مصرف گوشت قرمز عاقلانه است یا خیر؟
کد خبر: ۵۷۷۵
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
سالهای سال است که محققان علوم تغذیه، در خصوص مفید و یا مضر بودن گوشت قرمز مجادله می کنند. برخی از آنها معتقدند که گوشت قرمز حاوی ویتامین ها و پروتئین هایی است که وجودشان برای بدن ما ضروری اند و گروه دیگر بر این باورند که مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.


اما حق با کدام دسته است؟ گوشت قرمز چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

آنچه شما شنیده اید

همبرگر، استیک و هات داگ انواعی از گوشت قرمز و جزو اصلی رژیم غذایی آمریکایی ها به شمار می روند. اما هوس گوشتخوار بودن ممکن است ما را به کشتن دهد! دانشگاه هاردوارد برای ۲۸ سال، ۱۲۱٫۰۰۰ فرد بالغ را به لحاظ رژیم غذایی مورد بررسی قرار داد. نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که روزانه بیشتر از ۸۵ گرم گوشت قرمز مصرف می کنند، ۱۳ درصد بیشتر از دیگر افراد، در معرض مرگ بر اثر بیماری های قلبی و یا سرطان هستند.

همچنین مصرف روزانه فراورده های گوشتی می تواند احتمال مرگ زودرس را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. افزایش سطح چربی و کلسترول خون تنها عوارض اولیه مصرف بیش از حد گوشت است و پس از آن افزایش آهن خون می تواند سلامت قلب شما را به خطر بیاندازد. علاوه بر این موضوع، سدیم و نیترات موجود در فرآورده های گوشتی همچون سوسیس و کالباس، وضع را خراب تر می کند. اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که چرا محققان به شما پیشنهاد می دهند که میزان گوشت مصرفی خود را کاهش دهید.

اما دست نگه دارید‫…‬

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که شهروندان آمریکایی که به طور متوسط گوشت مصرف می کنند، میزان بیشتری از پروتئین، روی، پتاسیم و ویتامین ب را در اختیار دارند. همچنین یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که ۱۵ درصد پروتئین شهروندان آمریکایی از گوشت تامین می شود و تنها چهار درصد از چربی ها از طریق مصرف گوشت حاصل شده است.

به هر حال تکلیف چیست؟ مصرف گوشت قرمز عاقلانه است یا خیر؟

هر چند که گوشت منبعی غنی از پروتئین و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، اما توصیه می شود در مصرف گوشت حد تعادل را رعایت کنید. بهتر است هر چند صباحی گوشت قرمز مصرف کنید اما نه همیشه. از همین الان بهتر است که قید مصرف روتین فرآورده های گوشتی را بزنید. به یاد داشته باشید در واقع هر گوشتی که با نمک و مواد شیمیایی ترکیب شده است، جزو فرآورده های گوشتی محسوب می شود. ضمنا مصرف میوه، سبزیجات و غلات را در کنار وعده های غذاییتان را فراموش نکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار