میزان نقدینگی در کشور چقدر است؟
کد خبر: ۶۳۹
تاریخ انتشار: 2015 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی از رشد ۱۴ درصدی پایه پولی و ۲۲.۳ درصدی نقدینگی خبر داد حجم کل نقدینگی در پایان سال ۹۳ را 782 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نقدینگی در سال 93 رشد 22.3 درصدی داشت،اظهار داشت: در سال نود و سه 782 هزار میلیارد تومان حجم کل نقدینگی کشور بود که این میزان نسبت به سال گذشته 22.3 درصد رشد دارد و با در نظر گرفتن سیاست نظارت بر مؤسسات کوثر، عسگریه و بانک قوامین است که در سال 93 اضافه شده است.

وی افزود: پایه پولی طبق آمارها 14 درصد رشد کرده که نشان‌دهنده ارتقای نقدینگی در کشور است، از این بابت امیدواریم، بتوانیم انضباط پولی و مالی که موردنظر دولت است در سال 94 هم با دقت بیشتری استمرار پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: مهمترین بخشی که به بانک‌ها مربوط می‌شود این است که امیدواریم در تبصره‌های قانون بودجه قوانین تکلیفی به نظام بانکی کاهش پیدا کند تا جهت‌گیری‌ها به طور کامل و در راستای حمایت از بخش خصوصی متمرکز شود.
سیف با بیان اینکه عمده تامین مالی از طریق نظام بانکی انجام می‌شود به ارائه آماری در این باره پرداخت و گفت: در سال 91 سهم بازار پول از تامین مالی اقتصاد کشور 91.3 درصد، در سال 92 ، 87.9 درصد و در سال 93 ، 89.2 درصد بوده است.

وی افزود: سهم بازار سرمایه از میزان تامین مالی اقتصاد در سال 91، 6.2 درصد، سال 92، 9.5 درصد و در سال 93، 7.6 درصد اعلام شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سال 93 اوراق بدهی در بازار سرمایه 5 درصد و 95 درصد هم اوراق سرمایه‌ای تشکیل داد، گفت: این آمارها نشان دهنده مشکلات اقتصاد در عدم ترویج اوراق بدهی در بازار سرمایه است.

سیف با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز تامین مالی اقتصاد بر بانک‌ها زیاد است، گفت: ظرفیت‌های موجود برای افزایش تامین مالی از محل بازار پول بسیار محدود است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بهبود قابل ملاحظه تامین اقتصاد تنها از طریق افزایش سهم سایر منابع مالی به ویژه بازار سرمایه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بازار پول به دلیل تمرکز تامین مالی در آن از کارکرد اصلی خود (تامین مالی کوتاه مدت) فاصله گرفته است، تصریح کرد: تمرکز تامین مالی اقتصاد بر بانک‌ها فشار زیادی را بر بانکهای کشور وارد کرده و در حال حاضر ظرفیتهای موجود برای افزایش تامین مالی از این محل بسیار محدود است .

سیف با اشاره به اینکه پیشرفتهای صورت گرفته در بازار سرمایه عمدتاً با توجه به توسعه بازار ثانویه بوده است، گفت: با وجود سهم پایین بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد، شیوه تامین مالی در این بازار نیز بیشتر در انتظار اوراق سرمایه‌ای متمرکز است.

وی گفت: در سال 2012 حدود 60 درصد از تامین مالی شرکتی در دنیا از طریق عرضه عمومی و خصوصی اوراق بدهی صورت پذیرفته است.

وی با ارائه ترکیبی از تامین مالی در بازار سرمایه گفت: در سال 91، 7 درصد از تامین مالی از طریق اوراق بدهی و 93 درصد از محل اوراق سرمایه‌ای انجام شده است علاوه بر این در سال 93، 95 درصد اوراق سرمایه‌ای و 5 درصد اوراق بدهی کار تامین مالی را عهده‌دار شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات فرابخشی بانک‌ها گفت: بانک محور بودن نظام مالی کشور، رکود بازار املاک و مستغلات و عدم ایفای تعهدات دولت به پیمانکاران از جمله این موارد است.

وی گفت: فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز و ایجاد اختلال در کارکرد بازار پول و مخاطره برای سرمایه‌گذاران در کنار پایین بودن سرمایه بانک‌ها به عبارتی دیگر پایین بودن نسبت کفایت سرمایه و توان تسهیلات دهی بانک‌ها از مشکلات درون بخشی به شمار می‌روند.

رئیس کل بانک مرکزی رقم جدید مطالبات معوق بانک‌ها را 92 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 150 هزار میلیارد تومان طلب نظام بانکی از دولت و شرکت‌های دولتی است و مطالبات از بابت اوراق مشارکت 20 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: بدهی انباشته دولت به بانک‌ها در پایان سال 93 به 102 هزار میلیارد تومان رسیده که 8.9 درصد از دارایی بانک‌ها را در این مقطع را تشکیل می‌دهد.
فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار