راه اندازی اتوبوس‌های ایدز در تهران
کد خبر: ۵۶۸۹۰
تاریخ انتشار: 2016 December 03    -    ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: سه دستگاه اتوبوس اطلاع رسانی ایدز همزمان با روز جهانی مقابله با ایدز، در مناطق مختلف پایتخت مستقر می شوند.
 
به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سمانه زمانی افزود: این اتوبوس ها با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مستقر شده و از 13 تا 30 آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 18 آماده ارائه خدمت در مناطق مختلف تهران هستند.
 
وی آموزش، اطلاع رسانی و مشاوره در خصوص پیشگیری از ابتلا به ایدز، انجام تست رایگان و توزیع اقلام آموزشی را از جمله خدمات اتوبوس های اطلاع رسانی ایدز عنوان کرد و گفت:طبق زمان بندی مشخص این اتوبوس ها در تمامی مکان های پیش بینی شده حضور پیدا خواهند کرد.
 
زمانی با بیان اینکه بر اساس آمارها درصد بالایی از مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه و کم‏تر توسعه یافته حضور دارند، اظهار کرد: روند رو به رشد شهرنشینی و تراکم جمعیت در کشورهای در حال توسعه بدون توجه به زیرساخت های مناسب سبب افزایش آسیب های اجتماعی از جمله کمبود امکانات بهداشتی، افزایش اعتیاد به مواد مخدر و مواد روانگردان، افزایش رفتارهای پرخطر، افزایش آمار بزه و... می شود.
 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بیماری ایدز تنها مشکل بهداشتی و درمانی فردی نیست، گفت:این بیماری به عنوان پدیده اجتماعی و فرهنگی زندگی فرد مبتلا و اطرافیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای کاهش ابتلای شهروندان به بیماری ایدز و فرهنگسازی در این حوزه افزود: شهرداری تهران با هدف آگاه سازی و ارتقای حس مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان نسبت به بیماری ایدز به دنبال رفع تبعیض ها و برچسب های موجود از مبتلایان، بسترسازی و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه است.
 
زمانی اظهار کرد: مدیریت شهری در تلاش است با تمام ظرفیت و امکانات شهری، ظرفیت های مردمی، ظرفیت های دولتی و غیردولتی و به خصوص نخبگان و مراکز علمی و دانشگاهی گامی موثر در راستای مهار همه گیری بیماری ایدز بردارد که به طور حتم، این امر با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان امکان پذیر است.
 
وی گفت: اداره کل سلامت شهرداری تهران برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان، آموزش های متنوعی را در قالب کارگاه های آموزشی با عنوان پیشگیری از رفتارهای پرخطر با تأکید بر اطلاع رسانی و آموزش در خصوص بیماری ایدز در سطح خانه های سلامت در سطح مناطق مختلف شهر تهران برگزار می کند.
 
بیماری ایدز (AIDS) نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ روابط جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرنگ های آلوده و انتقال از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی راه های اصلی انتقال این بیماری است.
 
از سال 1988میلادی(1368شمسی) به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، اول دسامبر(11آذرماه) هر سال روز جهانی ایدز نامیده شده است.
 
همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی(who) شعاری برای حمایت از بیماران ایدزی در سراسر جهان نامگذاری می شود، شعار سال 2016سازمان بهداشت جهانی با عنوان 'مهار همه گیری اچ آی وی / ایدز با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان' است.
در ایران مقرر گردیده که برنامه های مربوط به بزگداشت روز جهانی ایدز چهاردهم آذرماه سال جاری برگزار شود و برنامه های هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نیز از 13 تا 19 آذرماه سال جاری خواهد بود.
 
مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار