نرخ مکالمات افزایش نمی یابد
کد خبر: ۵۹۳
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
وزیر ارتباطات با انتقاد از عملکرد شرکت مخابرات ایران اعلام کرد، تا زمانی که این شرکت در زمینه توسعه تکنولوژی تلفن ثابت در کشور اقدام نکند امکان افزایش نرخ مکالمات وجود ندارد.
به گزارش جام جم کلیک: وزیر ارتباطات در مورد برنامه‌های دولت برای افزایش تعرفه‌های مکالمات تلفن ثابت که از سوی شرکت مخابرات ایران پیشنهاد شده، گفت:

شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن همراه و ثابت وظیفه توسعه را به همراه دارد و دلیل اینکه این شرکت از انحصار دولت خارج شده است توسعه همراه با سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است اما در زمان واگذاری مخابرات دقت و مطالعات لازم انجام نشد و به همین دلیل سیم مسی در سراسر کشور به عنوان بیت المال به اشتباه واگذار شد.

وی افزود:

در صورتی که سیم مسی به عنوان سرمایه ملی باید در اختیار تمامی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات دسترسی قرار می‌گرفت که این انحصار باید شکسته شود. از طرف دیگر توسعه‌ی مخابرات با وجود اینکه تکنولوژی تلفن ثابت تغییر کرده کم شده است.

۱۵۰ هزار نفر در نوبت دریافت تلفن

واعظی با انتقاد از عملکرد شرکت مخابرات گفت:

هم اکنون بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر از مردم در نوبت دریافت تلفن ثابت هستند و مخابرات توسعه‌ای در این بخش نمی‌دهد.

وی گفت:

این شرکت به دلیل آنکه توزیع سود بالایی دارد به روش دولتی اداره می‌شود و به روش خصوصی هزینه می‌کند و مشکلات مالی بسیار دارد. حتی اختلافات در داخل خودشان در عرصه مدیریتی نیز وجود دارد که باعث توسعه نیافتن این بخش شده است.

واعظی گفت:

پیش از این به مخابرات قول داده بودیم که چنانچه بسته پیشنهادی برای توسعه ارائه دهد و توزیع سود شرکت را پایین بیاورد سعی می‌کنیم با وجود محدودیت‌های دولت در زمینه افزایش تعرفه، مجوز دولت را برای افزایش نرخ‌های مخابراتی بگیریم اما اگر قرار نباشد توسعه‌ای داده شود به هیچ عنوان اجازه افزایش تعرفه نخواهیم داشت.

وی افزود:

تاکنون مخابرات پیشنهادی برای توسعه بخش تلفن ثابت کشور نداشته و تنها بسته‌ی پیشنهادی افزایش تعرفه را ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح هم کدسازی در کشور یک خدمت محسوب می‌شود و نباید آن را جزو کارهای توسعه‌ای مخابرات قلمداد کرد، گفت:

یادمان نرود که حتی همزمان با هم کدسازی تلفن ثابت تعرفه‌ها را تغییر دادیم و به طور متوسط آبونمان مشترکان را در شهرهای بزرگ ۳۰ برابر افزایش دادیم اما مخابرات در این زمینه صحبتی نمی‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اختلافات داخلی در شرکت مخابرات مانع چابک سازی این شرکت شده است انتقاد از سیاست‌های مدیریتی مخابرات را دلیل عدم حضور نمایندگان دولت در مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات ایران عنوان کرد.

رفع مشکلات ارائه‌ی پهنای باند در تمامی استان‌ها همزمان با روز جهانی ارتباطات

واعظی در مورد قولی که پیش از این داده بود تا در روز ارتباطات خبر خوشی در زمینه شبکه ملی اطلاعات دهد، گفت:

همزمان با روز جهانی ارتباطات پروژه‌های بسیاری را در زمینه‌ی گسترش زیرساخت شبکه ملی افتتاح خواهیم کرد که امروز یکی از این پروژه‌ها به اتمام رسیده است؛ بر این اساس با اجرای این پروژه مشکل توزیع پهنای باند و ارائه‌ی این خدمات از کانال ارتباطی که تاکنون در استان‌های مختلف با مشکلاتی روبرو بود حل شده است به این ترتیب دسترسی به پهنای باند اینترنت و نیازمندی به آن در تمامی استان‌ها حل شده است و این امکانات در اختیار تمامی شرکت‌ها و اپراتورها بدون محدودیت قرار می‌گیرد.

وی افزود:

در همین حال در مورد شبکه ملی اطلاعات اقدامات زیرساختی خوبی انجام شده است تا نیاز داخل کشور را با سرعت بالا برای ۸۰ درصد پهنای باند داخلی به اجرا درآوریم. بر این اساس میزبانی داخلی و تولید محتوا و اپلیکیشن‌های تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است و وزارت ارتباطات حمایت‌های خوبی در این زمینه به انجام رسانده است.

صادرات نرم افزار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات حمایتی این وزارتخانه از شرکت‌های دانش بنیان طی ۸ ماه اخیر گفت:

هسته‌های متعدد فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات و کامپیوتر در عرصه برنامه نویسی در کشور فعال شدند و اقدامات موثری در زمینه‌ی برنامه نویسی صورت گرفته است.

وی گفت:

براساس برآوردها در سال ۹۳، ۲۰۰ میلیون دلار صادرات نرم افزار داشتیم که این رقم امیدوار کننده است به همین دلیل در شورای عالی صادرات موضوع ارائه‌ی تسهیلات به تولیدکنندگان نرم افزار و محتوای فضای مجازی را پیشنهاد کرده‌ایم که این موضوع به زودی بررسی و اعلام می‌شود.

حل شکایات ارتباطاتی در ۱۴ روز

واعظی در مورد پیگیری شکایات مشترکان سرویس های ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی از طریق سامانه ۱۹۵ گفت:

روزانه بیش از هزار مراجعه تلفنی و اینترنتی با سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات (۱۹۵) صورت می‌گیرد که بالغ بر ۸۰ درصد این شکایات در همان مرحله اول مرتفع می‌شود و حدود ۲۵ درصد موضوعات مطرح شده مکتوب و پیگیری می‌شود.

وی گفت:

خوشبختانه هم اکنون ارتباط مرکز ۱۹۵ با تمامی سازمان‌ها و اپراتورهای حوزه ارتباطات و ۲۰۰ مرکز ارتباطی به صورت مستقیم برقرار است و در مدت ۱۴ روز پاسخگویی به تمامی شکایات انجام می‌شود اما چنانچه زمان بیشتری صرف پاسخگویی به شکایات شود اداره کل بازرسی و ارزیابی وزارت ارتباطات مسئول پیگیری این گزارش‌ها خواهد بود.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات برای ارائه خدمات به شهروندان و حفظ حقوق شهروندی که سال گذشته در مجلس تصویب شد، گفت:

هم اکنون کارگروهی در وزارت ارشاد با حضور نمایندگان دولت برای بستر سازی اجرای این قانون تشکیل شده است.

واعظی افزود:

در همین حال وزارت ارتباطات نیز موضوع دولت الکترونیک را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای دسترسی یکسان همگان به اطلاعات، خدمات و مقررات پیگیری می‌کند تا امکان استفاده از تمامی خدمات از طریق فضای مجازی برای مردم فراهم شود و از جعل، فساد و رانت اطلاعاتی در کشور جلوگیری به عمل آید.

وی از الکترونیکی شدن خدمات گمرک، مالیات، ثبت اسناد، ثبت احوال و حوزه سلامت و بیمه با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد.
همزمان با روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی وزیر ارتباطات از اپلیکیشن اندروید «فناورانه» برای اطلاع رسانی و ارتباط با کاربران تلفن همراه و نیز کانال رسمی وزارت ارتباطات در شبکه اجتماعی موبایلی بیسفون و نیز سایت جدید سامانه پاسخگویی ۱۹۵ رونمایی کرد.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار