1600 تن توتون و تنباکو وارد کشور شده است!
کد خبر: ۵۸۸۱
تاریخ انتشار: 2015 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
از سیگارحاوی توتون کره‌ای گرفته تا سیگار برگ اماراتی، با وجود طرح وزارت صنعت و معدن برای متوقف کردن واردات سیگار، فهرست اقلام وارداتی گمرک، پر است از انواع و اقسام سیگارهایی که از کشورهای همسایه تا آلمان و هلند به کشور وارد می‌شود.

 طرح وزارت صنعت و معدن برای قطع واردات سیگار از سال گذشته کلید خورده و بر اساس این طرح قرار است تا پایان امسال دیگر هیچ سیگاری به کشور وارد نشود، با این حال فهرست اقلام وارداتی گمرک در سه ماهه اول سال جاری و در حالیکه سه فصل دیگر تا قطع کامل واردات سیگار زمان باقی مانده‌است، هیچ گونه روند کاهشی را در واردات سیگار نشان نمی‌دهد. در این مدت حدود 3200 تن سیگار حاوی توتون به کشور وارد شده‌ است و این درحالیست که واردات سیگار در مدت مشابه سال قبل 2500 تن بوده‌ است و این به معنای افزایش حدود 700 تنی واردات سیگار در نخستین فصل سال جاری است. همچنین این آمار نشان می‌دهد که ارزش واردات این حجم سیگار خارجی به کمتر از 22.5 میلیون دلار یعنی حدود 67 میلیارد تومان می‌رسد، که در مقایسه با همین رقم در مدت مشابه سال گذشته، افزایش سه میلیون دلاری را نشان می‌دهد و این افزایش ارزش واردات سیگار در حالی اتفاق افتاده که بر اساس آمار گمرک قیمت هر کیلو سیگار وارداتی در سال جاری حدود 0.7 دلار کاهش پیدا کرده‌ است.

در مدت سه ماهه اول امسال، ایران از کشورهای آلمان، امارات، ترکیه، کره، روسیه و هلند سیگار وارد کرده‌ است که بر این اساس به نظر می‌رسد سیگار حاوی توتون روسی، سیگار هلندی و سیگار برگ اماراتی گران‌ترین سیگارهای وارد شده‌ به کشور باشند. با توجه به این ارقام ترکیه و بعد از آن امارات بیشترین حجم سیگار را در این مدت به ایران فروخته‌اند. افزایش دوبرابری واردات توتون و تنباکو علاوه بر سیگارهای حاوی توتون، ایران خریدار توتون وتنباکوی وارداتی از آذربایجان، آلمان، اردن، امارات، برزیل، ترکیه، فرانسه و کرواسی است.

 این آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری حدود 1600 تن توتون و تنباکو از این کشورها وارد شده‌ است که این امر به معنای افزایش 140 درصدی واردات توتون و تنباکو به کشور است. درحالیکه عمده واردات توتون و تنباکو از کشور ترکیه صورت می‌گیرد، ارزش کل واردات تنباکو به ایران به کمتر از 11 میلیون دلار معادل بیش از 32 میلیارد تومان می‌رسد که نشان دهنده دوبرابر شدن ارزش واردات توتون و تنباکو به کشور است و این درحالیست که قیمت هر کیلو توتون و تنباکو 1.4 دلار کاهش پیدا کرده‌ است. متوسط قیمت هر کیلو توتون و تنباکوی وارداتی حدود هفت دلار یعنی نزدیک به 20 هزار تومان است، فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که توتون و تنباکوی هموژنیزه یا دوبار ساخت در بین انواع دیگر وارداتی ارزش بیشتری دارند و البته گران‌ترین توتون و تنباکوی وارداتی برای آلمان و امارات است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار