در روز چند تخم مرغ بخوریم؟
کد خبر: ۵۹۷۳
تاریخ انتشار: 2015 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی مغذی و بسیار مفید است. هر تخم‌مرغ در حدود 70 کالری دارد و منبع سرشاری از پروتئین است.

در واقع پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ با توجه به کیفیت بالایی که دارند، اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

زرده تخم‌مرغ نیز علاوه بر کلسترول حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بیماری هایی مانند آب مروارید، آسیب‌های شبکیه چشم و برخی سرطان ها پیشگیری می‌کند.
تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ماده معدنی سلنیوم است.

این ماده معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی از نابودی سلول‌های بدن جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

همچنین تخم‌مرغ حاوی ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین D است.
آنچه از مدت ها پیش موجب نگرانی درباره مصرف تخم مرغ بوده است، محتوای کلسترول بالا در زرده تخم مرغ است که یک عامل خطر در بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود.
مطالعات انجام شده در انگلیس نشان می‌دهد در میان 115 هزار فرد بررسی شده به مدت 14 سال، خوردن روزانه یک عدد تخم مرغ با خطر ابتلا به بیماری‌های گرفتگی عروق کرونر و حملات قلبی ارتباطی ندارد. از طرف دیگر به دلیل احساس سیری که پس از مصرف تخم مرغ به وجود می‌آید به خوردن غذای کمتر و لاغری نیز کمک می‌کند.

در مطالعه دیگری که در سال 2013 انجام شد، 30 شرکت‌کننده اعلام کردند که پس از خوردن تخم‌مرغ در وعده غذایی صبحانه احساس سیری کرده و میلی به خوردن غذای بیشتر نداشتند.
این افراد زمانی که در صبحانه‌شان تخم مرغ می‌خورند، نسبت به زمان‌های دیگر ناهار و حتی شام کمتری مصرف می‌کردند.

در یک تحقیق دیگر که در سال 2011 منتشر شد، افراد مورد بررسی در وعده ناهار خود سیب‌زمینی، ساندویچ مرغ و املت خوردند و نتایج نشان داد مصرف تخم‌مرغ رضایت بیشتری را در این افراد به وجود می‌آورد.

در واقع مصرف تخم مرغ بیشتر از وعده‌های حاوی کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی احساس سیری به وجود می‌آورد و مصرف میان وعده و به دنبال آن جذب کالری بیشتر را کاهش می‌دهد.
بنابراین با توجه به اینکه اضافه وزن با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است، مصرف تخم‌مرغ به دلیل ایجاد احساس سیری، گزینه مناسبی است.

با وجود این تحقیقات باید بدانید که تخم‌مرغ منبع سرشاری از چربی‌های اشباع شده است که این چربی‌ها سطح کلی کلسترول خون را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

بنابراین تعداد پیشنهادی متخصصان برای مصرف تخم‌مرغ روزی یک عدد است و در صورتی که فردی کلسترول بالا دارد و یا در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی است باید در مصرف زرده تخم‌مرغ و گوشت‌های با چربی‌های اشباع شده و کلسترول بالا احتیاط بیشتری کند.

میگنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار