وقتی نقاشی اصل را جای کپی فروختند
کد خبر: ۶۷۵۵۲
تاریخ انتشار: 2017 March 17    -    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
 سال گذشته در یک حراجی در شهر نیویورک اثری کپی از نقاشی جرج استابز نقاش معروف انگلیسی فروخته شد. این نقاشی برای بیش از ۵۰ سال در کتابخانه هانتینگتون کالیفرنیا نگهداری می‌شد تا اینکه تصمیم به فروش آن گرفتند.


خریدار این نقاشی یک دلال آثار هنری به نام آرچی پارکر است. پارکر با دیدن این نقاشی در وب‌سایت حراجی کریستی خیلی زود به این نتیجه می‌رسد که با یک نقاشی اصل از استابز روبه رو است. او در این باره گفت: «ما آگهی را جمعه دیدیم و حراجی بنا بود روز سه‌شنبه برگزار شود. من دوشنبه به محل برگزاری حراج رسیدم و نقاشی را در سالن حراجی مشاهده کردم. با دیدن نقاشی فهمیدم که با یکی از شاهکارهای استابز روبه‌رو شده‌ام.»

این نقاشی از دو اسب و یک مهتر در حراجی بدون قیمت پایه عرضه شد، اما بسیاری از شرکت‌کنندگان در حراجی همانند پارکر به احتمال اصل بودن نقاشی پی‌برده بودند از این روی در نهایت نقاشی با قیمت ۱۷۵ هزار دلار فروخته و با احتساب هزینه‌های جانبی برای خریدار ۲۱۵ هزار دلار تمام شد. پارکر در این باره گفت: «اگر اشتباه کرده بودم پول بسیاری از دست می‌دادم.»

استابز برای نقاشی‌هایش از اسب‌ها شهرت بسیاری دارد و در این زمینه یکی از بزرگترین هنرمندان به شمار می‌رود.

پارکر اکنون قصد دارد نقاشی را به قیمت ۷۵۰ هزار پوند بفروشد و در عین حال عقیده دارد که اگر مردم نمی‌دانستند او این اثر را به چه قیمتی خریده است، می‌توانست با قیمتی بالاتر به فروش برساند.

کتابخانه هانتینگتون سال ۱۹۵۸ این نقاشی را هدیه گرفته بود. اما پس از آن به دلیل وجود اثری دیگری از استابز با این مضمون به خطا این گمان به وجود آمد که این نقاشی اثری کپی است. اما پارکر به خوبی می‌دانست که این دو اثر در زمان‌های متفاوتی نقاشی شده‌اند.


مرجع : گاردین
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار