هوای اراک شور می شود
کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار: 2015 July 27    -    ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
دکتر سهراب عسگری عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اراک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه گردوغبارهای نمکی راهی اراک شده‌اند، گفت: بحث تالاب میقان بحث تازه‌ای نیست، اما با توجه به شیوع بیماری در هفتاد قله کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تمرکز همه مسئولین و فعالین به این منطقه معطوف شده است.

وی با تاکید بر اینکه براساس دوره‌های مختلف زمین‌شناسی و تاریخی وجود ریزگردها همواره امری طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده است، اما در شرایط کنونی در اراک روندی غیرطبیعی شکل گرفته و ریزگردها عملا به معضل تبدیل شده‌اند، افزود: بحث ریزگردهای ناشی از تالاب میقان همواره مطرح بوده است، اما متاسفانه موراد خطرناکی در حال پیش‌بینی است.

این کارشناس جغرافیای سیاسی تصریح کرد: با خشک شدن بخش آبی تالاب، کویر پیشروی می‌کند و با توجه به اینکه پوشش گیاهی مناسبی در این منطقه وجود ندارد و در مقابل تندبادها امکان مقاومتی نیست، شاهد بروز پدیده ریزگردها و گردوغبارهای نمکی هستیم که در حال ورود به محدوده شهری هستند.

وی با اشاره به نبود هیچگونه ارزیابی و پژوهش علمی در این راستا گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر اراک و تالاب میقان همیشه وزش باد را در این منطقه خواهیم داشت و به همین دلیل شاهد افزایش گردوغبار به ویژه غبارهای نمکی خواهیم بود، بدون اینکه از پتانسیل این بادها جهت تامین برق بادی استفاده شود.

عسگری این پروسه را طبیعی دانست، چراکه با کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی شرایط به مانند قبل نیست و اظهار کرد: چیزی که شاهدیم این است که باران‌های شدید در مدت زمان کوتاه می‌بارد و بعد از آن با وزش باد کلیه این بارش‌ها تبخیر می‌شود و این امر منجر به بروز اتفاقات غیرطبیعی در تالاب شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد توزیع نرمال بارش‌ها بویژه در فصل سرد سال بودیم که این امر اندوخته‌های طبیعی را افزایش می‌داد، اما در حال حاضر بارش‌های سیل‌گونه در زمان کوتاه و تبخیر بلافاصله آنها و عدم ورود آب به انتهای حوضه آبی، تالاب را به سمت افزایش کویر و متقابلا افزایش گردوغبارهای نمکی پیش می‌برد.

این فعال محیط‌زیست با تاکید بر به هم خوردن مورفولوژی و ریخت طبیعی تالاب به علت برداشت سولفات سدیم اشاره کرد و گفت: منابع مورد نیاز کارخانه املاح در لایه‌های زیرین قرار دارد و باید از بخش‌های مرطوب تالاب برداشت شود که این امر منجر به حفر چاله و ایجاد گودال‌های آبی می‌شود و این اقدام کاملا ظاهر و ریخت تالاب را بهم ریخته است.

وی اضافه کرد: برداشت از منابع زیرزمینی اطراف تالاب باعث خشک شدن سطح رویی خاک شده و کاملا فضا را برای افزایش فرسایش خاک آماده کرده است و تا زمانی که این رویه ادامه داشته باشد با توجه به وزش باد و موقعیت اراک، طوفان نمک را شاهد خواهیم بود.

عسگری با اشاره به حضور برخی از کارشناسان تهرانی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و تاکید آنها بر اینکه گردوغبارهای نمکی در مناطق دیگر گسترش نمی‌یابند، تاکید کرد: این دیدگاه کاملا اشتباه است. ریزگردهایی که به واسطه باد بلند می‌شوند، در همان نقطه فرود نمی‌آیند و با توجه به اینکه در اراک در صبح‌ها و عصرها وزش نسیم اتفاق می‌افتد، این تبادل هوا همواره انجام گرفته و به راحتی غبارهای نمکی تالاب میقان وارد محدوده شهری می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اراک تاکید کرد: نمک بر اثر فرسایش خاک وارد هوا می‌شود، اما به هیچ عنوان در همان نقطه فرود نمی‌آید، بلکه وارد محدوده شهر می‌شود. این اتفاقی است که در آستانه رخ دادن در اراک است. هرقدر فعالیت کشاورزی، برداشت از منابع زیرزمینی و سدیم در منطقه تالاب افزایش یابد، به همان اندازه شاهد نمکین شدن هوای اراک خواهیم بود. در بررسی گردوغبارهای منازل حاشیه شمال اراک کاملا می‌توان عنصر نمک را مشاهده کرد، اما متاسفانه کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

آفتاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار