عاملان سیل تهران شناسایی شدند
کد خبر: ۵۷۷۴
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
حادثه بارندگی و سیل اخیر در استان تهران سبب وارد شدن آسیب جدی به مناطق مختلف از جمله سولقان شده و هیچ پیش بینی و پیشگیری و اقدام به هنگامی در این زمینه انجام نگرفته است این منطقه سالهاست شاهد ساخت و ساز بی رویه و غیر مجاز است تا جایی که این سازه‌ها به حریم رودخانه نیز کشیده شده است از این ساخت و سازها می‌توان به 700 واحد دو و سه طبقه که در بالای سولقان و در قسمت شمالی در بستر رودخانه ساخته شده اشاره کرد.

*بازگرداندن اراضی سازمان ها در اولویت است

فعالیتهای ساختمانی که بدون جواز ساخت و اجازه شهرداری، بخشداری یا دهیاری انجام می‌شود ساخت وساز غیر مجاز است.

سید مرتضی سلیم آبادی مدیر کل دفتر فنی استانداری تهران و دبیر ساخت و سازهای غیر مجاز استان در گفت ‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت وسازهای غیر مجاز در استان می گوید: یکی از  مهمترین دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز  دولت قبل  و همچنین برگرداندن اراضی به سازمانهای مربوطه است.

سازمان جهاد و کشاورزی استان از بعد تعرض به اراضی ، بزرگترین دستگاه خسارت دیده است که بعد از رسیدگی و اجرای احکام در حدود 678 هکتار از اراضی این سازمان آزاد شده و در اختیارشان قرار گرفته است.

اداره کل منابع طبیعی و  آبخیز داری با 218 هکتار زمین دومین سازمانی است که اراضی‌اش به تصرف در آمده و در طول رسیدگی به تصرف غیر مجاز، 368 حکم صادر شده که 362 فقره آن به اجرا در آمده است.

اداره کل راه و شهرسازی استان پس از صدور 144 حکم و اجرا شدن 65 فقره آن توانست 105 هکتار از اراضی خود را پس بگیرد.

* تخریب منابع طبیعی و سفره های زیر زمینی

تداوم ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی موجب تخریب سفره‌های آب زیر زمینی و تغییر  کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی می‌شود. که این بسیار ناخوشایند است و باید با آن مقابله کرد.

سلیم‌آبادی در خصوص تخریب این ساخت و سازها معتقد است : بیشترین هدف دولت، پیشگیری کردن از این ساخت و سازهاست و در مرحله بعد سازماندهی آنها و در آخر اگر پیشگیری و سازماندهی نتیجه نداد مجبور به تخریب می‌شویم.

گروهی که متشکل از استاندار و دستگاههای اجرایی و قضایی هستند، پس از بررسی‌های دقیق حکم به تخریب می‌دهند که خوشبختانه این جدیت روند ساخت و ساز غیر مجاز را بسیار کند کرده است و موجب کاهش آن شده است. البته کاهش این نوع ساخت و سازها و حفظ حریم‌ها امکانات و پیگیری بسیاری می‌طلبد که امید است به مرور زمان بیشتر شود.

* بی مجوزها ، دامنگیر کن و سولقان

بسیاری از شهرها و روستاهای کشور شاهد ساخت و ساز بی مجوز و تصرف اراضی هستند. این اتفاق در تهران دامنگیر کن و سولقان نیز هست و سالهاست که جلوگیری از ساخت وساز بی رویه و بی مجوز در این منطقه جزو فوریتهای سازمانها و نهادهای مربوطه است.

مهدی حق بدری، مدیر حریم شهرداری منطقه 5 تهران ، در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت و ساز بی مجوز در کن و سولقان می‌گوید: منطقه کن و سولقان دارای حریم 70 کیلومتری در منطقه 5 است.ضلع شمالی منطقه خارج از فضای سبز تا مرز با شهرستانک ادامه می‌یابد. ضلع شرقی تا فرحزاد ادامه پیدا می‌کند و رودخانه فرحزاد مرز بین این دو  منطقه است. در غرب جاده امامزاده داوود مرز بین منطقه کن و منطقه 22 است و تا شهرستانک ادامه پیدا  می‌کند.

روستاهای شیوا، سولقان، شهرک دشت لمه، رندان، تالون و فرحزاد تحت پوشش حریم منطقه هستند.

اما ما برای تخریب سازه‌ها در داخل طرح هادی روستاها دخالتی نداریم زیرا داخل طرح هادی توسط دهیاران، شورای اسلامی، بخشداری و بنیاد مسکن اداره می‌شود.

در سال 91 پس از تحویل حریم، منطقه براساس کد نوسازی ابلاغ شده از اداره کل ممیزی و درآمد شهرداری تهران، 1300 پلاک در حریم کد گذاری شد که بخشی از انها دارای ساخت و ساز غیر مجازند و برخی باغ و اراضی کشاورزی‌اند. از 1300  کد گذاری شده، 52 پرونده در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری که توسط رستوران‌‌دارها انجام شده، تشکیل شده است.

برخی رای‌شان صادر شده و دستور تخریب داده‌اند اما تعدادی نیز به درخواست مالکین برای بررسی دوباره به دیوان عدالت اداری فرستاده شده که در این بین 17 پرونده متوقف است تا ابلاغیه برای تخریبشان صادر شود.

200 پرونده نیز در  حال رسیدگی است که 7 فقره آن در روستای رندان اجرا و یک پرونده نیز مربوط به رستورانی در جاده امامزاده داوود است که تخریب شده است.

* تخریب سازه های خارج از محدوده الزامی است

وقتی حریم رودخانه‌ها، حریم شهری و باغها از بین برود شهرداری موظف به تخریب است.

سازه‌هایی که علاوه بر تخریب فضای طبیعی و اراضی، قوز بالا قوزی می‌شوند در هنگام وقوع سیل و زلزله و...

حق‌ بدری در خصوص تخریب این ساخت وسازها می گوید: براساس تبصره ذیل ماده دو قانون نظارت برگسترش شهر تهران شهرداری موظف است ابنیه و تاسیساتی که خارج از محدوده خدمات شهری ساخته می‌شود را تخریب نماید و با اکتفا به همین قانون تصویب شده، تمام ساخت و سازهایی که شروع به فعالیت‌ کرده‌اند همزمان تخریب می‌شود و اگر با دیوار کشی از امر تخریب جلوگیری کنند با دستور قوه قضاییه این کار صورت می‌پذیرد.

* مدیریت جهادی ، مهمترین رکن مقابله

برای جلوگیری از ساخت وسازهای بی رویه که سبب ساز مشکلات بسیاری شده‌اند باید مدیریت جهادی را سرلوحه اقدامات قرار داد.

همگرایی و تعامل بین دستگاههای مسئول همچون شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، دستگاههای خدماتی و قضایی می‌تواند آمار ساخت و ساز بی مجوز در منطقه را کاهش دهد.

خود گردان بودن شهرداری‌ها و بخشداری‌ها انگیزه این اتفاق را محیا می‌کند پس برای به حداقل رساندن ین معضل بهتر است این ارگانها خود گردان نباشند تا بتوان نظارت مستقیم روی آنها داشت.

شهر تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار