وضعیت نامناسب مقبره دو کمال تبریز
کد خبر: ۵۷۸۲
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
 سعید محدث اظهار داشت: با وجود نامه‌نگاری و ارسال یادداشت‌های متعدد برای توجه به محدوده مقبره دو کمال هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه مقبره کمال‌الدین خجند و بهزاد کمال الملک مشهور به مقبره دو کمال در محدوده منطقه بیلانکوه قرار دارد، افزود: روزانه گردشگران متعدد از آن محدوده بازدید می‌کنند و متاسفانه هیچ همتی برای احیا و بازسازی آن دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه محوطه مقبره دو کمال به مزبله‌گاهی بد منظره تبدیل شده است، افزود: در تقسیمات قانونی وظایف اداری این محوطه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، ولی با این وجود شهرداری آمادگی خود را برای همکاری اعلام نموده است.
محدث گفت: امیدواریم بزرگواران آستین بالا بزنند تا مجموعه‌ای قابل قبول در شان تبریز احداث کنیم.

کمال خجندی از اهالی خجند و از عارفان قرن هشتم هجری است که  بعد از زیارت خانه خدا در تبریز می‌ماند و سلطان حسین جلایر باغی را در اختیار وی قرار می‌دهد؛ گفته می‌شود مرگ وی در سال 803 هجری قمری اتفاق  افتاده است.

کمال‌الدین بهزاد نیز در سال 870 هجری قمری در هرات به دنیا می‌آید، در کتابخانه هرات زیر نظر میرک هروی نقاشی می‌آموزد. با فتح هرات ‌توسط شاه اسماعیل صفوی به تبریز می‌آید و به شاه طهماسب نقاشی صورت می‌آموزد؛ امضاهای او بر نقاشی‌های بوستان سعدی در کتابخانه ملی قاهره موجود هستند.

کمال‌الدین بهزاد پس از مرگ در سال 942 هجری قمری در کنار شیخ کمال خجندی به خاک سپرده می‌شود.

 آناج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار