جزئیات پرونده دانش آموز15ساله بروجردی که معلمش را با چاقو کشت
کد خبر: ۶۷۶۵
تاریخ انتشار: 2015 August 04    -    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
متهم که نوجوانی ١٥ساله به نام محمد است، یک سال قبل بعد از اینکه توسط معلم فیزیک مدرسه‌ای در بروجرد مورد شماتت قرار گرفت با واردآوردن ضربه‌ چاقو به گردن او باعث مرگش شد. محمد بعد از قتل از مدرسه فرار کرد و به تهران آمد. او مدتی بعد وقتی به‌دلیل درگیری در تهران به کانون اصلاح و تربیت انتقال یافت، توسط پدرش شناسایی و به بروجرد بازگردانده شد.

محمد که به گفته مددکارش به‌شدت عصبی است، بعد از بازداشت در بازجویی‌ها به قتل معلمش اعتراف کرد و گفت: «پدرم آن زمان داشت با ناظم صحبت می‌کرد، من هم می‌خواستم از دوستم چیزی بگیرم. در کلاس را زدم معلم در را باز و من را به داخل کلاس پرت کرد و من هم یک ضربه چاقو به او زدم. قصدم کشتن او نبود. از معلمم نه نفرت داشتم و نه او را دوست داشتم، فقط برای اینکه کارش را تلافی کنم به او ضربه زدم».

روز گذشته زمانی که محمد برای محاکمه به دادگاه کیفری استان لرستان برده ‌شد، بعد از رسمیت پیداکردن جلسه، وکلای او به نبود پرونده شخصیت براساس قانون آیین دادرسی جدید اعتراض کردند که مورد قبول هیأت رسیدگی‌کننده قرار گرفت و وقت رسیدگی تجدید شد اما قضات به طرفین اجازه دادند تا  در مورد وضعیت پرونده صحبت کنند و در صورت وجود راه‌حلی برای مصالحه، اقدامات لازم انجام شود.

اولیای دم مرحوم خشخاشی - معلم فیزیک- که به‌شدت از این واقعه ناراحت بودند، درخواست قصاص متهم را مطرح کردند و سپس نمایندگان حقوقی آموزش‌وپرورش استان لرستان نیز خواستار اشد مجازات برای محمد شدند.

سارا نجیمی، یکی از وکلای متهم، نیز اظهاراتی را مطرح کرد و خواستار تجدیدنظر در دیدگاه آموزش‌وپرورش درخصوص این پرونده شد. او دراین‌باره گفت: «درخواست اولیای‌ دم برای مجازات محمد قابل درک است هرچند محمد یک کودک است و وضعیت او نشان می‌دهد دچار بحران روحی شدید بوده و قصدش هم قتل معلمش نبوده‌ است، اما به‌هرحال با توجه به آسیبی که اولیای ‌‌دم دیده‌اند، ناراحتی آنها قابل درک است و ما هم تسلیت می‌گوییم اما اینکه نمایندگان حقوقی آموزش‌وپرورش هم درخواست اشد مجازات برای یک عضو خود کنند، اصلا قابل درک نیست. این فقط معلم نیست که باید مورد حمایت آموزش‌وپرورش باشد، بلکه دانش‌آموز هم عضوی از بدنه آموزش‌وپرورش است و باید از سوی این وزارتخانه مورد حمایت قرار گیرد. انتظار می‌رود آموزش‌وپرورش مسئولیت خود را دراین‌باره قبول کند. این کودک چندین روز با خودش چاقو حمل می‌کرد و معلمان و ناظم هم متوجه بحران روحی او شده‌ بودند اما هیچ اقدامی در جهت اینکه به این کودک کمک و او را به یک روان‌شناس معرفی کنند یا حداقل از خانواده‌اش بخواهند نسبت به بچه حساسیت بیشتری نشان دهند، انجام ندادند. آنها کنترل نکرده‌اند که بچه چاقو با خودش به مدرسه نبرد حالا نیز درخواست اشد مجازات برای او را دارند. انتظار می‌رود حالا که قانون‌گذار نسبت به کودکان زیر ١٨ سال قوانین سهل‌تری را وضع کرده، آموزش‌وپرورش نیز در کنار حمایت از معلم، از دانش‌آموزش هم حمایت کرده و پرونده را به سمت مصالحه ببرد و خواستار بخشش از سوی اولیای‌ دم شود نه اینکه خودش هم درخواست قصاص کند».

بنا بر این گزارش، محمد نیز دیروز در جلسه دادگاه توضیح داد: من نمی‌خواستم معلمم را بکشم. اعصابم خرد بود، خواستم جواب کاری را که با من کرده بود بدهم. بعد هم که به تهران آمدم آقایی به من تنه زد عصبانی شدم و با او درگیر شدم که بعد هم مأموران من را به کانون اصلاح و تربیت بردند.
قاضی دادگاه خارج از جلسه رسیدگی با توجه به سن متهم، از اولیای ‌دم خواست تا نسبت به درخواست خود بیشتر فکر کنند و اعلام کرد رسیدگی به جلسه آینده موکول می‌شود تا پرونده شخصیت نیز از سوی کانون اصلاح و تربیت بروجرد به دادگاه فرستاده شود.

خبر آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار