چرا انسان نمی تواند در اقیانوس سیاره پلوتو شنا کند؟
تاریخ انتشار: 2016 December 07    -    ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

اگر می توانستید تمام مایع را از زیر پوسته یخ زده این سیاره کوتوله بیرون بکشید، میزان آن حدود ۷۸۰ مایل(۱۲۵۵کیلومتر) یا حدود ۷۵ درصد تمام منابع آب مایع کره زمین خواهد بود.

و پلوتو یکی از کوچک‌ترین دنیاهای اقیانوسی منظومه شمسی است.

محققین اعلام کردند کشف آنان در مورد اقیانوس فرضی پلوتو را در دو مقاله در مجله نیچر اعلام کرده بودند و هردوی آن‌ها از داده های پرواز فضاپیمای هوریزون ناسا در جولای ۲۰۱۵ استفاده کرده بودند.

دو سوال در ذهن بسیاری از محققیان وجود دارد، اول اینکه در این آب چه چیزی وجود دارد و دوم اینکه آیا می تواند از زندگی بیگانگان حمایت کند؟

استیون ونس، متخصص زیست شناسی نجومی و ژئوفیزیک ناسا پیش از این گفته بود اقیانوس پلوتو ممکن است حاوی الکل(متانول، اتانول)، هیدروکربن(متان، اتان)، و مولکول های پیچیده تر مبتنی بر کربن(کربن، نیتروژن، هیدورژن و اکسیژن) باشد که در پلوتو فراوان هستند.

چنین مواد شیمیایی مانند ضد یخ عمل می کنند که باعث می شود پلوتوی منجمد، آب مایع زیر یخ داشته باشد. ترکیبات آن ممکن است شامل مواد شیمیایی اساسی برای حیات و انرژی مصرفی باشند.

اما میل مک کینون یکی از نویسندگان مطالعه اخیر تصور می‌کند که مواد شیمیایی مهلک نیز در آن یافت می شود. "فضاپیمای نیو هوریزون آمونیاک را به عنوان بخشی از ترکیبات ماه بزرگ پلوتو ـ شارون ـ و کوچک‌ترین ماه آن تشخیص داده است. من تصور می‌کنم این اقیانوس بیشتر سمی، سرد، شور و غنی از آمونیاک است.”

چرا انسان نمی تواند در اقیانوس سیاره پلوتو شنا کند؟

تصویر بالا برشی از پلوتو را نشان می دهد. یک اقیانوس سراسری آب مایع(آبی تیره) احتمالا زیر پوسته یخی(آبی روشن) سیاره کوتوله قرار دارد.

زمین اثباتی بر این مساله است که حیات می تواند در محیط های خشن نیز وجود داشته باشد. باکتری ها ممکن است مایل ها در زیر یخ های قطب جنوب وجود داشته باشند. بنابر این آیا شکل های عجیبی از زندگی ممکن است در اقیانوس سراسری پلوتو وجود داشته باشد؟

با این حال کوین هند، دانشمند سیاره شناس در ناسا که در این تحقیق مشارکتی نداشته است، می گوید آمونیاک حاوی نیتروژن و سایر مواد شیمیایی پلوتو را "زمینه جالبی برای سکونت” می سازند. "نیتروژن یک جز حیاتی برای زندگی است و ما میدانیم اقیانوس فرضی پلوتو ممکن است منبعی از آب مایع و نیتروژن باشد.”

كليك