انحراف در برنامه اجرایی مسکن مهر پرند
کد خبر: ۵۷۶۲
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
شرکت عمران پرند امروز اعتراف کرد که برنامه اجرایی مسکن مهر این شهر دچار انحراف شده است. "برنامه اجرایی" یکی از دو برنامه‌ای است که مدیرعامل شرکت عمران پرند حدود دو سال پیش با رونمایی از آنها اعلام کرد که با اجرای برنامه مالی کنار برنامه اجرایی واحدهای مسکن مهر بر اساس زمانبندی به متقاضیان واگذار می‌شود.

فروردین ماه سال گذشته بود که باران هاشم‌زهی، مدیرعامل شرکت عمران پرند با اشاره به ارسال پیامک اخطار پرداخت ۳۰ درصد مابقی مبلغ قرارداد مسکن مهر به ۵۰هزار متقاضی به تسنیم گفته بود: قیمت تمام‌شده واحد مسکن مهر در سامانه طرح مهر مشخص شده و متقاضیان می‌توانند با وارد کردن کد ملی از میزان آن مطلع شوند.

وی با بیان این‌که برای حدود ۹۰ درصد پروژه‌های مسکن مهر پرند پیامک اخطار واریز ۳۰ درصد باقی‌مانده علی‌الحساب آورده ارسال شده است، تصریح کرد:‌ ارسال پیامک به حدود ۵۰هزار متقاضی برای این منظور انجام شده تا با توجه به رویکرد جدید شرکت عمران پرند جهت تکمیل پروژه‌ها انجام شود. از این رو قیمت تمام‌شده مسکن مهر را با ارسال پیامک به اطلاع مردم می‌رسانیم و متقاضیان باید بقیه آورده را به حساب خودشان واریز کنند.

وی با تأکید بر این‌که با این برنامه واحدهای مسکن مهر به‌سرعت تحویل می‌شود، اظهار کرد: «به‌طور قطع متقاضیانی که سهم آورده خود را به‌موقع تکمیل می‌کنند، زودتر صاحب‌خانه می‌شوند. تمام پروژه‌ها برنامه زمانبندی دارند و برای تکمیل آنها ۲ برنامه اجرایی و مالی تنظیم کرده‌ایم. در قالب برنامه اجرایی فرآیند تکمیل پروژه‌ها در مقاطع زمانی به‌ترتیب برای خرداد، مرداد، شهریور، آذر و بهمن امسال (سال ۹۳) از همه شرکت‌ها برنامه گرفته‌ایم. چنانچه برنامه مالی و اجرایی به‌طور موزون، همزمان و هماهنگ پیش برود، به‌طور قطع به اهداف پیش‌بینی شده دست خواهیم یافت».

مدیرعامل شرکت عمران پرند با بیان این‌که افرادی هم که نسبت به تکمیل آورده اقدام نکنند مشمول تأخیر شده و احتمالاً در آینده تدابیر دیگری در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: جابه‌جایی و جریمه از جمله این تدابیر خواهد بود، البته جریمه هم برای متقاضی و هم برای سازنده اعمال خواهد شد. بر اساس مفاد قرارداد پیش‌فروش هم برای متقاضی و هم برای سازنده پیش‌بینی‌های لازم برای جریمه در نظر گرفته شد.

یکی از مصائب و گرفتاری‌های متقاضیان مسکن مهر پرند عدم اطلاع آنها از مبلغ نهایی قیمت واحدها طی دو سال اخیر بوده است. در حالی متقاضیان تلاش‌های نافرجامی را برای آگاهی از مبلغ نهایی قیمت مسکن مهر انجام داده‌اند که به‌موازات این اقدام با اخطارهای گاه و بیگاه شرکت عمران پرند آورده مورد نظر را واریز کرده‌اند. اما هرچه متقاضیان به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، شرکت عمران پرند نخواسته یا نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

نمونه بارز این عدم‌پایبندی نیز عدم‌اعلام قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر با وجود اظهارات برخی مدیران رده‌بالای شرکت عمران بوده است.

سال گذشته بارها و بارها مدیران شرکت عمران پرند اعلام کردند که قیمت "فلان" پروژه نهایی شده است، آخرین نمونه این اطلاع‌رسانی نیز به خبر نهایی شدن قیمت واحدهای کوزو، هسا و کیسون برمی‌گردد که اوایل خردادماه امسال مهدی اسماعیل‌نسب معاون فنی شرکت عمران پرند آن را اعلام کرده بود.

این در حالی است که با وجود خبرهای به‌ظاهر امیدوارانه، متقاضیان مسکن مهر پرند همچنان به بلاتکلیفی و عدم‌تکمیل واحدهای خود در فازهای مختلف این شهر معترض بوده و هستند.

چندی پیش گزارشی با عنوان "مصائب ناتمام متقاضیان مسکن مهر پرند" در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. در این گزارش یکی از متقاضیان مسکن مهر پرند با اشاره به بازدیدش از واحدهای طرح مهر به تسنیم، گفته بود: هفته گذشته از پروژه‌ای که واحدم در آن قرار دارد بازدید کردم و متأسفانه نسبت به شش ماه قبل هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: تمام آورده‌ای را که شرکت عمران از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع داده است واریز کرده‌ام و انتظار داشتم که مدیران شرکت نیز به وعده‌های خود در خصوص تکمیل واحدها پایبند باشند.

وی با بیان "تمام آورده‌ام از حسابم برداشت شده است" گفت: از مدیران شرکت عمران این سؤال را دارم: آورده‌‌ام کجا هزینه شده است که کار ساخت واحد مسکن مهرم همچنان مانند شش ماه قبل است و هیچ پیشرفتی نداشته است؟

شرکت عمران پرند نیز به‌فاصله حدود ۱۰ روز به این گزارش واکنش داد و اعلام کرد: "به‌دلیل عدم‌واریز سهم متقاضیان برنامه اجرایی مسکن مهر دچار انحراف شده است. راه‌حل اتمام هر پروژه‌ای داشتن برنامه اجرایی و مالی است و این دو لازم و ملزوم هم هستند. متأسفانه به‌دلیل عدم‌واریز سهم اکثر متقاضیان محترم برنامه اجرایی دچار انحراف شده است. این در حالی است که تاکنون سهم تسهیلات بانکی به‌طور کامل جذب گردیده و چنانچه مردم برای تعهدات مالی خود اقدام به همکاری نکنند، قطعاً سرنوشتی بهتر از این در انتظار پروژه‌ها نخواهد بود".

در حالی شرکت عمران پرند به‌صراحت از انحراف برنامه اجرایی مسکن مهر تأکید دارد که متقاضیان این طرح در تماس با خبرگزاری تسنیم به این مسئله معترض هستند که چرا قیمت نهایی واحدها با وجود وعده و وعید مدیران و دست‌اندرکاران شرکت عمران اعلام نمی‌شود. با توجه به اتفاقات دو سال اخیر در مسکن مهر به‌خصوص واحدهای جانمایی شده در شهر پرند این‌گونه به نظر می‌رسد برنامه مشخصی برای ساماندهی و اتمام پروژه‌های این طرح وجود ندارد و لازم است مسئولان رده‌بالای وزارت راه و شهرسازی تا دیر نشده در این رابطه دست به کار شوند.

در پایان چند نمونه از نظرات خوانندگان تسنیم در رابطه با خبر " برنامه اجرایی مسکن مهر دچار انحراف شده است" عیناً در ذیل می‌آید؛

«شرکت عمران پرند بارها از افزایش نهایی قیمت مسکن مهر در این شهر خبر داده اما تاکنون آماری در این زمینه منتشر نشده که متقاضیان بدانند چقدر باید به‌عنوان سهم آورده خود پرداخت کنند. بنابراین این که شرکت عمران تقصیر را به گردن متقاضی می‌اندازد نوعی فرافکنی و فرار از واقعیت و مسئولیت پذیری است. اما متأسفانه وزیر محترم راه و دولت تدبیر و امید که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر نیز به تدبیر این دولت برای خانه‌دار شدن دل بسته بودند هیچ اقدام مثبتی که کورسویی امید را برای هزاران متقاضی در مسکن مهر پایتخت مسکن مهر در ایران ایجاد کند، انجام ندادند و این امر از یاد متقاضیان نخواهد رفت».

«با تشکر از خبرگزاری تسنیم که همیشه حقوق مستضعفان را پیگیری می‌کند، عمران پرند به هیچ عنوان پیگیر تحویل مسکن مهر نیست و فقط با وزارت نیرو مردم را به هم پاسکاری می‌کنند، ۴ سال بدقولی در تحویل پروژه کوزو ۶ به‌بهانه نبود آب و برق و دلال‌بازی در عمران شاهد این مدعاست و وزارت مسکن هم به باشگاه سیاسی‌کاری تبدیل شده نه خدمت به مردم و اطاعت از فرمان رهبری در تکمیل مسکن مهر».

«انحراف از برنامه به‌خاطر عدم پرداخت متقاضیان نیست، زیرا اکثر متقاضیان به هر زحمت و مشقاتی که شده آورده خود را تکمیل کرده‌اند حتی اضافه قیمت اعلامی از سوی شرکت عمران را نیز پرداخت کرده‌اند. مشکلات دیگری وجود دارد که شرکت عمران باید در این زمینه و برای احیای اعتماد از دست رفته شفاف سازی دقیقی کند. متقاضیانی که در پرداخت همکاری نمی‌کنند به‌راحتی از سوی شرکت عمران قابل پیگیری و اخطار به نام‌بردگان هستند، به‌عنوان مثال بنده به‌عنوان یکی از متقاضیان مسکن مهر هسا ۱ تاکنون حتی بی‌اطلاع از قیمت نهایی پروژه خود هستم. این امر برای اکثر متقاضیان نیز به همین شکل است. آنها از سرنوشت واحد خود و قیمت نهایی آن بی‌اطلاع هستند».

عصرامروز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار