آمارهای الکلی و تحلیل رسانه‌های بیگانه
کد خبر: ۵۹۲۷
تاریخ انتشار: 2015 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
 در روزهای اخیر انتشار خبری درباره میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران، به‌ سوژه‌ای برای سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب تبدیل شده است.

مصرف، خرید و فروش الکل در کشور با توجه به موازین و تعالیم اسلامی ممنوع به شمار می‌رود و قانون مجازات‌هایی برای مصرف‌کننده، خریدار و فروشنده در نظر گرفته است.

نیروی انتظامی سالانه گزارش‌هایی در مورد کشف انواع مشروبات الکلی ارائه می‌کند و هر سال از کاهش میزان کشفیات سخن می‌گوید.

این ادعا در حالی مطرح شد که چندی پیش «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده پیشین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تعداد واقعی الکلی‌ها در ایران را ۱۳۰ هزار نفر اعلام کرد و «سردار زمانیان» رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در یکی از نشست‌های خبری خود از کاهش ۴۴ درصدی قاچاق مشروبات الکلی خبر داده بود.

آمار عجیب مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران زمانی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که سال گذشته یکی از نمایندگان مجلس میزان مصرف مشروبات الکلی در کشور را ۲۰۰ میلیون لیتر عنوان کرد و تفاوت ۲۲۰ میلیون لیتری این دو آمار شک و تردید درباره اصالت آنها را بیشتر می‌کند.

با وجود انتشار آمارهای شبهه‌ناک درباره میزان مصرف مشروبات الکل در ایران، آمارهای جدید منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد مصرف مشروبات الکلی در میان کشورهای مسلمان از جمله ایران، به دلیل حرمت شرعی آن،‌ پایین‌تر از متوسط جهانی است. این در حالی است که سالانه میلیون ها نفر در جهان به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمار جدیدی که سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر کرد، کشور ایران در رده‌بندی جهانی میزان مصرف الکل در رده ۱۶۶ قرار دارد.

بر اساس این رده‌بندی بیست کشور پرمصرف الکل در جهان به ترتیب عبارتند از: بلاروس، مولداوی، لیتوانی،روسیه، رومانی، اوکراین، اندورا، مجارستان، جمهوری چک،اسلواکی، پرتغال، صربستان، گرانادا، لهستان، لتونی، فنلاند، کره جنوبی، فرانسه، استرالیا و کرواسی.

20 کشور نخست جهان به لحاظ میزان مصرف الکل سرانه

20 کشور نخست جهان به لحاظ میزان مصرف الکل سرانه

در این رده‌بندی کشورهای اسلامی به دلیل اعتقادات مذهبی کمترین میزان مشروب را مصرف می‌کنند، اما کشورهای اروپای شرقی و روسیه و اوکراین و بلاروس بیشترین میزان مصرف الکل را دارند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ هر چند ایران در رده ۱۶۶ مصرف مشروبات الکلی در جهان است،‌ اما افرادی که در ایران مشروبات الکلی مصرف می‌کنند با خوردن ۳۵ لیتر مشروب در سال در رده ۱۹ پرمصرف‌ترین مشروب‌خورها قرار دارند که این خود زنگ هشداری جدی به شمار می‌رود. البته رسانه‌های بیگانه با شیطنتی تلاش کردند اینگونه القا کنند که رتبه ۱۹ ، مربوط به میزان کلی مصرف مشروبات الکلی توسط ایرانیان است.

چندی پیش نیز برخی از رسانه‌های داخلی گزارش‌هایی درباره فروش الکل‌های طبی خوراکی در سوپرمارکت‌ها منتشر و هشدار داده بودند که شاید مقدار زیادی از الکل مصرفی در کشور، تولید داخل است و از مرزها قاچاق نمی‌شود و آمار مصرف الکل‌های طبی خوراکی نیز در آمار ۴۲۰ میلیون لیتری لحاظ شده است.

حال اگر چه نمی‌توان عدد ۴۲۰ میلیون لیتر را باور کرد و این میزان بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد، اما باید در نظر داشت که مصرف الکل به هر میزان نیز یک مسئله‌ای است که باید با آن به شدت برخورد شود.

همچنین مسئولان ذی‌ربط باید در انتشار برخی از آمار به‌ویژه در موضوع پرحاشیه میزان مصرف مشروبات الکلی در کشور توجه بیشتری کنند و جلوی سوءاستفاده رسانه‌های معاند که با هر بهانه کوچکی به‌دنبال منافع سیاسی خود هستند را بگیرند.

انقلاب نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار