آلرژی آنافیلاکسی ، آلرژی‌ مرگبار
کد خبر: ۵۸۳۸
تاریخ انتشار: 2015 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
یک فوق‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی گفت: آلرژی انواع مختلفی دارد که یک نوع آن بسیار خطرناک و در مواردی کشنده است.

شهرخبر: دکتر مژگان صفری اظهار کرد: آلرژی یک واکنش ناخواسته بدن نسبت به بعضی مواد است که وارد بدن می‌شود یا با بدن فرد تماس پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آلرژی یک واکنش امن بدنی است، اما به نفع بدن نیست و سه ارگان اصلی بدن را درگیر می‌کند، افزود: آلرژی سه ارگان پوست، گوارش و سیستم تنفسی را درگیر می‌کند که هر کدام با علائم خاص خودش ظاهر می‌شود.

این متخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی تصریح کرد: آلرژی سیستم تنفسی با علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه، خارش گلو و ... ظاهر می‌شود که امکان دارد این علائم بصورت فصلی یا سالیانه باشد البته ممکن است در سیستم تنفسی، آلرژی به صورت آسم نیز بروز کند که در کودکان شایع‌تر است.

وی عنوان کرد: در آلرژی گوارشی، بیشتر غذاها عامل ایجاد آن هستند و با تظاهرات پوستی (کهیر)، اسهال، دل‌ درد و مدفوع خونی در افراد ظاهر می‌شود.

صفری در ادامه گفت: آلرژی پوستی نیز پوست را درگیر می‌کند و به دو صورت کهیر و اگزما خود را نشان می‌دهد که می‌تواند ناشی از خوردن یک ماده غذایی یا تماس با مواد آلرژی‌زا باشد که به آن آلرژی تماسی می‌گویند. به عنوان مثال فلزاتی مانند نیکل و کروم حساسیت‌زا هستند که در صورت تماس با پوست، پوست را دچار حساسیت و اگزما می‌کنند.

وی تاکید کرد: یک نوع دیگر از آلرژی که بسیار خطرناک است، آلرژی آنافیلاکسی نام دارد که در صورت عدم درمان ممکن است موجب مرگ بیمار شود.

صفری با بیان اینکه یکی از علل بروز آلرژی آنافیلاکسی نیش‌ زنبورعسل و حشرات است که بدن را دچار واکنش‌های شدید می‌کند، تصریح کرد: علائم آنافیلاکسی بسیار گسترده است، اما شایع‌ترین آن تنگی نفس، کاهش فشار خون، غش و بی‌حالی و گزگز دور لب است.

وی خاطرنشان کرد: برخی داروها نیز مانند پنی‌سیلین موجب حساسیت‌های شدید بدن می‌شوند که در صورت مشاهده، فرد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند. امروزه تست‌های تشخیصی که نشان دهد فرد به چه مواد غذایی آلرژی دارد، موجود است و باید از خوردن آن اجتناب کند.

وی عنوان کرد: شش دسته غذایی حساسیت‌زا شامل لبنیات و شیر گاو، گندم و محصولات گندم، سویا، مغزها، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ است. موادغذایی ذکر شده به این معنا نیست که مواد دیگر حساسیت‌زا نیستند بلکه شیوع حساسیت به این شش دسته غذایی بیشتر است.

صفری در پایان توصیه کرد: افرادی که دچار آلرژی هستند باید رژیم غذایی‌شان بر اساس تشخیص پزشک باشد و محیط منزل نیز از هرگونه موارد آلرژی‌زا به دور باشد. به عنوان مثال پرنده نگهداری نکنند، گل و گیاه پرورش ندهند، بالش‌هایشان از پر نباشد و از هر چیزی که پرز زیادی دارد، دوری کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار