کشف جنگل‌ باستانی در دل «دروازه‌ جهان زیرزمین»
کد خبر: ۶۶۳۲۳
تاریخ انتشار: 2017 March 05    -    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
یکی از بزرگترین شکاف‌های موجود در سیاره زمین که در منطقه سیبری قرار گرفته،‌ به تازگی به اندازه‌ای وسیع‌تر شده که منجر به کشف جنگلی باستانی،‌اجساد قدیمی حیوانات و تاریخی ۲۰۰ هزار ساله از شرایط اقلیمی زمین شده‌ است.
 
کشف جنگل‌ باستانی در دل «دروازه‌ جهان زیرزمین»

به گزارش همشهری،‌ این حفره که بومیان منطقه آن را دروازه‌ای به جهان زیر زمین می‌نامند، با نام‌های رسمی حفره باتاگایکا یا مگااسلامپ (تورفتگی عظیم) نیز شناخته می‌شود. طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از این گودال‌ها در سیبری ایجاد شده‌است اما محققان معتقدند باتاگایکا که در فاصله ۶۶۰ کیلومتری شمال شرق یاکوتسک قرار گرفته، متفاوت از تمامی دیگر گودال‌ها است.

این حفره نه تنها در نوع خود بزرگترین به شمار می‌رود،‌ طولی برابر یک کیلومتر و عمقی در حدود ۸۶ متر دارد، بلکه عظمت آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. سال گذشته محققان موسسه الفرد وگنر در آلمان کشف کردند این گودال طی یک دهه گذشته سالانه ۱۰ متر رشد کرده‌است و در سال‌های گرم این میزان رشد به ۳۰ متر نیز رسیده‌است. محققان همچنین پیش‌بینی می‌کنند دیواره‌های جانبی این گودال طی ماه‌های آینده به دره‌ای که در همسایگی آن قرار دارد برسند.
 
کشف جنگل‌ باستانی در دل «دروازه‌ جهان زیرزمین»

تشکیل این گودال از دهه ۱۹۶۰ و با جنگل‌زدایی در بخش بزرگی از این منطقه آغاز شده‌است. به دلیل اینکه زمین در ماه‌های گرم این منطقه محافظ و پوششی نداشت، به سرعت گرم می‌شد و در نتیجه لایه منجمد درونی زمین با سرعت بیشتری ذوب شده و در نتیجه سطح زمین دچار فروپاشی می‌شد. سیلاب سال ۲۰۰۸ این روند فروپاشی را تسریع کرد و این گودال را بزرگتر ساخت.

محققان به تازگی دریافته‌اند با بزرگتر شدن این گودال، لایه‌هایی از زمین آشکار می‌شوند که می‌توانند اطلاعاتی ۲۰۰ هزار ساله از شرایط اقلیمی زمین را آَکار کنند. علاوه بر این بقایای جنگل‌های باستانی مدفون شده،‌ نمونه‌هایی از گرده‌های باستانی و حتی جانوارن منجمد شده در اعماق ین گودال کشف شده‌اند.
 
کشف جنگل‌ باستانی در دل «دروازه‌ جهان زیرزمین»

به گفته دانشمندان دانشگاه ساسکس، طی ۲۰۰ هزارسال گذشته زمین دوره‌های سرما و گرمای متعددی را پشت سر گذاشته‌ است،‌ اما تاریخ اقلیمی سیبری چندان شناخته شده‌ نیست. آخرین باری که سیبری چنین دورانی را پشت سر گذاشت و حفره‌های بزرگی در سطح آن ایجاد شد، ۱۰ هزار سال پیش بوده‌ است یعنی زمانی که عصر یخبندان رو به پایان گذاشته بود. در صورتی که محققان بتوانند از این اطلاعات برای درک آنچه ۱۰ هزار سال پیش برای سیبری اتفاق افتاده استفاده کنند،‌ شاید بتوانند از خود را برای رویدادی مشابه در آینده آماده کنند. محققان اکنون تصمیم دارند با آغاز حفاری و نمونه برداری در این گودال، رسوبات بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.
 
بيگ بنگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار