عفونت چشمی در کمین استفاده‎کنندگان لنز در استخر
کد خبر: ۵۷۵۰
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
 عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز گفت: استفاده از لنز در هنگام شنا ممکن است باعث عفونت​های چشمی شود.

محمودرضا پناهی​بزاز اظهار کرد: استفاده از کانتکت لنز (لنزهای تماسی) همواره ریسک عفونت را در پی دارد و حتی در کسانی که خیلی بهداشت را رعایت می‎کنند، باز هم احتمال این عفونت وجود دارد.

وی گفت: استفاده از کانتکت لنز در محیطی مثل استخر از آنجا که افراد مختلفی از آن استفاده می‎کنند، ریسک عفونت را افزایش می‎دهد. به خصوص این‎ که در استخر و محیط‌​های پر گرد و خاک خطر ابتلا به نوعی عفونت انگلی به نام "آکانتوموبا" قرنیه چشم را تهدید می‎کند.

وی با اشاره به عوارض و خطرات استفاده از لنز در استخر، بیان کرد: از عمده عوارض این مساله خطر عفونت است. خیلی​ها با توجه به این ‎که نمره چشم​شان بالا است و تار می‎بینند، ناگزیر می​شوند در استخر از لنز استفاده کنند. البته برای این منظور یکسری عینک​های خاص وجود دارد که در ایران تهیه آن مشکل است. این عینک​ها، عینک​هایی هستند که روی چشم محکم می​شوند و روی آن از عینک شنا استفاده می​شود، اما در ایران بسیار نایاب است و تقریبا کسی از آن‎ها استفاده نمی​کند.

پناهی‌بزاز افزود: افرادی که دیدشان کم است مجبور می​شوند از کانتکت لنز استفاده کنند ولی توصیه ما این است که این کار را نکنند. توصیه می​کنیم افرادی که چشم‎شان ضعیف است از همان عینک​های ظریف مخصوص استفاده کنند. این افراد به همراه این عینک​های مخصوص حتما از عینک شنا هم استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز خاطرنشان‌کرد: اگر قرار است کسی از لنز استفاده کند و روی آن عینک شنا نیز بزند، توصیه می​کنیم حداقل از یک عینک خوب و مناسب استفاده کند که نسبت به آب نفوذناپذیر باشد.

وی با تاکید بر این‌که توصیه می​شود در استخر از لنز استفاده نشود، اضافه کرد: چنانچه کسانی به ناچار و به هر طریق در استخر و در حین شنا از لنز استفاده کردند، حتما از عینک شنا استفاده کنند و بهتر است بلافاصله پس از شنا، لنزها را از چشم خارج کنند و اجازه دهند چشم حالت طبیعی خود را داشته باشد.

این چشم​پزشک در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص این‌ که آیا کسانی که لنزهای ثابت در چشم‌شان کار گذاشته‌اند، می​توانند با این لنزها شنا کنند؟ گفت: درخصوص این افراد، از آنجایی که دوره بعد از عمل طی شده و قرنیه ترمیم شده، دیگر مشکلی ایجاد نمی​کند و اینگونه افراد می​توانند با این لنزها شنا کنند. البته باز هم توصیه می‎شود این‎گونه افراد هم از عینک شنا استفاده کنند. دلیل این امر هم این است که آب استخر به وسیله کلر تصفیه می‎شود و کلر هم ماده​ای تحریک ‎کننده است که ممکن است منجر به ناراحتی​هایی برای چشم شود؛ بنابراین توصیه می‎شود افراد در همه حالت​ها از عینک شنا استفاده کنند.

ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار