چه کسانی به خواب بیشتری نیاز دارند؟
کد خبر: ۵۸۶۶
تاریخ انتشار: 2015 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
«کریستین بندیکت»، یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعه،  در رابطه با اهمیت خواب در افزایش قدرت حافظه می گوید: «کیفیت خواب بسیار مهم است. خواب عمیق که معمولا در ساعات اولیه خوابیدن رخ می دهد نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند.»

محققان سوئدی در این پروژه تحقیقاتی ۱۵ فرد داوطلب را مورد بررسی قرار دادند. این افراد پیش از خواب چهار یا هشت ساعته خود به مطالعه و یادگیری مطلبی می پرداختند. این داوطلبان در دو گروه از حافظه یادگیری متفاوت قرار گرفتند که محققان آنها را در معرض استرس حاد پس از بیدار شدن قرار دادند. به این صورت که یک لیست از کلمات تازه آموخته شده را با صدای بلند برایشان پخش می کردند.

پژوهشگران در نتایج بررسی ها دریافتند کاهش سطح یادآوری مطالب آموخته شده در شب قبل در کسانی که چهار ساعت خوابیده بودند، ۱۰ درصد بیشتر است.

«بندیکت» در این رابطه می گوید: «ما همیشه در شرایط پریشانی و استرس قرار داریم. ممکن است زمانیکه در حال خرید مواد خوراکی و آب نبات برای کودکتان در یک فروشگاه هستید، دوستی با شما تماس گرفته و سوالات مهمی بپرسد. در این حالت شما دچار استرس می شوید.»

وی در ادامه توضیحاتش می گوید: «دانش آموزان و دانشجویانی که تمام شب را بیدار مانده و از آن برای یادگیری و ذخیره اطلاعات درسی استفاده می کنند، راه و روش خوبی برای حفظ آموخته های خود در حافظه بلندمدت انتخاب نکرده اند. علاوه بر آن، این افراد صبح روز بعد زمانیکه در موقعیت استرس زایی همچون موقعیت امتحان قرار گیرند، نمی توانند همه مطالب آموخته شده را به خوبی به یاد آورند.»

وی با محاسبه میزان حفظ خاطره افراد پس از خواب، دریافت که تعداد کمی از افراد می توانند خاطره کاملی از آموخته های خود را پس از خوابی کمتر از هفت ساعت حفظ کنند.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار