودبار معتقدند در لحظه تحویل سال آب ها از حرکت می ایستند و هر کسی لحظه سکون آب را دریابد هر مرادی که داشته باشد بر آن کامران خواهد شد.
 
خانه پازن 
 
آمدن «سبک پا» و یا «خوشقدم» در هنگام تحویل سال نو و یا صبح نوروز نیز در اغلب نقاط گیلان مرسوم است. خوشقدم را از قبل انتخاب می کنند و او صبح نوروز با قرآن، آینه، آب و شاخه های گل و شکوفه و شمشاد اولین کسی است که پس از تحویل سال به خانه می آید. شاخه های شمشاد را به چفت در خانه و اتاق می آویزد، گل و شکوفه را در اطاقچه اتاق می گذارد، مقداری آب در پاشنه در می ریزد و قرآن، آب و آینه را روی سفره هفت سین قرار می دهد، مبارکباد می گوید، سکه ای برای شگون به صاحبخانه می دهد و عیدی و شیرینی می گیرد. خوشقدم به علت آنکه تمام خانه را قدم می زند و خیر و برکت گامهایش را به همه جای خانه می رساند «خانه پازن» نیز نامیده می شود.
 
نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز 
 
 تالاب انزلی یکی از جاذبه های طبیعی ایران است که به ویژه نیلوفرهای آبی آن شهرت جهانی دارد. ۲۷ رودخانه مهم استان گیلان، شامل رودخانه های اصلی و زیر شاخه های آن به تالاب انزلی می ریزند.
 
سفره هفت سین متفاوت در تالش
 
سفره عیدی نیز در برخی نقاط استان گیلان ویژگی هایی دارد. سبزه، آب، آینه، شیرینی، قرآن، شمع و چراغ از مشترکات سفره های عیدی در همه نقاط گیلان است، اما در منطقه تالش و برخی نقاط دیگر هفت سین را نمی چینند و در منطقه ماسال، قیچی نیز از لوازم خوان نوروزی است چون در ماسال و در میان تالش رسم است که هر کس به عید دیدنی می رود باید قدری از سر سبزه سفره عید را بچیند تا برکت بیفزاید. در ب خی نقاط گیلان هنگام چیدن سبزه با قیچی نیت می کنند و معتقدند که حاجت آنها برآورده می شود.
 
 نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
 
نمایی زیبا از جنگل های سرسبز گیلان 

شیرینی های خوشمزه محلی  
 
در بعضی نقاط گیلان نیز شیرینی های خاص محلی نیز از اجزاء سفره عید است، حلوای عید یا حلوای دنگی ماسال از این جمله است.
درست کردن این حلوا آداب و تشریفاتی دارد، باید آن را شب هنگام درست کنند و آن شب را با آواز خوانی به شادی تا صبح همراه استاد حلوایی بیدار بمانند. حلوای نوروز را فقط در نوروز درست می کنند  و از واجبات سنتی سفره نوروزی مردم ماسال است.
 نوروز در معبد الهه ی آب ها و جنگل های مخملی سبز
 
 چاشنی گیلانی که هم شهرت و هم محبوبیتی در کل کشور دارد زیتون پرورده است. زیتون پرورده از مخلوط کردن زیتون با معجونی از مغز گردوی سابیده، سیر، رب انار و آب انار، گلپر، سبزی محلی چوچاق یا نعنا تهیه می شود.
 
 
کاری از گروه وبگردی «تابناک با تو»
منابع: میزان، بیتوته، کجارو، همشهری
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار