ارتباط سموم کشاورزی و سرطان در چیست؟
کد خبر: ۶۰۷۸
تاریخ انتشار: 2015 July 27    -    ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
 کیوان خاصی  با اشاره به استفاده بی‌رویه و غیرعلمی از سموم، آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در کشور، گفت: متاسفانه وقتی این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند، به راحتی وارد آب شده و غیر از ایجاد آلودگی در محصولات زراعی و باغی، سفره‌های آب زیرزمینی را نیز آلوده می‌کنند.

خاصی در خصوص خطرات استفاده از این نوع مواد اظهار کرد: وجود آفت‌کش‌ها در آب‌های زیرزمینی برای انسان بسیار خطرناک است و باعث اختلال و ناهنجاری در سیستم عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی افزود: همچنین ترکیب آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در آب‌های زیرزمینی باعث ایجاد موارد بسیار خطرناکتر از جمله سرطان ها و به ویژه سرطان دستگاه گوارش می‌شود.

به گفته کارشناس مسئول ثبت سرطان استان کرمانشاه استفاده زیاد و بی‌رویه بخش کشاورزی از سموم، آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در دهه‌های اخیر که حاوی ترکیبات شیمیایی مختلف از جمله نیترات است، بصورت غیرمستقیم باعث آسیب‌های فراوانی به سلامتی انسان شده است.

وی با بیان اینکه نیترات در تمام سلول‌های بدن و به‌ویژه در دستگاه گوارش رسوب می‌کند، گفت: نیترات تجمع یافته در محصولات کشاورزی پس از مصرف، در محیط دستگاه گوارش به دلیل حاکم بودن شرایط بی‌هوازی به یون نیتریت و سپس نیتروز آمین که ترکیب اصلی ایجاد کننده سرطان در دستگاه گوارش که یک بیماری علاج ناپذیر است تبدیل می‌شود.

خاصی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و طی سال‌های اخیر سرطان دستگاه گوارش به یکی از پنج سرطان شایع استان تبدیل شده، گفت: این امر می‌طلبد بصورت ویژه به مسئله امنیت غذایی بیش از پیش پرداخته شده و به موازات این مسئله موضوع سلامت غذا نیز مورد توجه مصرف کنندگان محصولات کشاورزی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه استفاده ناآگاهانه، بی‌رویه و بی مورد از سموم باعث ایجاد نابهنجاری‌ها و نابسامانی‌هایی در چرخه زیست موجودات و طبیعت شده است، گفت: استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها در تولید محصولات کشاورزی باعث بروز پدیده‌ای به نام بقایای سموم می‌شود که این پدیده به عنوان یک عامل خطر برای سلامتی انسان و آلودگی محیط زیست مطرح است.

خاصی خاطرنشان کرد: قطعا اگر انسان‌ها متوجه شوند که این سموم شیمیایی در طبیعت به آسانی تجزیه نمی‌شوند و به اندازه کم یا زیاد در خاک و آب و محصولات کشاورزی و گوشت و شیر حیوانات و سپس در بدن انسان ذخیره می‌شوند و بیماریهایی چون انواع سرطان، معلولیت‌های جسمی و ذهنی مادرزادی، حساسیت‌ها، بیماری‌های عصبی و حتی نازایی و سقط جنین در زنان و عقیمی در مردان ایجاد را می‌کنند، چنین ناآگاهانه به مصرف گسترده آن نمی‌پرداختند.

این مسئول شیوع سرطان دستگاه گوارش در ایران را بیشتر از همه کشورهای دنیا عنوان کرد و افزود: اگرچه آمار کلی سرطان در ایران همانند دنیا است، اما چون سرطان دستگاه گوارش بدخیم است، در ایران مرگ و میر بیشتری دارد.

خاصی اظهار کرد: پژوهش‌های زیادی در دنیا انجام گرفته و خیلی ازکشور‌های پیشرفته سرطان معده که یکی از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش است را با کنترل مواد غذایی و استفاده از کودهای ارگانیک و نخوردن آب چاه کنترل کرده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین کشورهایی که متکی به سموم وارداتی می‌باشند، برنامه‌هایی در جهت کاهش مصرف سموم شیمیایی و جایگزین کردن روش‌های مبارزه شیمیایی با دیگر روش‌ها در دست اقدام دارند که از جمله این روش‌ها که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان کشاورزی و دوستداران محیط زیست قرار گرفته، مبارزه بیولوژیک در ابعاد وسیع آن است.

خاصی افزود: اعتقاد بر این است که این روش می‌تواند به میزان زیادی اثرات سوء ناشی از مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش داده و در بلندمدت با ایجاد تعادلی مناسب بین عوامل زیان‌آور کشاورزی و دشمنان طبیعی آنها، هزینه مبارزه را پایین آورد و ضروری است چنین اقداماتی در کشور نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود.

تدبیر24
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار