پیامدهای آمدن "جیپسی کینگز" قلابی به ایران
کد خبر: ۶۱۷
تاریخ انتشار: 2015 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
گروه «چیکو و جیپسی‌ها» یا‌‌ همان «جیپسی کینگز فَمیلی» چندین بار به دلیل سوءاستفاده از نام «جیپسی کینگز» مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.
وقتی کیتارو به ایران آمد، خیلی‌ها از شنیدن نامی آشنا در دنیای موسیقی غرق در شور و شعف شدند و برخی نیز از آمدنِ ماسانوری تاکاهاشی حُباب‌وآر برانداختند از نشاط کلاه...
اما چند نفری در این میان نه تنها خوشحال نشدند که اندوهگین نکته‌ای در کار کردند؛
آنان می‌گفتند: کیتارو زمانی در دنیای موسیقی ستاره بود و آن زمان کنسرتش در هرجایی خریدار داشت. اما اکنون دورانِ کیتارو گذشته و او موزیسینی بازنشسته محسوب می‌شود که دورانش به سر رسیده است. این گروه که از آمدن کیتارو اندوهگین بودند، حضور این موزیسین و گروهش در ایران را بی‌تاثیر و بی‌فایده می‌دانستند.

پیامدهای آمدن

دستاوردهای بزرگِ آمدن کیتارو به ایران

باید به این عده افرادِ معترض به آمدنِ کیتارو به ایران گفت که آمدن این موزیسین بازنشسته و دوران گذشته دستاوردهایی هم داشت که برخی از این دستاورد‌ها از این قرار است؛
برخی‌ها به سودی هنگفت رسیدند. برگزار کنندگان این کنسرت رکورد بلیت فروشی کنسرت‌های موسیقی در ایران را شکستند. 195 هزار تومان، قیمتی بود که برای بلیت‌های کیتارو پرداخت شد تا برگزار کنندگانش غرق در پول شوند.

یک سانس از کنسرت «کیتارو» لغو شد. حسرت دیدن کیتارو به دل خیلی‌ها که بلیت خریده بودند ماند. چند ماه طول کشید تا پول بلیت‌ها را به صاحبانشان برگردانند و در این چند ماه پول آن یک سانس از کنسرت کیتارو که رقمی هنگفت بود در حساب برگزار کنندگان کنسرت ماند تا آنان از این راه هم سود ببرند.

ارکستری که در کنار کیتارو به اجرا پرداختند تا چند ماه دستمزدشان را دریافت نکردند.
ساز‌ها و پوپیترهای بنیاد رودکی چند ماهی در گروی تالار وزارت کشور ماند تا برگزار کنندگان کنسرت کیتارو بروند و هزینه‌های تالار را تصویه حساب کنند.

باز هم بوی تقلب به مشام می‌رسد

چند ماه پس از آمدن و رفتن «کیتارو» به ایران، زمزمه‌های آمدن گروهی دیگر به ایران به گوش رسید. نام این گروه «جیپسی کینگز» بود. گروهی که علاقه مندان موسیقی از شنیدن نامش خوشحال شدند، اما غافل از اینکه...
غافل از اینکه همه چیز به همین سادگی‌ها نیست.

مگر قرار نبود «یانی» به ایران بیاید. مگر مدیر کل دفتر موسیقی چندین بار از آمدن «یانی» به ایران سخن نگفته بود؛ پس چه شد؟

پس از شکست پروژه «یانی» نوبت به «جیپسی کینگز» رسید.

اما انگار قرار نیست هیچ کاری درست و حسابی در عرصه موسیقی انجام شود. پس از مدتی که پیروز ارجمند از آمدن «جیپسی کینگز» به ایران خبر داد، اعضای این گروه در گفت‌وگویی رسمی، آمدن به ایران را تکذیب کردند.

باز هم یک جای کار می‌لنگد

در حال حاضر 3 گروه از نام «جیپسی» بهره می‌برند؛ یکی‌‌ همان گروهِ «جیپسی کینگز» معروف است که واقعیت جیپسی در همین گروه خلاصه می‌شود، دیگری گروه «چیکو و جیپسی‌ها» است که موسسش چیکو بوچیکی عضو قدیمی گروه جیپسی اصلی است. چیکو بوچیکی با اینکه نسبت فامیلی با اعضای گروه اصلی داشته اما از گروه اصلی اخراج شده است. گروه «چیکو و جیپسی‌ها»‌‌ همان گروهی است که قرار است به ایران بیاید. در نام این گروه از عنوان «فَمیلی» هم استفاده می‌شود.

گروه دیگر «چیکو کاستیلو و جیپسی» نام دارد که این گروه هم توسط یکی از اعضای قدیمی جیپسی که اکنون از گروه اصلی جدا شده تاسیس شده است.
در مجموع دو تن از اعضای گروه «جیپسی کینگز» از این گروه جدا شده‌اند و شعبه‌های دیگری از جیپسی را تاسیس کرده‌اند.

اما نکته اینجاست؛ گروه «چیکو کاستیلو و جیپسی» با پرداخت حق کپی رایت به گروه اصلی، وجهه‌ای قانونی به کارشان داده‌اند. کاستیلو در گذشته نوازنده گیتار گروه بوده و هیچ نسبت فامیلی هم با اعضای گروه اصلی «چیپسی کینگز» ندارد. اما گروه «چیکو و جیپسی‌ها» یا‌‌ همان «جیپسی کینگز فَمیلی» هیچ حق کپی رایتی پرداخت نکرده‌اند و چندین بار از آن‌ها به خاطر سوءاستفاده از نام «جیپسی» شکایت شده است. همین چندی پیش از این گروه به خاطر کنسرتشان در امارات شکایت شد و کشور امارات تشخیص داد که این گروه قلابی است و از نام «جیپسی» سوءاستفاده کرده است.

چند روز پیش و در حالی که گروه «جیپسی کینگز» به طور رسمی اجرا در ایران را تکذیب کرده بود، پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی از حضور گروه «جیپسی کینگز فَمیلی» در ایران خبر داده بود. غافل از اینکه این گروه پیش از این چندین بار مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و گروه اصلی «جیپسی کینگز» اعلام کرده که گروه‌هایی از نام ما سوءاستفاده می‌کنند.

گروه اصلی «جیپسی کینگز» هم اکنون در تور جهانی کنسرت‌هایشان قرار دارند و براساس اعلام سایت این گروه 27 می‌در کالیفورنیا و 28 می‌در لاس و گاس کنسرت دارند. براساس اعلام سایت «جیپسی کینگز»، این گروه از تاریخ 13 آپریل (دوشنبه 24 فروردین) که در استرالیا کنسرتی برگزار می‌کنند، تا 27 می‌(چهارشنبه 6 خرداد) کنسرتی ندارد.

اما جالب اینکه زمان برگزاری کنسرت جیپسی‌ها در ایران 26 اردیبهشت تا 30 خرداد اعلام شده بود و این درست‌‌ همان زمانی است که گروه «جیپسی کینگز» هیچ کنسرتی ندارد.
براساس اعلام دفتر موسیقی صدور مجوز برای روزهای 26 تا 30 خرداد به طول انجامیده و کنسرت در زمان دیگری برگزار می‌شود.

گروه‌های بزرگ برنامه کنسرت‌هایشان را از یک یا دو سال قبل می‌بندند و اینگونه نیست که اگر در تاریخ 26 تا 30 اردیبهشت مجوز اجرایشان در ایران صادر نشد، برنامه خالی داشته باشند که چند روز بعد یا چند ماه بعد و در تاریخی دیگر به ایران بیایند.

با این حال مدیر کل دفتر موسیقی اعلام کرده که قرار است کنسرت جیپسی‌ها در زمان دیگری برگزار شود و به محض صدور مجوز کنسرت از سوی پلیس امنیت و اماکن، بلیت فروشی آغاز می‌شود.

همین گفته قلابی بودن و البته علاف بودن گروه جیپسی کینگز فَمیلی را مشخص می‌کند. یعنی آنان به حدی برنامه‌هایشان خالی است که هر زمان که ما بخواهیم به ایران می‌ایند و به روی صحنه می‌روند.

عواقب آمدن جیپسیِ قلابی به ایران

آمدن گروه جیپسی کینگز فَمیلی به ایران نه تنها برای ما ثمری ندارد که عواقبی هم در بر خواهد داشت.
برگزار کنندگان این کنسرت می‌خواهند احساسات تماشاگران ایرانی را تحت تاثیر قرار دهند و آنان را به هوای خاطره‌هایی که از «جیپسی کینگز» اصلی دارند به سالن بکشانند. این درست‌‌ همان بازی با احساسات تماشاگران است.

آمدن این گروه موجب می‌شود که باز هم گروه اصلی «جیپسی کینگز» از آنان شکایت کند و این بار این شکایت به دلیل اجرا در ایران خواهد بود. همین امر به نوعی وجههٔ ایران را در جهان خدشه دار می‌کند.

جالب اینکه در تمام این مدت علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره سکوت کرده و هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

باید منتظر ماند که آیا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته وزیر فرهنگ و ارشاد در برابر این امر ساکت می‌نشینند یا خیر؟

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار