میمون پرخاشگر در ایران؛ «رزوس» مرگ آفرین است +عكس
کد خبر: ۶۱۱۶۳
تاریخ انتشار: 2017 January 14    -    ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
دامپزشک حیات وحش گفت: گونه غیربومی میمون رزوس پس از حمله به انسان، موجب مرگ او می‌شود.
 
استایمان معماریان دامپزشک حیات وحش اظهار داشت: جمعیت میمون رزوس از پاکستان به سمت شرق و جنوب شرقی آسیا تا چین گسترش یافته و رزوس تنها میمون کشور افغانستان است، از خانواده ماکاک‌ها بوده و وحشی‌ترین و پرخاش‌ترین میمون دنیا قلمداد می‌شود.

وی افزود: گونه نر این میمون قلمرو طلب بوده و دندان نیش بسیار قوی دارد، به طوری که به هنگام حمله گاز گرفته و بسیار آسیب رسان است.

دامپزشک حیات وحش تأکید کرد: این گونه بیماری‌های مشترک بسیاری با انسان داشته و پس از حمله به انسان مشکلات اساسی برای او ایجاد می‌کند، حتی به راحتی باعث مرگ انسان نیز می‌شود.
 
میمون پرخاشگر در ایران؛ رزوس مرگ آفرین است 

معماریان با بیان این که پرخاشگری این گونه غیرقابل کنترل و پیشگیری است، افزود: پس از انتقال بیماری‌ به انسان، شرایط درمان امکان پذیر نیست، سل، ابولا، ماربورک، بیماری‌های انگلی و ویروس‌های مختلف و شایع‌تری همچون هرپسB از جمله بیماری‌هایی است که به انسان منتقل می‌کند.

وی گفت: 76 درصد رزوس‌ها ناقل بیمار‌ی‌های بدون علامت به انسان هستند، بنابراین نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود.

دامپزشک حیات وحش تأکید کرد: متأسفانه مدت‌هاست میمون رزوس به طور قاچاق وارد کشور می‌شود و چون در دوران کودکی جذابیت قابل توجهی دارد به عنوان حیوان خانگی در منازل نگهداری می‌شود.

معماریان افزود: وقتی این حیوان بزرگ شد، به علت پرخاشگری‌هایش توسط انسان در طبیعت رها می‌شود و چون گونه بومی کشور نیست به حیوانات بومی به ویژه گونه‌های کوچک جسته آسیب می‌رساند، مخصوصا اگر جمعیت آن ها گسترش یابد.

وی تصریح کرد: این گونه به طور قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشور شده و به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود، از این نظر ما با افزایش چشمگیر این حیوان در کشور مواجه هستیم.

دامپزشک حیات وحش گفت: به طور آزاد نیز وجود میمون رزوس در جنگل‌های شمال، مازندران و گیلان گزارش شده است، امیدواریم جمعیت آزاد این گونه افزایش نیافته باشد.

معماریان ضمن انتقاد از اجرا نشدن قوانین در این خصوص افزود: با این که قوانینی مثل جریمه برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، اما متأسفانه این موضوع اعمال نمی‌شود.

وی تأکید کرد: وظیفه کنترل جمعیت این گونه و جلوگیری از ورود گونه‌های غیربومی به کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

معماریان گفت: باید مبادی ورودی کالا در جهت جلوگیری از قاچاق به طور جدی کنترل شود و حتی باید از خرید و فروش هر نوع گونه غیربومی ممانعت کنند تا جمعیت آزاد خانگی این قبیل حیوانات محدود و راه حلی برای خروج آن ها در نظر گرفته شود. 
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار