مذاکره برای تولید هواپیمای پهن‌ پیکر در ایران
کد خبر: ۶۰۵۹
تاریخ انتشار: 2015 July 27    -    ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران از مذاکره با شرکت های مطرح هواپیمایی دنیا برای حضور در ایران و همکاری مشترک در جهت راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی خبر داد.
 
مسعود قاسمی با بیان اینکه معضل تامین قطعات هواپیمایی به دلیل موضوع تحریم در ایران یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه هوافضا بوده است، گفت: از حدود ۲۲۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور، حدود ۴۸ فروند هواپیما زمین گیر بوده و تنها ۱۷۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال هستند.

وی با تاکید براینکه به دلیل عدم سرویس دهی شرکت های هواپیمایی خارجی بسیاری از قطعات ناوگان هوایی قابل تعویض و یا تعمیر نبوده است، افزود: حتی در زمینه تعمیرات اساسی هواپیماها – overhaul – که نیاز به ارسال به خارج از کشور داشته اند نیز ناوگان هوایی ایران با مشکلات متعدد مواجه بود و بسیاری از شرکت های خارجی از سرویس دهی به ایران ممانعت می کردند.

قاسمی با بیان اینکه از طرفی تحریم ها سبب شد تا در بخشهایی دانش تامین قطعات هواپیما و تعمیر آن توسط نیروهای داخلی کسب شود، افزود: با توجه به توافقات اخیر هسته ای کشور، مذاکرات با شرکت های خارجی هواپیمایی اروپایی و آمریکایی برای تامین قطعات ناوگان هوایی کشور انجام شده است و این شرکت ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

نائب رئیس اتحادیه صنایع هوافضا با تاکید براینکه در این زمینه راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی با هدف انتقال دانش فنی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بستر راه اندازی این طرح آغاز شده و به محض آنکه تحریم ها به صورت رسمی برداشته شود فاز عملیاتی پروژه آغاز خواهد شد.

وی افزود: این پروژه علاوه بر راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری، مربوط به خرید هواپیما و تامین قطعات نیز می شود تا نیازهای داخلی کشور در حوزه صنایع هوایی با انتقال تکنولوژی برطرف شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران دانش ساخت هواپیماهای کوچک و دونفره را در اختیار دارد، گفت: در زمینه ساخت هواپیما، علاوه بر کسب دانش فنی، باید بحث تجاری و توجیه اقتصادی طرح نیز درنظر گرفته شود چراکه هواپیمایی باید تولید شود که بتواند با قیمت و کیفیت نمونه های خارجی برابری کند. براین اساس در بحث انتقال تکنولوژی در هواپیماهای پهن پیکر، بهترین روش آن است که با شرکتهای مطرح تولیدکننده هواپیما برای ایجاد خط تولید در ایران وارد مذاکره شویم.

نائب رئیس اتحادیه صنایع هوافضا افزود: این موضوع باعث می شود نه تنها در تامین نیاز شرکتهای داخلی حرکت کرده و به مرور زمان، تولیدات داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنیم بلکه به بومی سازی این صنعت نیز دست یابیم.

وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی بزرگ برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند، افزود: این شرکت ها نمی خواهند بازار ایران را از دست بدهند، چرا که آنها می دانند برای ۱۵ سال آینده، ناوگان هوایی ایران، نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما و قطعات است. در این زمینه ما نیز نباید امتیاز از دست دهیم و با مشارکت می توانیم بخشی از این نیازمندی را در داخل کشور تولید کنیم.

قاسمی گفت: توافقات انتقال تکنولوژی با شرکتهای هواپیمایی مطرح آماده است و با انجام کامل توافقات و رفع تحریم ها، ورود شرکتهای خارجی به ایران در بحث تولید و تامین قطعات با هدف انتقال تکنولوژی عملیاتی می شود.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار