برای کاهش وزن چه باید کرد؟
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۱۱۳
تاریخ انتشار: 2015 July 28    -    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
با اصلاح عادت ها و رفتارهای تغذیه ای اضافه وزن خود را کاهش دهید
برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری که باعث اضافه وزن بیش از حد و چاقی می شود، حتما در حالت نشسته و در یک مکان ثابت و دائمی و در ساعت ثابتی غذا میل کرد.
برای کاهش وزن چه باید کرد؟اضافه وزن و چاقی باعث خطر ابتلا به فشار خون بالا می‌شود. البته به گفته پزشکان حداکثر میزان فشار خون طبیعی در افراد سالم نباید بیشتر از 80/120 میلی متر شود و چنانچه از این میزان بالاتر رود، فرد در معرض بیماری قلبی و عروقی قرار می گیرد.

به گزارش «تابناک با تو»، ‌همچنین اصلاح شیوه زندگی در کاهش پرفشاری بسیار تأثیرگذار است. در حقیقت چنانچه فشار خون به مقدار کمی کاهش یابد، اثرات قابل توجهی در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی خواهد داشت.

کارشناسان تغذیه بر این باورند، کاهش اضافه وزن می تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد و اثر بخشی داروهای ضد فشار خون را نیز افزایش می دهد.

همچنین متخصصان تغذیه معتقدند که افراد باید برای جلوگیری از افزایش وزن از مصرف چربی های جامد و حیوانی نیز پرهیز ‌و به جای آن از روغن های گیاهی مایع همچون روغن زیتون، آفتابگردان، کلزا استفاده کنند، همچنین حتما مصرف نمک طعام، چه به صورت جوش شیرین همچون نان های لواش، تافتون و غیره و یا مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیرها، کنسروها، سس ها، رب ها، خیارشور، ترشی ها، تنقلات همچون چیپس و پفک، بادام شور و ... را کاهش دهند.   

برای کاهش وزن چه باید کرد؟

‌ناگفته نماند که باید‌ از دوران کودکی از پرخوری مفرط، مصرف زیاد چربی و شیرینی، عدم تحرک و ... پرهیز کرد، زیرا این عوامل می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و دیگر بیمار‌ی ها ‌شود.

البته باید تأکید داشت که یک برنامه غذایی سالم به همراه ورزش، کلید اصلی کاهش وزن و چاقی است و نباید از این مهم غافل شد که برنامه غذایی منظم برای کاهش اضافه وزن حتما باید با مشورت و زیر نظر متخصص تغذیه تهیه و اجرا شود تا غذای کافی، مغذی و سالم  به بدن برسد.

بنا بر این گزارش، باید اذعان کرد که انجام تمرینات بدنی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی بر کنترل وزن تأثیری نخواهد داشت و برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب، علاوه بر موارد گفته شده، سلامت روانی نیز نقش مهمی دارد.

‌همچنین برای کاهش اضافه وزن باید عادات‌ و رفتارهای تغذیه‌ای خود را اصلاح کرد، به گونه‌ای که برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری که باعث اضافه وزن بیش از حد و چاقی می شود، حتما در حالت نشسته و در یک مکان ثابت و دائمی و در ساعت ثابتی غذا میل کرد، سر سفره غذا، تنها از یک نوع غذا مصرف کرد، یک ساعت قبل از صرف ناهار یا شام یک لیوان آب نوشید و غذا را آهسته و با آرامش میل کرد.

قبل از صرف غذا، سالاد بدون سس مایونز و یا سس های چرب مصرف کرد و وعده های اصلی غذا همچون صبحانه، نهار و شام را به هیچ وجه نباید حذف کرد زیرا ناچار به ریزه خواری می شوید و حتما باید به این نکته توجه کرد که غذا را در ظرف کوچک‌تری کشید تا مقدار کمتری غذا مصرف کنید.

و در پایان باید تأکید شود، نقش کم تحرکی در افزایش وزن به مراتب بیشتر از پرخوری است و همواره تغذیه سالم برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است.  

حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر