قیمت ۵ برابری میوه از باغ تا مغازه
کد خبر: ۶۵۰۶
تاریخ انتشار: 2015 August 01    -    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران ایران با بیان این که قیمت میوه از باغ تا مغازه ۵ برابر می شود گفت: برای مثال سیب گلابی که هزار و ۲۰۰ تومان از باغداران خریداری می شود در بازار مصرف ۵ هزار ۵۰۰ تومان قیمت دارد.
 
نوذر نگهداری، افزود: از گذشته قیمت میوه در بازار تا مصرف کننده تفاوت فاحش داشته و به طور معمول رضایت مصرف کننده و تولید کننده را به همراه نداشته است، اما درمقطع فعلی، قیمت برخی از محصولات باغداران به کمتر از هزینه تولید رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرکیلوگرم هلو در بازار مصرف 6 تا 7 هزار تومان به فروش می رسد، اما این محصول در باغ 1500 تومان از باغدار خریداری می شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران ایران ادامه داد: بهترین شلیل درجه یک به قیمت 2 هزار تومان از باغدار خریداری می شود، این در حالی است که قیمت فروش آن در سطح شهر 8 تا 10 هزار تومان است.

نگهداری تاکید کرد: قیمت سیب گلاب که از باغدار1200 تا 1500 می خرند ، دربازار 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان به فروش می رسد یا گیلاس تکدانه 12 هزار تومانی 4 هزار تومانی از باغداری خریداری می شود.

وی با بیان اینکه حاشیه بازار به شکل نامناسبی بالا رفته است، اظهار داشت: در میادین مرکزی میوه و تره بار نیز قبل از اینکه میوه به دست مغازه دار برسد، چند مرتبه این محصولات دست به دست می شود، از طرفی نیزمغازه دار سود بالایی برای خود برمی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از راه هایی که برای عرضه میوه و تره بار، به صورت مستقیم وجود دارد، میادین میوه و تره بار سطح شهر است اما با توجه به اینکه میادین به صورت مزایده واگذار می شود، باغداران و اتحادیه ها توان رقابت با واسطه ها را ندارند.

اجاره 40 میلیون تومانی غرف میادین میوه و تره بار

نگهداری اظهار داشت:حدود 100 میدان میوه وتره بار در سطح شهر تهران وجود دارد اما اتحادیه باغداران که متولی تولید است یک غرفه در این میادین ندارد.

وی با اشاره به قیمت برخی از غرفه های میادین میوه وتره باربیان داشت: غرفه میوه میدان قزل قلعه ماهانه 35 میلیون تومان، میدان لواسانی 40 میلیون تومان و در مناطق پائینی شهر 10 تا 20 میلیون تومان در مزایده واگذار می شود.

نگهداری اظهار داشت: البته برخی از میادین هستند که قیمتی در حدود ماهانه 5 میلیون تومان دارند که از کشش لازم برخوردار نیستند.

وی گفت: با وجود اینکه قیمت پایه این میادین ماهانه 1.5 میلیون تومان است، این غرف به نرخ های بالا واگذار می شود که تامین آن از توان باغداران برای عرضه مستقیم، خارج است.

نگهداری گفت: متصدی یان نیز، برای امکان پرداخت اجاره های غرف اقدام به فروش میوه های درجه دو می کنند که ضایعات زیادی به همرا دارد و رضایت مصرف کنندگان را نیز تامین نمی کنند.

تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار