ایران 13 تن طلا از سوئیس وارد کرد
کد خبر: ۵۷۱۰
تاریخ انتشار: 2015 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
در پی هموار شدن راه برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، سوئیس نزدیک به ۴۳۷ میلیون یورو محموله‌ی طلا روانه‌ی گاوصندوق‌های بانک مرکزی ایران کرد. این دومین محموله‌ی انتقالی طلاهای "ضبط‌شده‌ی" ایران در دو ماه گذشته است.
 

به گزارش دویچه وله، مدیریت اداره‌ گمرک سوئیس، آمار مربوط به مبادلات خارجی این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی را منتشر کرد. در این آمار میزان واردات و صادرات طلای تمام کشورهایی که با سوئیس روابط بازرگانی دارند، ثبت شده است. بر پایه‌ی این آمار، در ماه گذشته ۸۵۲/ ۱۲ تن طلا به ارزش ۴۲/ ۴۵۸ میلیون فرانک سوئیس ( برابر با ۱۹/ ۴۳۷ میلیون یورو) وارد ایران شده است.


محموله‌ اول از آفریقای جنوبی


در ابتدای ماه ژوئیه نیز اعلام شد که در ماه ژوئن نزدیک به ۱۳ تن طلا از آفریقای جنوبی به بانک مرکزی ایران منتقل شده است. بنا بر گزارش خبرگزاری فارس ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز ۲۹ ژوئن در این رابطه گفت: «مجموعا ۱۳ تن طلایی که قبلا خریداری شده بود و در دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها در آفریقای جنوبی نگهداری می‌شد، شب گذشته به گاوصندوق‌های بانک مرکزی ایران انتقال داده شد.»
 

به گفته‌ رئيس کل بانک مرکزی، بازگرداندن این محموله‌ی طلا به کشور در پی انجام "توافقی همه‌جانبه" در حاشیه‌ی مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است. در آن هنگام، گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران در مورد برنامه‌ی اتمی این کشور و لغو تحریم‌ها هنوز به پایان نرسیده بود.
 

ارزش طلای منتقل‌شده به ایران، بیش از ۶ میلیارد رند (واحد پول ملی آفریقای جنوبی) برابر با حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود. هنوز هویت نهادی که این محموله در آفریقای جنوبی از آن خریداری شده، فاش نشده است.
 

میزان نامعلوم ذخایر طلای ایران


به گزارش "گلد ریپورت" آمار دقیقی درباره‌ی میزان طلای ذخیره‌ی ایران در دست نیست. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اکتبر ۲۰۱۴، ایرانی‌ها سالانه نزدیک به ۴۰۰ تن طلا خریداری می‌کنند. محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که ذخیره‌ی طلای ایران نزدیک به ۵۰۰ تن است. در سال‌های گذشته خبرگزاری‌ها بارها از فروش نفت ایران در ازای دریافت طلا از ترکیه خبر داده‌اند.
 

در این راستا خبرگزاری "بلومبرگ" در سال ۲۰۱۴ گزارش داد که ترکیه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۲۰۰ تن طلا به ایران منتقل کرده است. فروش ماهانه طلای ترکیه به ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۳ به ۸/ ۱ میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) افزایشی ۱۰ برابری را نشان می‌داد.
 

روزنامه‌ بریتانیایی فایننشال تایمز هم‌چنین در گزارشی در پاییز سال ۲۰۱۲ نوشت که ترکیه در این سال به بزرگترین صادرکننده‌ی طلای جهان تبدیل شده و پس از امارات در جایگاه دوم قرار گرفته است. به گزارش "تاگس اشپیگل" صادرات طلای ترکیه در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۲، بیش از چهار برابر شد.
 

ایران در فهرست شورای جهانی طلا (WGC) که آمار میزان ذخایر طلای کشورهای جهان را تهیه و تنظیم می‌کند، قرار ندارد.

دنیای اقتصاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار